mallorca vs .Kanarieöarna

Status
Stängd för vidare inlägg.

josefina

Ny medlem
Hej! är ny här på forumet och har en del funderingar om att eventuellt bosätta sig på Mallorca eller någon av kanarieöarna, ex Teneriffa. Hur är det med svenska skolor finns det på Tenerifa och i så fall är det en bra skola? På Mallorca undrar jag vart är bäst att bo om man int evill bo i ett turistghetto utan lite trevligt med en del natur i närheten? Är det en stor "svenskkoloni" på Mallorca / Tenerifa? vart bor de flesta då i så fall? Om det nu finns nåt sådant område . Förutom den uppenbara skillnaden i klimat vad finns det fler för fördelar /nackdelar ? prisnivån på hus och lgh gissar jag är mkt dyrare på Mallorca och kanske likaså att tex gå ut och äta. ? skulle vara tacksam för lite tips så man kan "rikta" in sig på en plats så småningom och titta närmre ¨på det. Tackar på förhand MvH Jossan

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
mallorca eller tenerifa?

Hej Jossan!Har inte mycket erfarenhet av Tenerifa men lit eav Mallorca . I Palma finns en svensk skola som ska vara väldigt bra av vad jag har hört har inte haft några egna barn där men det finns både förskola från 3 år och uppåt och sen grundskola tom åk 9, Svenska skolan Palma de Mallorca
Just i Palma finns ju också svenska kyrkan och det kan ju vara trevligt om man vill ha lite svenska traditioner och inslag ibland. områden jag nog skulle säga att du bör undvika om du vill undslippa de värsta turistområdena är såklart Alcudia , Palmanova och Magaluf inget att se och mest gräsligt om du frågar mig. Åk istället inåt landet och upptäck en masas små härliga orter ,Cala d`or och Cala Mayor tycker jag är trevliga orter visserligen en del turister och längs med vattnet men finns fina bitar där. Mkt finns att hyra men det beror på standard och så såklart vad priserna blir. Inne i Palma kostar det rätt mkt i alla fall mellan 7000-10000 för en vecka om man ska ha en bra lägenhet med hög standard. Självklart inte så mkt om man hyr på längre tid emn det kan vara svårt att hitat just inne i Palma om man inte har kontakter tror jag eller är på plats. Hoppas tipsen kan vara till någon nytta i ditt fortsatta funderande. hej så länge mvh Cynthia

fint ställe på Mallorca!

I syd cirka 15 minuter öster om Palma ligger orten Pina. En vacker gammal by med stora grönområden. Här finns lite mer av det genuina Mallorca med kultur och bykänsla. Kyrkan i Pina byggdes 1856, det är den enda kyrkan på Mallorca som är handmålad inuti. Runt torget ligger byns centrum med all service man behöver, bank, restaurang, barer och bageri. Restaurangen Es Moli de Pina, som ligger i en gammal kvarn, är rustik med spansk mat och dit ska man definitivt gå om man kommer hit. Det är 15 minuter till kusten med många stränder och 15 min är ju egentligen alldeles lagom tycker jag . Det kan till och med vara skönt att komam inåt landet lite och de värsta folkmassorna.Tror att det finsn skandinaviska mäklare som har lgh och hus till salu och uthyrning här också men som sagt jag kan varmt rekommendera Pina !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen