Livsstil och motion i Spanien..

Status
Stängd för vidare inlägg.

rulle

Ny medlem
CB Magasinet - Spanska nyheter varje vardag!

Läste just detta om Spanien och deras livsstil, då slog mig tanken om deras sätt att agera beträffande parkeringar av sina fordon, unga som gamla. Istället för att parkera där det ofta finns plats, så dubbelparkerar de, eller kör upp på gångbanor, ställer bilarna i korsningar, på övergångställen och busshållplatser är ofta ”långtidsparkeringsplats” etc. Detta kan vara bara för att ta en fika på en bar, eller handla något.
Det mest fantastiska är, att sätter Spanjorerna här i Alicante på Varningsblinkern, då upphävs alla lagar och regler. Polisen kommer ibland och skriver upp några felparkerare, sedan kör de vidare med att lämna ett flertal som även står fel på samma område.
Får inte polisen någon kredit för sitt arbete med felparkerare, blir det ingen efterföljd i böter?

Går vi en runda i Alicante på några timmar så kan vi se hundratals grova felparkeringar, med risker för gående, som skulle medfört indraget körkort i norra Europa, detta sker varje dag.;;;;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Skönt att man får göra som man vill nånstans i världen ;) Gillar inte den hetsjakt som förekommer i sverige på bilister..

Får göra som man vill i trafiken....

Hola a todos!

Jag håller inte med om att det är bra att man får göra som man vill i
trafiken i Spanien. Där jag bor mitt inne i Torrevieja är det dagliga krockar
i gathörnen. Tyvärr med skador på både folk,bilar och hus/caféer.
Eftersom sikten är obefintlig i gathörnen så chansar folk för att komma över.
Och "STOP" är bara en skylt med en text på.
Är lite "bekymrad" eftersom det är så farligt att t.o.m gå på trottoarerna
eftersom vid en smäll åker en del fordon upp på dessa också. För lite sen
rammades cafeét nedanför huset så hela uteplatsen förstördes då markisstolparna vek sig.Tur att det just då var stängt. Har inte öppnat sen dess...
Som sagt - detta håller inte att ha detta "överseende" med bilisterna i detta land. Måste bli ändring på det.
Inte konstigt att Spanien ligger bland de länder som har högst dödsfall i trafiken.
Saludos P

Det säger väl mer om förarna bakom ratten och den begåvning dessa har tillskansat sig. Har läst i en spansk undersökning av utbildningsresultaten i Spanien, så har Alicante provinsen den lägsta i hela Spanien. Det visar sig även i detta beteende, som i ett flertal andra fall. I Valencia och Barcelona är det mera normala trafikvett, samt beteenden.

Trafiken i Spanien....igen

Läste en litet "kul" kåseri av Don Kustsvensk i
Sydkusten.es infört 2005.
Har väl blivit lite bättre efter att pricksystemet införts - tror jag.
Dödstalen har visst gått ner. Skadestatistiken törs man inte se.

Att utbildningnivån är lägre här i trakten får vi väl hoppas inte på-
verkar körkortsprovet. Finns väl ingen gradering får vi hoppas, typ:
Kör bra,mindre bra,uruselt....Fast godkänd...:confused:

Sydkusten - Svenskarnas egen lokaltidning i Spanien, Costa del Sol

Saludos/ P ;;;;;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola igen...
Förlänger trafiksnacket med att i samma tidning ovan står det den 27.2 2009
att vart 8:e trafikoffer är utlänning. Mindre krav i ursprungsländerna på säkerhet,
bilbältesanvändn mm. Listan toppas av rumäner,marockaner och ecuadorianer.
Spanska motorförbundet ska gå ut med en kampanj nu. Både skönt men en aning
sent kan man tycka..Men - mejor que nunca....
Saludos/ P

Livsstilen i Spanien som jag allmänt kommenterade, präglar även Spanjorer som bilister, att regler och lagar är till för alla andra. Jag vill nog påstå att utbildning, kunskap sätter sin prägel hur omdömet blir. Håller med att ute på vägarna har det blivit bättre och mer kontroller, detta syns även i statistiken. Men i Alicante syns inte denna förbättring, den stadsdel vi tidigare hyrde, där är det 50 km, men den vanligaste hastigheten på dessa tvåfiliga gator, är omkring 70 km.
På dessa två år, kom det upp mellan ”fem och tio blomsterbuketter, vilket innebär dödsfall i trafiken” ett flertal vid övergångsställen. Nu har dessa gator fått ett tjugotal ”gupp” för att dra ner hastigheten. Jag kan garantera att dessa förare, inte var i huvudsak rumäner, marockaner och ecuadorianer. Ödmjukhet inför andra, skulle passa bra även för spanjorer överlag, i trafiken servicesektorn etc.
Denna stadsdel bestod mycket av nybildade medelålders familjer som tävlade mycket utåt, med status symboler. De äldre spanjorerna har lite mer livserfarenhet och kanske lite mer ödmjukhet. Tuffare tider brukar ge en eftertanke, så det finns hopp!

Samma sak i Las Palmas, jag blev myckt förvånad över parkeringar i gatuhörnen vilket gjorde att det var svår att ta sig fram, gällde att kryssa mellan bilarna och ha god översigt på trafiken.
Bäst var på Las Canteras, inga bilar där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen