Leverans nytt bankkort

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av carl, 15 juli 2011.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Monica, kör snarast till Trafico och byt ut det svenska körkortet mot ett spansk. Att köra bil i Sverige med ett utgånget svensk körkort är ingen bra ide, att köra bil i Spanien utan giltigt körkort är heller inte särskilt lyckat. Gissa vem som ändrade reglerna för förnyelse av svenskt körkort? Naturligtvis EU-Kommissionen!

    När mitt svenska körkort gick ut fanns det två val, det svenska körkortet skickades till Madrid och registrerades och stämplades. Det andra valet var att få ett gammaldags spanskt körkort med mitt foto häftat på den skära kartongen.

    Jag vägrar kreditkort, då ger man maffian fritt spelrum. Våra Visa från uno-e fungerar alltid i Spanien och vid köp på internet. Har någon testat det i Sverige?

    Vi skall i veckan till La Gomera. På färjan måste vi visa upp pass och residencia liksom på hotellet. Vi längtar efter de spanska DNI-korten, då kan vi kasta såväl pass som residenta överbord.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!
    Jag har redan bytt ut mitt svenska körkort mot ett spanskt. Nu för tiden så ser de ju hyfsade ut också, inplastade med foto, NIE-nummer och allt. Synd att de inte gäller som leg bara...
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Monica, när jag handlar på mitt Visa-kort duger det inplastade körkortet alldeles utmärkt som ID-handling. Annars skulle man jämnt behöva springa runt med ett pass.

    Så en liten varning för Sverige:

    För en månad sedan upptäckte 85-åriga Aina Jansson från Uppsala att hon hade tappat bort sin legitimation. I måndags gick hon till polisen för att ansöka om ett nytt ID-kort. Med sig hade hon sin systerdotter Inger Åkerblom som skulle intyga att Aina var Aina. Men där tog det stopp. Det visade sig att Aina Jansson var registrerad i folkbokföringen - utan anhöriga. Polisen hän-visade dem vidare till skatte- verket.

    - När vi kom till skatteverket fick vi beskedet att de inte kunde se att hon hade några anhöriga och att de inte kunde hjälpa oss, säger Inger Åkerblom.


    http://www.expressen.se/nyheter/1.2502291/aina-85-nekas-ett-nytt-id-kort
     
    Last edited by a moderator: 18 juli 2011
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jag har slutat att visa leg när jag betalar med visa. Eftersom man màste slà in PIN kod (nästan alltid) sà behöver man inte leg. Nu har tom, kassörskor (och kassörer) börjat förstà det.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    För 3 àr sedan kunde inte jag handla pà systemet i varlen Malmö eller göteborg med mitt spanska Mastercard eller visa. tur att min bror (otur för honom) var med sà att han kunde betala.
     
  8. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Jo, det flesta kort kommer ju med chip idag där det bara krävs kod. Däremot så har jag märkt att spanska körkortet funkar bra som leg så länge det inte rör sig om rena bankbesök där du är okänd samt vid olika escrituras.
     
  9. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Har inte alla bankkort chip numera? Mina kort har det och har haft det i många år men jag får i alla fall visa leg då och då. Jag tror inte det beror på vilken bank man har heller (jag har två-tre olika) men det kan möjligen bero på vilken kortläsare affären har. Det verkar finnas olika typer av kortläsare - på en av de lokala affärerna här (i Sverige) där jag handlar då och då måste jag - och alla andra - alltid visa legitimation när vi betalar med kort.
     
  10. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    På Media Markt i Spanien ville dom absolut ha leg. Skälet var att jag ju kunde ha stulit både kort och kod. Jag fick kalla på föreståndaren för att kunna betala. Har ingen bror som kunde lösa ut mig, tyvärr.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Buenas tardes!

    Jag handlar nästan aldrig med kort mer i Spanien eftersom
    "någon" sen handlade på mina kortuppgifter i London..Tror det var för
    2 år sen..Stod om det i någon blaska (norsk?). Det stod inte vilken¨
    affär det var men det var ju Carrefour i Torrevieja. Jag hade bara
    handlat en gång på detta kort så det var ju lätt att räkna ut.
    Ett halvår senare fick jag medd från Nordea som admin. detta kort.
    Dom hade upptäckt detta. Flera tusen hade blivit "skimmade" eller
    hur det hade gått till. I någon kassa alltså. Antingen i maskopi
    med någon anställd eller lyckats fixa någon mackapär på kassan.
    Vad får man ju aldrig veta..frågade..men dom "visste" inte :eek:

    Iaf så hann "Londonbon" bara med att gå på restaurang och tanka
    på kortuppgifterna. Sammanlagt ca 2000 spänn.

    Ciao P redface
     
    Last edited: 19 juli 2011
  13. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi har för det mesta alltid kontanter då vi handlar i Spanien, oftast har vi inte mer med oss än vad vi behöver för dagen, risken för att bli rånad på kontanter är minimall här. De flesta spanjorer har ju kort istället för kontanter och betalar allt med detta. Uppträder man inte som ”turist” så är det ett ytterligare skäl till att minska risken för att vara ett intressant rånobjekt. Utöver detta så har vi ett ”kort” som är begränsad med kontanter för internetköp eller vardagliga oförutsedda utgifter. Dessa har fungerat även i Sverige, de få gånger vi reser dit. Förutom på SJ (vad fungerar där?) automater då vi skulle köpa tågbiljetter efter biljetkontoret var stängd.
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Via internet kan jag swifta pengar till och från Swedbank. Däremot kommer jag aldrig att komma åt mina kontanter om jag befinner mig i Sverige. På banken måste man visa upp en giltig id-handling.

    Godkänd id-handling ska vara utfärdat med personnummer och vara något av följande:

    • SIS-godkänt ID-kort
    • Svenskt EU-pass *
    • Svenskt Körkort
    • Svenskt Nationellt ID

    Spansk nationell id-handling duger naturligtvis inte!

    Om EU-Kommissionen istället för att ruinera Europas ekonomi med den ruttna Euron, kunde de gjorde det lättare att ha bankkonton i andra EU-länder.
     
  15. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Det är i så fall beroende på svenska bankers bestämmelser. Jag betvivlar att det är på detta sätt; i vilket fall som helst godtar SEB spansk nationell id-handling. Det verkar som om det citerade vänder sig till svenskar eller endast dem som har personnummer.

    Solen Lyser tycker inte om EU. Jag tycker inte heller om allt som beslutas i EU och särskilt när jag personligen påverkas negativt av vissa EU-regler. Dock tycker jag att mycket blivit bättre tack vare EU.

    Man kanske bör tänka på att EU består av en samling länder (inklusive Sverige och Spanien) som står bakom EU-reglerna. Egentligen borde man därför anklaga sitt eget land om det visar sig att det inte gjort allt för att stå emot EU-beslut som man inte tycker om.

    Överhuvudtaget tycker jag att svenskarna är utomordentligt ointresserade av EU, både de som är för och de som är emot. Därför tycker jag att det är bra att Solen Lyser pekar på nackdelarna med EU och EU-beslut men skulle vilja ha dem mer preciserade
     

Dela sidan

Laddar...