Leverans nytt bankkort

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av carl, 15 juli 2011.

  1. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Har idag fått besked om att SEB kommer att sända mig ett nytt bankkort med kurir pga säkerhetsskäl till en kostnad av 350 SEK.

    Nu bor jag i ett land där posten fungerar minst lika bra om inte bättre än i Sverige varför jag tycker att en rekommenderad försändelse borde räcka. Kostnad ca 80 SEK. Detta är inte möjligt.

    I Sverige sänds korten ut med vanlig post.

    Jag kan nog klara av avgiften denna gång men jag retar mig på SEB:s inställning av ta ut maximala avgifter för snart alla banktjänster.

    När ska vi gemensamt protestera mot de svenska bankernas utsugning av utlandssvenskar? Exempel: SEB tar 750 SEK/år (tror jag mig komma ihåg) bara för att man som utlandsvensk har ett konto hos dem.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Skriv till SEB och kräv att kortet de skickar är spärrat tills du fått det i din hand. För att spärren skall avlägsnas måste du ringa till dem och ange numret på baksidan av kortet.

    Vi har kastat Handelsbanken överbord och övergått till Swedbank, en hundralapp per år betalar vi för tre konton.

    Visst är bankerna utsugare!
     
  4. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Det är ju ett utmärkt förslag att säkert leverera korten till kunderna. Så borde banken naturligtvis göra men det finner de inte intressant - lönande. Ingen annan möjlighet står till buds än via dyr kurirpost till utlandet.
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Vad skall ni med svenskt kort?

    Pengarna blir billigare om man sätter över från Svenska bankkontot ( via internet ) till spanska bankortet och de kan sedan tas ut via det spanska visakortet i bankomat. Kortet använder jag även i
    butiker.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag besöker Sverige åtminstone en gång per år och då vill jag kunna betala med svenskt kort; annars använder jag det aldrig.
     
  8. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Tror det kan vara smart att behålla sitt svenska kort. Min son fick stora problem med att betala med ett utländsk mastercard (Ikea) och med att hyra bil (Statoil) i Sverige för ett par veckor sedan, de accepterade inte hans utländska pass som legitimation. De kanske inte är så vana med turister här? think
    Jag tror också att det kan vara svårt att öppna ett nytt bankkonto om man skulle behöva det, om man inte längre är folkbokförd i Sverige.

    Sedan har jag nog en känsla av att alla banker har höjd sina årsavgifter den senaste tiden men jag vet inte om SEB är sämre än de andra. Bankerna brukar ju följas åt mer eller mindre när det gäller avgifter och andra kostnader.
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Intressant att man inte får hyra bil i Sverige, vi som snart blir spanjorer. Å andra sidan, vad skall man i Sverioge att göra?

    Det går bra att öppna ett konto i Sverige men aldrig från utlandet, man måste nämligen presentera sig personligen.

    Eftersom jag bara känner till EN positiv sak att säga om EU, kommer den här:
    EU bestämde att bankerna inte fick ta ut hutlösa avgifter när man skicka pengar mellan olika banker inom EU. Därför betalar jag bara tio kronor när jag swiftar pengar från Sverige.
     
  10. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Samma grej på Handelsbanken. Mitt ena kort gick ut i maj, men jag har ett till så jag klarar mig. Mitt nya ligger och väntar på bankkontoret i Sverige, frågan är bara när jag kan ta semester och hämta det ;-)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag tror att man visst får hyra bil i Sverige med utländskt körkort - problemet är bara att de som sitter i kassorna ofta inte vet det - och då kommer man inte så långt förstås.

    I min sons fall accepterade de inte hans schweiziska körkort som legitimation (de visste inte att man får lämna in sitt svenska när man får ett nytt körkort i ett annat land och insisterade på att få se hans svenska körkort!) så det gick alltså inte med pass och inte med körkort - men med ett utgånget studentleg så kunde han till slut både betala på Ikea och hyra bil på Statoil ));)
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Hoppas jag skall slippa svensk inkompetens i framtiden.
     
  14. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Problemet har kanske mer att göra med att man (hittills ?) ansett svenska id-kort säkrare än pass (inklusive svenska) och informerat personal som har med betalning att göra att det är endast svenska id-kort som gäller, i alla fall när det gäller svenska medborgare. (Förresten, vid vissa biluthyrningsfirmor i utlandet accepterar man endast kreditkort och ej betalningskort).

    Detta påminner mig om då kungen för en del år sedan gjorde något inköp på Stor och Liten och betalade med kort. Kassörskan frågade då om legitimation som hon blivit instruerad om att göra vid kortbetalningar. Kanske onödigt men jag skulle inte döma ut henne som inkompetent.

    Jag har en utländsk vän som inte fick ut ett paket på posten i Sverige med sitt pass som legitimation. Först när en svensk bekant till honom intygade att min vän var den som var mottagaren av paketet fick han det, men det var i flexibla Värmland
     
  15. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    :)

    Ja det är nog så att personalen får besked om att det är bara svenska id-kort som gäller. Och då får utlänningarna klara sig som bäst de kan...

    Numera tror jag att även Sverige accepterar pass som legitimation men jag kommer också ihåg när de inte gjorde det - jag öppnade bankkonto i en svensk bank med passet, satte in mina pengar och allt var lugnt tills jag skulle ta ut pengar - då gällde inte passet som legitimation längre och jag kunde inte ta ut pengarna!

    Det blev samma lösning som för din vän - skriva fullmakt till någon som hade svenskt id och så stå bredvid medan han tog ut mina pengar från mitt konto...:wall:

    Jag har en bekannt som säger att det beror på att Sverige är en halvö långt borta i utkanten av Europa som gör att de kan ha kvar sina konstiga specialregler som ingen annan begriper och då och då instämmer jag i det. Som svensk med svenskt id, körkort och personnummer märker man förstås inte alls det här men som utlänning är det många liknande situationer man kan råka ut för. Till exempel kan man som ej folkbokförd få fast telefon från Telia men man kan inte köpa mobiltelefonabonnemang...
     
  16. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Undrar hur alla turister handlar med sina utrikiska kort vid Sverigevistelse?
     
  17. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Slår de inte bara in koden? Det är väl bara när butikerna har en apparat som man drar ett papper igenom och som man får skriva på som problemen uppstår liksom när ett företag, exempelvis biluthyrare, vill ha kontonummer och de tre siffrorna (vad de nu heter) för att kunna debitera om det inte står klart hur hög slutsumman blir (km-ersättning, skada etc). Det är väl samma sak med hotell som vill gardera sig mot uttag ur rumskylskåpet, restaurang. Då frågar man alltid om id-kort från svenskar och säkert pass från utlänningar. Så har jag trott i alla fall men är inte säker.
     
  18. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Ja, man undrar...

    Jag har funderat på om det funkar bättre om man inte pratar svenska alls? Typ att min son bara hade pratat tyska när han skulle handla med sitt schweiziska kort? Och förstås betett sig som en äkta turist :D
    Det som verkar sätta i gång alla alarmsignaler är om man pratar felfri svenska men inte har svenska papper...
     
  19. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Nej det funkar inte alltid med bara koden. Med ett utländsk mastercard får man visa legitimation också när man handlar i en helt vanlig affär som Ikea t.ex. Det får man också göra då och då i Spanien - eller i varje fall fick jag göra det.

    Skillnaden mellan de två skall vara - har jag fått mig förklarat - att VISA är ett rent kreditkort (i alla länder förutom Sverige) och kreditföretaget garanterar köpet - medan Mastercard är ett debetkonto dvs pengarna för köpet måste finnas på kontot annars får inte affären betalt.

    Och så kan jag berätta att med ett vanligt svensk bankkort med VISA får man inte handla på systemet i Norge - det räknas som kreditkort och man får inte handla alkohol på kredit :D
     
  20. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Ja det här blir krångligare och krångligare.

    Jag har ett Mastercard och ett svenskt Visa; båda betalkort. Har aldrig behövt visa leg när jag slagit in koden för Mastercard vid kontaktköp i olika länder. På apparaten står det "transaktionen genomförd" eller något liknande och beloppet har då dragits av eller reserverats på mitt konto. Mitt Mastercard har inte de tre siffrorna på baksidan som biluthyrare, hotell frågar efter när man beställer/reserverar rum.

    Dessa tre siffror har mitt svenska Visakort även om det bara är ett betalkort och det ár det som jag använder när jag gör något via internet. Har därför begränsat belopp kontot som kortet är kopplat till för att inte råka ut för obehagligheter. Hade jag inte det svenska kortet skulle jag vara tvungen att skaffa mig ett kreditkort.

    Rolig information om att man inte kan handla med kreditkort på Systemet i Norge men vem har råd att handla där?
     
  21. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja, det får vi verkligen hoppas, som resident i Spanien kan man inte förlänga sitt svenska körkort längre, utan måste byta ut det. Jag skall hyra bil i Sverige augusti och får väl ta med mig en papperskopia på mitt utgångna svenska körkort.

    En kul parantes, jag är nog den ende svensken i hela Spanien som lyckades registrera mitt svenska körkort hos Tráfico. Jag fick en extra punkt på baksidan där de satte in mitt NIE-nummer, inte illa ;;;)
    Fast nu är ju det kortet som gick ut i maj ett minne blott....
     
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Monica..Ja detta var kul i byråkratins España haha..Det omöjliga blev möjligt..:D

    Ciao P :cheeky
     
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Carl !

    Ja det var en rolig Norgehistoria på riktigt gapskrattt

    Ciao P :vissla:
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...