Lägg på luren!

• Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

SolenLyser

Guest
Detta råkade en vän ut för: Telefonen ringer och en försäljare berättar om fördelarna med TELE2 ADSL. "Skicka mig ett mail om erbjudandet", svarade min vän och lämnade ut sina personuppgifter. Två dagar senare fungerade inte hans ADSL via Telefónica . När han ringde till Telefónica svarade de att han hade bytt operatör. Nu har han tvingats starta ett nytt abonnemang hos Telefónica. Han har fortfarande ingen ADSL efter två veckor.

Tänk hur mycket obehag han sluppit om han genast lagt på luren.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
storföretag

Antar att han var svensk, men det där kan hända i sverige osså, de där stora företagen gör lite som de själva vill känns det som ibland, det kommer inte tjäna till att göra någon stor grej av det tyvärr. de kommer bara hävda att operatören frågade... mm och kunden sa ja! :(

Min vän är italienare och talar bra spanska och svenska. Felet med honom är att han jobbat 35 år i Sverige och därför blivit "snäll" och artig.

Telefonförsäljarna spelar alltid in samtalen för att kunna bevisa att man slutit ett avtal. Om man orkar bråka, kan man begära att få ta del av inspelningen. En annan vän slöt avtal med ett annat telefonbolag per telefon. Försäljaren påstod att det skulle ingå fria samtal. Efter ett tag visade det sig att man inte höll detta muntliga löfte.
Vad gör man då? Vika bevis har man?
Luren på!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
aha där ser man, oftast brukar man ju bli lite utnyttjad om man inte kan ett språk fullt ut, och att man därför blir osäker och inte vågar stå på sig. Visst blir man påverkad om man bott i sverige länge, problemet med det är att "vi" inte är vana att argumentera och är konflikträdda uppe i norden!

Det allvarliga är att stora internationella telefonbolag som Telefónica upplåter nummer till bedragare och de är fullt medvetna om det. De delar nämligen förtjänsten med bedragarna. Jag blev själv lurad en gång. Jag väntade på ett paket från Irland och jag blev glad när man ringde och sa att de hade ett paket till mig som skulle köras ut. Jag skulle själv ringa budfirman. Detta samtal drog ut på tiden och plötsligt bröts samtalet. Jag ringde genast till Telefónica och uppgav numret till budfirman. "Du har blivit lurad, det blev ett dyrbart samtal, sade man på Telefónica. Jag undrade varför de inte spärrade linjer som användes av bedragare. "Enligt lagen finns det inget som förbjuder verksamheten", fick jag till svar.

"Jag vägrar betala, hur skall jag göra då?", undrade jag. "Du måste göra en anmälan till Guardia Civil", var svaret.

Jag gjorde en anmälan och fick så småningom pengarna tillbaka. Det skulle alla göra, då skulle den kriminella verksamheten inte löna sig.

Enkast är naturligtvis: Lägg på luren!

Detta råkade en vän ut för: Telefonen ringer och en försäljare berättar om fördelarna med TELE2 ADSL. "Skicka mig ett mail om erbjudandet", svarade min vän och lämnade ut sina personuppgifter. Två dagar senare fungerade inte hans ADSL via Telefónica . När han ringde till Telefónica svarade de att han hade bytt operatör. Nu har han tvingats starta ett nytt abonnemang hos Telefónica. Han har fortfarande ingen ADSL efter två veckor.

Tänk hur mycket obehag han sluppit om han genast lagt på luren.

Hur gick det för min vän? Efter mer än en månad fick han tillbaka ADSL hos Telefónica. I går höll han emellertid på att explodera eftersom TELE2 har skickat honom en räkning på mer än 100 Euro. Jag uppmanade honom att gå till konsumentrådgivaren. Undrar om man inte har rätt till skadestånd?

Viktigt att be TELE2 att dra åt h-e! Min vän berättar precis att TELE2 snott pengar från hans bank men att han lyckat ackreditera beloppet i sista stund. Nu har han bestämt sig för att stämma TELE2 (ett svenskt företag med verksamhet i Spanien). Tänk att Sverige har maffiaverksamhet utanför Sveriges gränser!

VANING FÖR TELE2!

Avisode timo que está circulando vía teléfono.

Llaman por teléfono diciendo que son del Servicio Técnico de Telefónica o de una empresa que trabaja para ellos (parece ser ATT). Te preguntan si tienes marcación
por tonos.
2.- Con la excusa de que necesitan hacer comprobaciones en la línea, te piden que
marques 90 y #.
3.- Una vez hecho, te dicen que no hay ningún problema y te dan las gracias.
4.- Resultado: Han convertido tu línea en receptora de todas las llamadas de teléfono desde el que te han llamado y, por lo tanto, todas las llamadas que ellos hagan te las cobrarán a ti.
5.- Telefónica dice que no sabe cómo pararlo ni cómo evitar el fraude.
Nota: Sería bueno que distribuyerais este mensaje a todo el mundo ya que cuantas más personas los sepan antes podremos terminar con el engaño...

FRAUDES QUE CIRCULAN VÍA TELÉFONO FIJO

Si te llaman (voz contestador automático) diciendo que, por no tener teléfono Domo-mensajes, has recibido un mensaje de texto y te indican que vayas pulsando una serie de teclas para recibirlo, no lo hagas, es una estafa.

VÍA TELÉFONO MÓVIL
1º.- Si recibes una llamada al móvil, y en la pantalla aparece INVIABLE con DOS signos de exclamación ('!!'): NO DESCUELGUES EL TELÉFONO, NI INTENTES RENUNCIAR A LA LLAMADA. Déjalo sonar hasta que pare, y después borra directamente la llamada perdida. Se trata de un virus muy potente que destruye por completo el mecanismo del teléfono: cuando esto pasa es imposible arreglarlo o tratar de encontrar una solución al problema.
2º.- Si recibe en tu móvil un mensaje diciendo que llame al (11)41455414: NO LO HAGAS NI EN BROMA. Sí caes en la trampa hará el gasto de tu cuenta o tarjeta se multiplique hasta el infinito.
3º.- Si te llaman al móvil y te dicen que se trata de un proveedor y a continuación, te piden que marques un número ( del 0 al 90) para comprobar que el funcionamiento del aparato:
CUELGA ENSEGUIDA. Con este método se accede al código de tu Tarjeta SIM (el alma de tu teléfono), pudiendo cancelarla y crear una nueva.

4º.- Si recibes un mensaje en tu móvil diciéndote que tienes una transacción y
que tienes que llamar al 1749, BORRALO DIRECTAMENTE: Sí llamas, tu tarjeta SIM
se duplicará y desde este momento podrían llamar desde tu número.
Naturalmente a tu cargo.

Este tipo
de estafa se está produciendo a gran escala, por el que se ruega que esta Información se haga extensiva a cualquier persona que conozcas y que sea usuario de un teléfono móvil.

POR INTERNET:
Si recibes un correo en una presentación de PowerPoint, aparentemente inofensiva, titulado: La vida es bella.pps, NO ABRAS EL ARCHIVO BAJO NINGUNA CIRCUNSTANCIA Y BORRALO INMEDIATAMENTE. Si abres este archivo
aparecerá en tu monitor un mensaje:
'Ahora es tarde, su vida no es mas bella' y en seguida PERDERÁS TODO LO QUE TENGAS EN TU PC y la persona que lo envía tendrá acceso a tu nombre, e-mail y contraseña.
Se trata de un nuevo virus que ya ha comenzado a circular. Los Software Antivirus no son aptos para destruirlo. Viene disfrazado con una extensión .pps.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Bueno, när det gäller alla dessa telefonoperatörer så brukar mitt svar för att få tyst på dem alla:
"Lo siento, pero esto no me interesa nada. Estoy utilizando Skype para todas las llamadas fuera el país". Ursäkta, men jag använder Skype för alla mina samtal utanför landet...

Om dom fortsätter att babbla på, så svarar jag: "No me has intendido?? Si continuas con esta mierda voy a reclamarte al organizacion de consumidores" - Har du inte förstått mig, om du fortsätter med din sk_t så kommer jag att anmäla dig till konsumentorganisationen...

Då brukar det bli lugnt... ;)

Nu gäller ju detta alla erbjudande om att byta telefonabonnemang, men samma resonemang kan man köra om man (som så ofta) erbjuds en ny adsl-lösning, något som man inte bör hoppa på om man inte är väldigt missnöjd med sin nuvarande leverantör...

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen