Kranvatten, vattenransonering och skällande hundar

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Eldorado, 22 februari 2013.

  1. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    Kan man inte sätta in avhärdare som man lägger salttabletter i i Spanien? Sådan har vi här och alla som bor här omkring för det är så mycket kalk i vattnet
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Var är kalk problem överallt?
     
  4. Gnap

    Gnap Ny medlem

    Blev medlem:
    10 april 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har kalkproblem både i Sverige och nu ännu värre i Spanien... dessa avkalkningstabletter låter intressant, läggs de i tvättmaskinen när man kör tvätt eller kör man tom maskin emellan tvättarna med sån i? läggs de inuti maskinen eller i facket för tvättmedel? Vad heter det på spanska? Jag har aldrig hört talas om såna i Sverige.
    Ursäkta alla dumma frågor...
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Gnap, det är väl inga dumma frågor du kommer med här. Man lägger tabletterna, förr köpte jag pulver men nu finns ju tabletterna som är enklare att använda, i tvättrumman. Dom finns överallt där man köper tvättmedel, men vad dom heter....Det bör stå något med Anti-Cal på förpackningen. Jag ska kolla senare idag när jag åker till Mercadona.
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Ibland lägger jag tabletten i tvättmedelsfacket och ibland direkt i trumman. Det spelar nog inte så stor roll, bara 8-0 :)
     
  8. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Vad har ni för problem med tvättmaskinerna. Är det tvätten som blir förstörd eller är det själva maskinen som kalkar igen? Är det tvättmaskinen så borde avkalknigen ske innan vattnet når inloppsventil, stril i tvättmedelsfacket o.s.v. när vattnet väl är inne i trumman kan det rimligtvis inte hända så mycket eller?
    Vi har kört våran maskin i 3-4 år och än så länge har vi mig veterligen inte haft några problem.

    offtopicDäremot har vi lärt oss hemmifrån att det är klart bättre för avloppssytemet att använda flytande tvättmedel. Framförallt billiga vanliga tvättmedel ger en hel del avsättningar i avloppen och det med tanke på att de spanska avloppen inte alltid är så lyckat dimensionerade framförallt i äldre byggnader.
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Gnap,
    jag glömde redface kolla vad avkalkningsmedel heter när jag var på Mercadona men som jag skrev tidigare så bör det stå typ "Anti-cal" eller liknande på förpackningen. Det finns även flytande medel.
    Rotweiler,
    Jag har inga problem med tvättmaskinen för jag använder ju avkalkn.medel ;). Faktum är att jag inte riktigt vet hur det fungerar, bara att man ska använda det när man bor där det är mycket kalkrikt vatten. Kanske det inte gör någon nytta alls :confused:.
    rocio
     
  10. deselby

    deselby Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Angående kranvattnet vill jag bara tillägga att jag dricker det på Gran Canaria också och har gjort så i flera år utan (uppenbara) problem. Det verkar inte vara kalkhaltigt där heller, om jag jämför med hur det var på franska rivieran eller Skåne. Dock när jag satt på ett cafe så gick en kille runt och vattnade blommorna där med mineralvatten och jag frågade om detta. Jodå, sa han, de dör sakta men säkert av kranvatten...:)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rog

    rog Ny medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Jodå det går jättebra att installera en avhärdare (descalficador) vi har gjort det
    då det är otroligt kalkrikt vatten där vi bor Castilla La Mancha. Vi passade också på att installera en osmo så vi har eget dricksvatten, ganska skönt att slippa släpa dessa 8-litersflaskor.:)
     
  13. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Det var ett av det första vi installera, numera släpar vi inget vatten. Köpte det på Aki när dom hade extrapris (har dom ganska ofta på detta) för 99€,thumb 5 stegs rening tror jag, 3 filter plus 2 separatorer.think

    //Eckhoff
     

Dela sidan

Laddar...