Tack, Maarli, det låter lovande.
Mina katter, Patrick, är från Puerto Rico (den karibiska, inte den kanariska) men de älskade Belize också. Djungeln bakom fönstret, med alla fåglar och allt liv, är ju alltid spännande när man sitter inne och behöver inte riskera att bli uppäten av en kobra eller en viper. Puertorico var ju inte ens hälften så vild. ;-)
De trivs i Sverige också. När första snön föll satt de i fönstret som inmurade... och smet ut vid första tillfället, men där blev de nog snabbt kalla om fötterna, ty de stannade i mitten av blomrabatten under balkongen och bad mig med hjärtskärande ljud att plocka upp dem och ta de hem, där de sedan slickade sina stackars tassar ganska länge... och verkar ha tappat lusten att utförska snö på nära håll

(De är inne katter).
Jag är tillbaka, längtar efter värmen och tänker flytta till Spanien i höst - åtminstone på försök, ty tyvärr upptäckte jag vid närmare studier att det spanskt-amerikanska dubbelbeskattningsavtalet är inte fördelaktigt för mig: Spanien skulle beskatta mina amerikanska pensionsinkomster som är skattebefriade både i USA och i Sverige. (Något som de flesta svenskar behöver inte bekymra sig om.)
Malta och Cypern är de enda varma EU länderna där jag skulle kunna undvika beskattningen av den delen av inkomsten som är skattefri i USA.
Så, att bo i Spanien skulle kosta mig åtskilliga tusenlappar ( i euro) som jag inte behöver betala i en del andra länder.. :-((( Men jag skall pröva i alla fall i höst - om det blir för dyrt att bo i Spanien pga skatter, är ju Malta inte långt borta. Fast jag föredrar Spanien.
Vet inte om katterna gör det, ty de tiger om saken. ;-)