Köpa lägenhet med spansk banklån

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Surfaren, 3 januari 2017.

  1. Surfaren

    Surfaren Ny medlem

    Blev medlem:
    11 december 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ett bra forum! Detta blir mitt första inlägg.

    Vi har några funderingar kring ett lägenhetsköp. Vi vore hemskt tacksamma för hjälp.

    Vi har hittat en lägenhet i Santa Pola (Alicanteregionen)som vi vill lägga ett bud på och vi kommer att få lån av en spansk bank.

    Om jag tolkat lånelöftet rätt kommer banken utföra vissa tjänster (mot betalning). Banken kommer att värdera lägenheten samt att med gestorian och notria se till att alla register är ok.

    Behöver vi anlita en egen jurist för någonting?

    Banken kan hjälpa till med konto där handpenningen kan sättas in men banken trodde inte säljaren skulle godta detta. Har ni förslag på en annan lösning med handpenningen? Jag har läst här att man ska vara försiktig innan man betalar mäklaren handpenningen och kanske ha ordnat en egen jurist innan.

    Hur viktigt är det att anlita en besiktningsman?

    När i köpprocessen ska man betala handpenningen?


    Hur lång tid brukar ett lägenhetsköp ta från en klar budgivning till tillträde?


    Finns det något sätt att få reda på det riktiga kvadratmeterpriset, dvs baserat på slutgiltigt försäljningspris och inte utgångspris. Som sidan www.boli.se

    Tack!

    //Surfaren
     
    Last edited: 12 januari 2017
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Bankfrågorna kan jag inte svara på, men något Booli finns inte i Spanien, iaf vad jag känner till. Övht saknas det pristransparens vilket gör att köparna hamnar i underläge. Orsaken är någon sorts märklig, lagstadgat integritetsskydd. Det enda du kan göra är att undersöka den lokala marknaden, i det här fallet Santa Pola, gå igenom utbudet och försöka bedöma om du betalar rätt pris, helst under en längre period. Det finns mängder av faktorer som vi nordeuropéer inte kan omfatta.
     
    Surfaren och Los Suecos gillar detta.
  4. hek74

    hek74 Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    6
     
    Surfaren gillar detta.
  5. hek74

    hek74 Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    6
    Hej
    Köpte själv en lgh i våras , skulle absolut anlita en advokat / jurist som kollade upp allt . Skulder på huset/ el/ vatten mm mm ...
    Vi la bud i april tror jag och fick tillträde slutet på juni . Seeeeegt !!!
    Lycka till
     
    erkki och Surfaren gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. En Skånsk Lager

    En Skånsk Lager Ny medlem

    Blev medlem:
    5 januari 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Välkommen till Spanien. Försök inte förstå de Spanska reglerna utan köp tjänsten av en jurist.
     
  8. Surfaren

    Surfaren Ny medlem

    Blev medlem:
    11 december 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för alla svar!

    Nu är budgivningen klar och mäklaren vill att vi ska betala 2000 euro till mäklaren på Lördag. Mäklaren har sagt att pengarna dras av från köpeskillingen och att pengarna betalas tillbaks ifall lönelöftet mot förmodan inte skulle godkännas.

    Det kommer ta minst en vecka till innan lånelöftet i Spanska banken är formellt godkänt. Spanska banken börjar inte att undersöka registren innan lånelöftet är formellt godkänt.

    Vågar jag betala Mäklaren innan alla register är undersökta?

    Spanska talar en av oss flytande.
     
  9. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    "Nu är budgivningen klar...", menar du att det varit budgivning på riktigt, dvs flera spekulanter som bjudit över varandra, eller menar du att ni lagt ett bud under begärt pris och fått det accepterat?

    Den första modellen som är vanlig i Sverige, förekommer aldrig, eller i alla fall väldigt sällan i Spanien.

    Sedan tycker jag att du skall följa rådet som flera redan gett dig, nämligen anlita en jurist som hjälper dig igenom köpprocessen.

    Att mäklaren stressar och påstår att du måste betala på lördag kan du ta med en klackspark, det står självklart ingen kö utanför mäklarens kontor som vill köpa just din lägenhet.

    Lugn och fin och du skall se att det blir bra.

    TommyD
     
    erkki och Surfaren gillar detta.
  10. Surfaren

    Surfaren Ny medlem

    Blev medlem:
    11 december 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack!

    Vi var ensamma budgivare och budade ner priset med 5000 euro.

    Ok jag förstår...

    Någon som känner till en bra jurist? Gärna en inhemsk spansk jurist
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
     
    Surfaren gillar detta.
  13. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Har läst positiva omdömen om ABACO här på forumet, de har kontor i Alicante och Torrevieja.

    http://www.abacoadvisers.com/sv

    Grattis, lycka till och föreslår att du betalar handpenningen när ditt ombud säger ok.

    TommyD
     
    erkki och Surfaren gillar detta.
  14. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Om jag förstått det rätt börjar man med 500 e, som en indikation på att köparen menar allvar. Sedan betalar man 10 procent av köpeskillingen och vid lagfartsskrivandet hos notarien resterande via en bankväxel. Som de flesta nämnt här, välj en rekommenderad juristfirma som ombud. Mäklaren är ju oftast bara en förmedlare utan juridiskt ansvar, och även om det flesta går att lita på, så är det inte alltid så.
    Betala alltså inte innan du skaffat ett ombud.
     
    erkki och Surfaren gillar detta.
  15. goslik

    goslik Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2015
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    42
    är det inte så att om du inte betalar in handpenning så ligger lägenhetenkvar till försäljning och kan säljas till nån annan som betalar in handpenning. brukar väl vara 3000euro. Med vänlig hälsning henrik
     
    Surfaren gillar detta.
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag hade samma erfarenhet som "goslik" - Henrik. Jag bestämde själv i vilken ordning jag betalade, dvs när. Det stämmer att reservationsavg. och handpenningen ingick i hela köpesumman. Om du vill ha en spansk advokat/ jurist/ gestor kan du be t ex be banken on hjälp om de kan rekommendera ngn. Men ta inte samma bank/samma jurist som säljaren använder för att undvika intressekonflikter. Det behöver inte bli det men säkrast är väl att ha h¨ngslen och livrem :)
     
    goslik, erkki och Surfaren gillar detta.
  17. Surfaren

    Surfaren Ny medlem

    Blev medlem:
    11 december 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack alla!

    Ok! Ska kolla med banken på Måndag.

    Idag träffar vi mäklaren. Det verkar som om mäklaren vill att jag ska skriva på det vinnande budet idag. Och även betala 2000 e. Vi får se vad vi gör...

    Är det vanligt att skriva på något efter ett vinnande bud?
     
  18. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Vinnande bud hmmm...... Själv skulle jag nog kalla det för accepterat bud. :)

    Ja, när allt är bekräftat så går man till verket och skriver en Opción de compra, dvs ett förköpsavtal och betalar en handpenning.
    Men rekommendation kvarstår, det gör du efter att DIN juridiska representant sagt att det är OK att göra det. Det här är bara för
    att eventuellt slippa trassligheter i framtiden om det skulle visa sig vara något problem med fastigheten.

    Kom ihåg att mäklaren i många fall inte har direktkontakten med ägaren, utan det kan vara en annan mäklare. Vidare så har mäklaren
    ett enda mål just nu, att få din underskrift, låsa dig vid köpet och kvittera ut sin provision.

    Trots att du fått säljaren att acceptera ditt bud, så är det fortsatt köparens marknad i större delen av Spanien och det finns inga köer
    utanför mäklarkontoren som slåss om objekten...... trots att mäklarna, inte minst i svensk press, försöker få oss att tro det.

    Lycka till och Grattis!

    TommyD
     
    erkki och Surfaren gillar detta.
  19. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej vad heter mäklarkontoret
     
  20. Farbror Sven

    Farbror Sven Medlem

    Blev medlem:
    31 oktober 2013
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    17
    @Surfaren
    Hej för säkerhets skull frågar jag om ni har ordnat NIE (Numero de Identificación de Extranjero)? Det krävs för att ni senare ska kunna köpa fastigheten.
    MVH
    Sven
     
  21. Toso

    Toso Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Kul! Santa Pola är mycket trevligt, konstigt att fler inte tittar där kan jag tycka. Hur/vilken bank har ni nyttjat? Vad gjorde att ni valde lån i Spanien framför Sverige? Vore spännande att höra lite om hur upplägget såg ut då vi går i samma funderingar, lån i Spanien eller Sverige osv.. Lycka till!
     

Dela sidan

Laddar...