Hej Pernilla...
Vad är smartast; hyra eller köpa sitt boende i Spanien? Vad är för-/nackdelar med de två olika alternativen? Om man hyr, vad skulle det kunna tänkas kosta i området runt Torrevieja? Vi är främst intresserader av hus eller radhus med tre sovrum.
...välkommen till forumet.
Ja hyra eller köpa..en fråga som helt beror på ens situation.
Kommer man att vara i Spanien mycket eller bara på semester tex-
Vill man hyra ut emellan - eller inte.
Vill man investera så tycker jag att det är rätt tillfälle innan priserna går
upp igen. Är ju låga nu om man jämför med tex 2007. Ett hus som man fick
2 milj svkr då kan man få för under halva priset vad jag har sett. Vår
lägenhet som vi gav 100.000 svkr får vi kanske 5- 600.000 för nu....
Fantasipriser var det visserligen men marknaden styr som bekant.
Det är ju bra att hyra om man inte känner till orten så bra så man vet
att där vill man bo- eller inte.
Vad kostar det att hyra? Många vill hyra ut i dag och jag tror att för att hyra
ett hus med 3 sovrum kan man komma undan med 4-500E/mån om man hyr minst 6 mån.
Kolla på segundamano.es (Blockets motsv i Spanien)sök på Alacant om det är Costa Blanca, fyll i Torrevieja tex och välj "alquiler de vacaciones y apart"
då får man ett hum vad det kostar. En del tar ganska höga hyror eftersom
dom tror att folk är "dumma" men...Kolla också att det är per mån (mes) och inte vecka (semana).
Idealista.com har också en hyrsida. Båda har även compra/venta dvs köpa/sälja-sidor. Kul att se priserna.
Ja som sagt det beror på hur man vill ha det framåt i vagnen...Norrmännen har jag läst om. Där är 40% "redo" att vilja köpa och engelsmännen har uppdämt behov och...östsidan verkar etablera sig så nog går priserna upp..men vilket år vet väl ingen...
Ett quatro-hus kan man ju få för under el runt 1 miljon svkr. Radhus i fyrkant med tomt. Oftast 2 vån med 3 sovrum. Takterrass, bilplats osv. Dom är fina. Ligger ofta en bit utanför med pool i områdena.
Om du läser i trådarna bakåt hittar du nog fler diskussioner om detta.
Om du inte hittar något bra så fråga igen.
Ciao P ;;;;