Köpa eller hyra?

Pernillaj74

Ny medlem
Vad är smartast; hyra eller köpa sitt boende i Spanien? Vad är för-/nackdelar med de två olika alternativen? Om man hyr, vad skulle det kunna tänkas kosta i området runt Torrevieja? Vi är främst intresserader av hus eller radhus med tre sovrum.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vad är smartast; hyra eller köpa sitt boende i Spanien? Vad är för-/nackdelar med de två olika alternativen? Om man hyr, vad skulle det kunna tänkas kosta i området runt Torrevieja? Vi är främst intresserader av hus eller radhus med tre sovrum.

Vad är smartast; hyra eller köpa sitt boende i Sverige?

Med skillnaden att i spanien så finns ingen hyresreglering så marknaden är mer fri.

Hej Pernilla...

...välkommen till forumet.

Ja hyra eller köpa..en fråga som helt beror på ens situation.
Kommer man att vara i Spanien mycket eller bara på semester tex-
Vill man hyra ut emellan - eller inte.
Vill man investera så tycker jag att det är rätt tillfälle innan priserna går
upp igen. Är ju låga nu om man jämför med tex 2007. Ett hus som man fick
2 milj svkr då kan man få för under halva priset vad jag har sett. Vår
lägenhet som vi gav 100.000 svkr får vi kanske 5- 600.000 för nu....
Fantasipriser var det visserligen men marknaden styr som bekant.

Det är ju bra att hyra om man inte känner till orten så bra så man vet
att där vill man bo- eller inte.
Vad kostar det att hyra? Många vill hyra ut i dag och jag tror att för att hyra
ett hus med 3 sovrum kan man komma undan med 4-500E/mån om man hyr minst 6 mån.
Kolla på segundamano.es (Blockets motsv i Spanien)sök på Alacant om det är Costa Blanca, fyll i Torrevieja tex och välj "alquiler de vacaciones y apart"
då får man ett hum vad det kostar. En del tar ganska höga hyror eftersom
dom tror att folk är "dumma" men...Kolla också att det är per mån (mes) och inte vecka (semana).
Idealista.com har också en hyrsida. Båda har även compra/venta dvs köpa/sälja-sidor. Kul att se priserna.

Ja som sagt det beror på hur man vill ha det framåt i vagnen...Norrmännen har jag läst om. Där är 40% "redo" att vilja köpa och engelsmännen har uppdämt behov och...östsidan verkar etablera sig så nog går priserna upp..men vilket år vet väl ingen...

Ett quatro-hus kan man ju få för under el runt 1 miljon svkr. Radhus i fyrkant med tomt. Oftast 2 vån med 3 sovrum. Takterrass, bilplats osv. Dom är fina. Ligger ofta en bit utanför med pool i områdena.

Om du läser i trådarna bakåt hittar du nog fler diskussioner om detta.
Om du inte hittar något bra så fråga igen.

Ciao P ;;;;;)

Last edited:
Tack...

...för det utförliga svaret. Vi planerar att stanna minst ett år på heltid, möjligen två. Kanske är det smart att skaffa en hyreslägenhet först och bekanta oss med området. Sedan kanske det kan vara en klok investering att köpa en fastighet.
Ska ut och kolla spanska Blocket nu...

Vi gör samma sak nu, åker ner i september för att stanna. Hyr i första hand, just för att känna på området. Smidigt och vettigt. När man väl är på plats är det lättare att titta på eventuella objekt som man kan köpa. Hyr gör man 6 eller 11 mån.

Tips på en mycket bra uthyressida i spanien. Pisos en alquiler en toda España - Enalquiler.com

Kan du inte spanska, se till att köra Google Chrome eller googles verktygsfält så översätter den det mesta till dig.

Lycka till.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag skulle säga: köpa. Om man kan satsa en större summa pengar med en gång, förståss.
Huset går alltid att sälja när ni vill flytta tillbaka till Sverige igen. Och nu är bra tid att köpa, kanske kan man göra en liten hacka när man säljer...vem vet. Priserna lär ju vara uppåt igen. Iaf är jag jättenöjd med min lägenhet i centrala Torrevieja. Köpte den för ett år sedan, tvekade inte ett ögonblick för den kändes som "hemma" med en gång, och nu väntar den på mig tills jag går i pension (inte i det närmaste...)

Hola..

..välkommen till forumet.

Fina bilder har du lagt in från Torrevieja. Kul att du har hittat hit för
i bland får jag svara på många frågor om just denna stad då jag
verkar vara ensam om att bo här på forumet. Fast det stämmer så klart
inte...jag är bara lite "flitig" på att svara. Är ju pensionista och har all
tid i världen gapskrattt .

Ok, ja du gjorde rätt som köpte och nu är det ju låga priser även om
jag tycker det är för dyrt i alla fall. Kvalitén är ju inte 100...Man köper
ju ett cementhål och fyller det med lite vitvaror och möbler...
Oisolerat och lyhört. Men det är marknaden som styr..Fast jag trivs
liksom du....Man inreder boet som man vill ha det.
Om man kan sälja sen det vet man aldrig. Jag hoppas i alla fall på
att det blir "normala" tider och att priserna går ner mer så det inte
står så många lägenheter tomma. Det är så himla trist.

Ciao P ;;;;;)

Last edited:
Jag skulle säga: köpa. Om man kan satsa en större summa pengar med en gång, förståss.
Huset går alltid att sälja när ni vill flytta tillbaka till Sverige igen. Och nu är bra tid att köpa, kanske kan man göra en liten hacka när man säljer...vem vet. Priserna lär ju vara uppåt igen. Iaf är jag jättenöjd med min lägenhet i centrala Torrevieja. Köpte den för ett år sedan, tvekade inte ett ögonblick för den kändes som "hemma" med en gång, och nu väntar den på mig tills jag går i pension (inte i det närmaste...)

Verkligen, jättefina bilder du har lagt ut! Befinner du dig där nu?

Hej Preciosa: Tack. Jag bor inte än i Torre, men vill/skall flytta så snart jag går i pension, vilket tar några år, lo siento...Under tiden försöker jag åka åtminståne ett par gånger dit ner. I sommar var jag där sex veckor. Heltunderbart!

Hej Preciosa: Tack. Jag bor inte än i Torre, men vill/skall flytta så snart jag går i pension, vilket tar några år, lo siento...Under tiden försöker jag åka åtminståne ett par gånger dit ner. I sommar var jag där sex veckor. Heltunderbart!

Buenos días Rincónada!!

Vi bor i en rincón cerca del cielo vi.

Orden finns i denna vackra spanska favo-låt:
YouTube - Abraham Mateo (10 años) SI NOS DEJAN ante Carmen Sevilla
Denne lille guapo är flera år äldre nu. Låten är inspelad av många
spanska stjärnor.

Iofs tycker jag det är alldeles för varmt i juli-aug så då flyr jag men
övriga månader är bra..
Jag tog både friår som sedan avbröts för avtalspension så jag hade
tur på den fronten och kunnat vara här mycket tidigare än normal
pensionsavgång. Man lever ju bara en gång och då måste man ha så
lång tid som möjligt LEDIG innan man drar vidare..

Saludos P ;;;;;)

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen