Jättebra mäklare i Torrevieja

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Skåning, 15 november 2012.

  1. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Funderar då på en relaterad fråga, sett att några som köpt har betalat köpet till sin mäklare/advokat, eller till en gestoria, alternativt gett sin kontakt fullmakt att betala från ens konto.

    Funderar på vad man har för rättsligt skydd på dessa pengar?
    Om man skickar ner pengar och gestorian går i kk, har man något skydd alls?
    Eller om man ger en mäklare fullmakt och han åker jorden runt och sen kommer hem pank?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Godmorgon Stef,

    De tankarna känner jag igen... :( oroligt och läskigt när det handlar om så mycket pengar.
    Man kan ha fått förtroende för sin mäklare, och tilltron gör att man litar på dem. Samtidigt kan det vara viktigt med referenser och kolla upp dem noggrant.
    - mäklare är mäklare.[, så säger min man.

    Eftersom vi inte talar spanska ännu kändes det bra att mäklaren och juristen talade svenska. Vi betalade in 5000€ till mäklaren, som handpenning.
    Huvudsumman fick juristen lov att föra över via fullmakt, då vi befann oss i Sverige. Med en pålitlig välrekommenderad juristfirma sitter man lugnare i båten tror jag. Trots detta var jag orolig, men det beror nog på personlighet och kontrollbehov mm.

    Som det ser ut har allt gått bra:)
    Önskar alla er andra som är mitt uppe i spännande bostadsaffärer lycka till och var noggranna!thumb. Hälsning från Emma
     
  4. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Det är fördelen med av att köpa direkt från bank, vi betala både handpenning som slutsumman till ett specialkonto på banken (CAM) och detta tycker jag var ett säker metod.

    //Eckhoff
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hm...Undrar varför man inte anlitar en större välrenommerad advokatbyrå?
    Man gör ju inte såna här affärer varje dag think
    Varför en gestoría eller annat vanligt revisionskontor som inte har
    juridisk kompetens? Priset?
    Man ska aldrig ge mäklare fullmakt!! Det läste vi ju nyss här i en tråd om...
    Och jag vet fler missöden med sånt...
    Mäklaren har ETT intresse - sälja. Vad annars?
    Dina pengar kan du få se i stjärnorna efter och rättsprocesser här
    är ingen lek. Tar åratal. Har en bekant som väntat 5 år på el och vatten, att
    kunna bo i sin bostad. Konkurs och annat...handlingsförlamning av gestorías
    banker osv...Nytt hus mitt i stan.
    Dumsnål går inte att vara i såna här affärer!

    Chao P :)
     
    Last edited: 18 november 2013
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. duffduff

    duffduff Ny medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    I många fall har även mäklaren flera intressen än att sälja om mäklaren är seriös, nämligen att sätta sin kund i första rummet vad gäller trygghet, information och after sales.

    Det är stor skillnad på olika mäklare och jag hävdar att valet av mäklare inte är av så underordnad betydelse som det ibland påvisas här på forumet. En bra advokatbyrå i kombination med en seriöst arbetande mäklare som tar hand om sin kund även efter att kunden köpt är den bästa kombinationen.
    En mäklare som bygger en trygg och bra relation med sin kund har ofta igen det genom att mäklaren blir rekommenderad till andra intressenter och mäklaren kan också möta sin "gamla" kund utan att någon av parterna känner sig obekväma..

    Har mäklaren "rent mjöl i påsen" och en bra kundrelation är det guld värt för båda parter och mäklaren bygger en långvarig relation till kunden som håller i längden.
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo i dom bästa av världar så är det ju som du säger...men så ser det inte ut
    i verkligheten. Dom som kommer ner till Spansklandet har i många fall ingen aning om hur bra mäklaren är. Som S som nu förlorat 80.000E.
    Dom var ju sååå trevliga och tillmötesgående...En annan var svensk och
    så himla trevlig och hade en så trevlig advokat...Ja vad hände...svarta pengar och lögner om det ena och andra. Gick inte bra, kom ur det med
    stukad tilltro.
    Dom kan ju ha sålt fler bostäder och då har det gått så bra...
    Många skurkar finns det bland alla 1000-tals.
    Och många riktigt bra också men det vet man inte och man tror att det är som hemma. Det är därför jag hävdar att man ska ha bra juridisk
    hjälp här nere när man köper thumb.

    Chao P :sol:
     
  9. duffduff

    duffduff Ny medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Just därför är ju valet av mäklare inte av underordnad betydelse. Många inlägg här på forumet vittnar ju om just det du säjer att mäklare försvunnit med likvida medel etc.
    Alltså ska man inte heller negligera valet av mäklare utan ta reda på vem eller vilka man ska anlita som arbetar på ett seriöst sätt. Det kan man göra på många sätt och ett bra sätt är att gå via rekommendationer från andra köpare, titta på mäklarens historik vad gäller verksamhet i tid på marknaden osv.
    Naturligtvis är det inte lätt att sitta i Sverige och veta vad man ska göra eller inte göra, vem man ska anlita eller inte anlita, men det är inte heller så lätt att slå sig fram på egen hand i alla lägen. Själv är inte alltid bäste dräng..........
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nej så är det...men den tjejen som anlitade
    mäklare som lurat henne på så mycket pengar....
    Där kom en ny medlem in på forumet och sa att hon anlitat
    den mäklaren och att han var jättebra...och köpet hade
    gått så bra.
    Finns i nån tråd nånstans...
    Därför kan man aldrig vara säker...

    Chao P thumb
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Känns som att den bästa lösningen för dom som skall köpa (även sälja) boende kanske skall köra en mix av allt som skrivits här.

    * Använd dig av en eller flera mäklare som vi här på forumet har goda erfarenheter av.
    * Använd dig av större en välrenommerad advokatbyrå
    * Köp direkt av bank (bankåtertag)

    Så det är väl bara att fortsätta att tipsa både på mäklare och juridisk hjälp här så ingen mer skall bli blåst av www.2homespain.com - www.hedrealestate.com - www.spain2invest.com mm. och Henri Dovermann, Arno Rovers och Marc Slock, Jeanette Kellerman m.fl. :arg:

    :sol:
     
  13. Sirsenella

    Sirsenella Ny medlem

    Blev medlem:
    4 januari 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Vill bara förtydliga att jag hade egen advokat med hos Notarien - men vad hjälper det om ytterligare en mäklare knallar dit och annullerar köpet direkt efteråt? Det visste ju varken jag eller advokaten. Jag vill påstå att det viktiga är att INTE lämna fullmakt till mäklare för något!! El etc kan man lätt fixa själv senare med hjälp från trevliga grannar m.m. Det otäcka är att med en fullmakt kan mäklarna köpa och sälja fastigheter i ditt namn! Det kan ställa till ett elände med ev. skulder också som grädde på moset:) Så ledsamt att höra om mäklarskurkar som får gå fria och förstöra andra människors liv.


    När det väl händer något illa verkar det även lurigt att hitta en omutbar advokat. Jag fick ett tips av ett engelskt par att vända mig till en Manuel som huserar på 3 tr upp i porten bredvid Hotel Fontana Plaza. Enligt paret använder han tvivelaktiga metoder - men det gör ju även mäklarna och paret fick sina pengar tillbaka inom en månad:) Han var inte lika dyr som andra advokater heller. Jag anlitade advokatfirman Maldonado som jag blev rekommenderad av Svenska Ambassaden men det var inget hit!
     
  14. Sirsenella

    Sirsenella Ny medlem

    Blev medlem:
    4 januari 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Så gjorde även jag hos Solbank, vägg i vägg med mäklarfirman jag köpte av. Bara ett problem, dom hjälpte mäklaren att ta mina pengar från kontot (utan fullmakt)! Handelsbanken i Sverige samt min spanska advokat har fått ut alla dokument från Solbank så att det verkligen finns bevis på detta för rättegången men givetvis vet ingen hos Solbank hur det hela gått till.

    Jag har fått millioner ursäkter och förklaringar från banken men vad hjälper det? Mina pengar är borta! Det bästa är nog att köpa direkt från en spansk bank och se till att banken i Sverige genomför transaktionen....eller??? Vete sjutton hur man ska skydda sig från bedragare som finns på alla nivåer och i alla instanser. Låta bli att köpa och endast hyra känns bäst:)
     
  15. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Sirsenella,du har verkligen haft maximal otur och jag lider verkligen med dig.;:(

    Vet själv vilket helvete man går igenom och då i ett annat land med andra lagar
    samt språkförbistringar.Nu hade jag turen att min advokat kunde utverka att större delen av inbetalda pengar återficks
    Sådana här bedragare skulle skaka galler för lång tid samt ha livsvarigt näringsförbud
     
  16. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Kan bara hålla med Louis....vi alla lider med dig för det du råkat ut för.

    Hoppas ändå att ryktet via detta forum om vad man skall tänka på innan köp av fastighet och vilka "mäklare" man skall hålla sig undan ifrån gör nytta. Vi har ju ett exempel här i denna tråd som fått lite tankeställare innan köp.
    Gjorde en sökning via Google på olika sökord och hamnade här på forumet. Så fortsätt att tipsa om oseriösa mäklare/banker/advokater/mm så begränsar vi deras utrymme att begå dessa brott.


    Har själv köpt via en seriös mäklare som gjorde ett jättejobb både före och även efter köp. Mäklaren var även med när jag fick inbrott en tid efteråt hos polisen och hade kontakt med försäkringsbolag så det inte blev några språkliga problem.
    Det är ju sådana mäklare vi här på forumet skall lyfta fram och ge dom fördel framför dessa (ursäkta uttrycket) svin som lurar folk som sparat och kämpat ihop ett kaptital att genomföra en dröm.


    Fortsätt att tipsa här på forumet gott folk !
     
    Last edited: 22 november 2013
  17. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Det tråkiga är att även om man får rätt så ligger man sist i raden att få ersättning om de gått i kk eller hamnat på obestånd, som privatperson har man ganska dåligt skydd mot bedrägeri. Har man dessutom lånat pengar måste de vara än värre.

    Dessutom ökar bedrägeribrotten lavinartat då straffen om man ens åker dit är låga, och polisen har inte hängt med i den snabba utvecklingen.

    Lider med dig sirsenella
     
  18. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är dÄrför man ska vara säker pà att fullmakten bara inkluderar att köpa en viss lght. Du kan vara väldigt specifik i en fullmakt. Typ fàr din mäklare skriva pà köpet av Lght 10a men inte 10b, han fàr heller inte sälja, hyra etc etc
     
  19. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Det är nog tryggare att lämna en ev fullmakt till advokaten än till mäklaren. Jag själv som mäklare har inget behov av en fullmakt, och jag vill inte heller ha någon - det får i så fall bli advokatfirmans sysslor - dom tar ju betalt...

    För övrigt när det gäller bra mäklare eller skurkar så dras ju spekulanter till låga priser precis som flugor kring en ko-s..t

    Tycker man att Fastighetsbyrån, Atlas International, Keysol eller andra större mäklare har för höga priser och försöker hitta Fyndet med stort F på egen hand, så har man i alla fall lättare att hitta någon som är mindre seriös ...
     
  20. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Undrar om jag kanske är oerhört krävande eller ovan vid "spanskt" sätt... (i spanien inte nödvändigtvis av spanskar)

    Men är de inte kutym att man svarar på mail?
    Eller krävs det telefonsamtal till alla för att garanterat få svar tro?

    Kanske är för att jag använder mycket mail i jobbet som man tror att alla andra är lika utförlig som man själv.
     
  21. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Stef!
    Spanska företag, t.ex. banker, har inte för vana att vara så serviceinriktade att dom svarar på mail i första taget :D. Det är mer regel än undantag att man får vänta ett antal dagar, d.v.s. om man svar över huvud taget, vilket är det vanligaste. Den erfarenheten får man lägga till dom övriga spanska "egenheterna" som t.ex. detta med "mañana", som dom större företagen tror betyder: Inte i morgon naturligtvis, men kanske någon gång senare i år :(.
    rocio
     
  22. horo

    horo Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej allihopa!

    Tack för alla tips och varningar. Forumet är ren guldgruva för alla som vill flytta till Spanien.
    Vi åker imorgon för husjakt,ska kolla hus mellan Alicante och Malaga. Vi har hittat mest hus på Kyero.com sida. Ska också kolla alla mäklare och advokater/jurister ni rekommenderar här.
    Stor tack igen alla:cheeky
     
  23. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Lycka till med ert sökande!
    Längre söderut finn tex www.lacostatropicalproperties.com (?), som är engelskägt. De finns/har funnits i en liten by som heter La Mamola.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...