Hur man lurar Skatteverket

• Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

SolenLyser

Guest
Om man tänker flytta ut från Sverige utan att veta vilka konsekvenser det medför rent skattemässigt, är man blåögd. Jag skulle vilja säga att man åtminstone borde skumma igenom dubbelbeskattningsavtalet med Spanien. Det är lättare sagt än gjort sedan Skatteverket plötsligt plockat bort avtalen. Som svar på frågan vad som inträffat får jag detta svar:

Vi på Servicejouren är mycket upprörda över att de är borttagna, eftersom saknaden av dessa försvårar vårt arbete. Vi jobbar för att åter få dessa publicerade på vår hemsida.

Jag begär att få namn och telefonnummer till den skyldige, men Skatteverket kan inte hitta någon!" Därmed avslöjas den enorma inkompetens som sprider sig i de svenska förvaltningarna. Nu har jag emellertid listat ut hur man kommer åt avtalet

Använd Google sökmotor med sökordet:

"dubbelbeskattningsavtal 360-724"

Markera länken (PDF) Spanien

Nu kommer dubbelbeskattningsavtalet med Spanien att öppnas, 76 sidor stort. Detta dokument kan sparas på "skrivbordet" och man kan sedan skriva ut valda delar. Passa på att hämta avtalet innan det blockeras!

F.ö anser jag att Sverige borde idiotförklaras!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Skatte avtal Spanien

Kan man lägga detta på sin hemsida? ;:;;)
Jag menar Pdf-filen.

Last edited by a moderator:
Skatteverket tål att granskas, tur att sånna som du finns, borde finnas fler som du. Hatten av! Har redan laddat ner avtalet..

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Detta framgår av TEXT-TV söndagen den 30 mars 2008:

Offentlig handling även elektroniskt

Regeringen vill grundlagsstadga medborgarnas rätt att ta del av offentliga handlingar även i elektronisk form, skriver Riksdag & Departement.

Förslaget kom upp för sju år sedan, men den dåvarande regeringen avstod då man ansåg att det skulle underlätta massuttag ur offentliga register och hota den personliga integriteten.

Inte heller den nuvarande regeringen vill ha ett reservationslöst utlämnande. En parlamentarisk kommitté ska se över hur den personliga integriteten ska skyddas. Ett förslag om grundlagsdelen ska vara klart den 31 december.

Man får väl hoppas att dubbelbeskattningsavtalen är att betrakta som offentlig handling? Den personliga integriteten kan väl inte hotas av att man får reda på sina medborgliga skyldighter och rättigheter!

Dubbelbeskattningsavtalet är spännande läsning, speciellt detta avsnitt (som jag förtydligat):

Artikel XVIII - Pensioner och livräntor
1. Om man har sin hemvist i Spanien, skall pensioner som intjänats i Spanien beskattas enbart i Spanien.
2. Om man har sin hemvist i Spanien beskattas pensioner som intjänats i Sverige även i Sverige. Detta gäller dem som har svensk medborgare/dubbelt medborgarskap.
Bestämmelserna i punkt 2 tillämpas endast beträffande personer som är medborgare i Sverige.

Just den sista satsen kan ha stor ekonomisk betydelse. Avsäger man sig sitt svenska medborgarskap betalar man ingen skatt i Sverige på sin svenska pension. Äger man däremot svenska aktier och får utdelning, dras automatiskt 15% skatt. Med hemvist i Sverige hade det blivit 30% skatt. Kastar man bort sitt svenskt medborgarskap, kan man köpa en extra (sommar) bostad utan att drabbas av knasiga skatteregler. De svenska medborgarna har inte mycket att glädja sig åt.

Jag blev litet irriterad över att ingenting hände på Skatteverket och skrev därför direkt till generaldirektören Mats Sjöstrand:

Jag har tidigare bett att få sådana uppgifter att jag kan skriva eller ringa till den person som har yttersta ansvaret för att plocka bort dubbelbeskattningsavtalen. Svaret har varit att man inte vet vem det är. Ett verk som inte vet vem som har ansvar för de olika verksamheterna ger jag inte mycket för.
Det är ju inte bara Skatteverket som är ett problem för oss som flyttat ut. Den tilltagande inkompetensen i den svenska förvaltningen tillsammans med värdelösa EU-direktiv har lett till att vi bestämt oss för att avsäga oss den svenska medborgarskapet. Det betyder enligt det avtalet som ni pockat bort, att Skatteverket kommer att gå miste om ca 2.000.000 SEK i skatteintäkter från våra pensioner. Leta upp den misslyckade individ på Skatteverket som tagit bort avtalen och berätta om den ekonomiska skada han/hon orsakat!

I dag fick jag följande positiva besked:

Hej
Ditt mail är överlämnat till mig för att besvara.

Det är helt korrekt att dubbelbeskattningsavtalen togs bort felaktigt. Anledningen gräver jag fortfarande i.
Möjligen kan det vara en tröst för dig att denna brist blev tydlig tidigare. Vi är sedan ca tre veckor i färd med att lägga in dem igen.
Det vi passar på att göra samtidigt är en ordentlig genomgång så det är aktuell lydelse av avtalen i alla delar som läggs ut på nätet.

Med vänlig hälsning
V.A
rättschef

Härligt att du fick ett svar först och främst, och sen erkänner de sitt misstag också. Hombre! då har du kommit långt! bra jobbat.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Jag fick just ett positivt mail från Skatteverket:

Ursäkta att du har fått vänta på svar, arbetet med att gå igenom alla
avtalen har tyvärr tagit tid men som jag ser det så ska det vara klart nu.
Använd Innehåll A-Ö välj D så hittar du Dubbelbeskattningsavtalen.

På Skatteverkets webbplats på startsidan uppe till höger ser du Innehåll
A-Ö välj D så hittar du Dubbelbeskattningsavtal en bit ner i raden,jag kan
rekommendera Innehåll A-Ö som är en utmärkt hjälp när man söker information
på vår webbplats:

Startsida | Skatteverket [NS4 version]

Var det från en tjänsteman där brevet? hehehe "som jag ser det så ska det vara klart nu". Så nu ska det vara klart, och pengarna har de kommit?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen