Var nere nu i Juni och tittade in på Mercadona i San Pedro och hade faktiskt bestämt mig för att kolla upp priser mer noga för svenskar på hemmaplan gör ju allt för att prata ner det de inte kan uppleva själva. De flesta säger att Spanien är dyrt eller ställer frågan där de samtidigt svarar på egen fråga: Det har väl blivit dyrt i Spanien, är det dyrt i Spanien, jag har hört att Spanien är dyrare än Sverige på mat osv...
Hmm, min lilla och snabba checklista visade ju att underbara räkor på Mercadona kostade cirka 58kr/kilo, färsk lax runt 60kr/kilot, torsk ungefär samma. Fina fläskkotletter runt 50kr kilot, fläskfilé 60kr/kilot. Oxfilé 80-100kr/kilot beroende på om man valde solomillo eller ett vanligt stycke. Dryck billigare överlag med riktig öl på flaska cirka 10kr/liter bröd 10kr för 5 färska mindre pan ... ja, ett lite utdrag från min lille checklista i Juni. Resulterar ju i priser som ligger 30-50% lägre än i Sverige! Det är ju ganska mkt och än mer blir det ju om man räknar vad Spanjoren har i plånboken efter skatt, då blir ju det än mer med tanke på köpkraft!
Var väl lite mer än jag tänkt mig nu när jag väl gjorde en liten koll. Men, överraskad, inte ett dugg, är ju bara att se vad det kostar att äta ute i Spanien jämfört med Sverige. Dyrare än förr, visst, men avsevärt billigare och överkomligt jämfört med Sverige. Till och med en familj kan ju gå ut och äta gott utan att årets budget har spruckit innan huvudrätten!
Nick