Hur dyrt är det

Diskussion i 'Spanien' startad av Preciosa, 23 juni 2013.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Watcher

    Watcher Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Var nere nu i Juni och tittade in på Mercadona i San Pedro och hade faktiskt bestämt mig för att kolla upp priser mer noga för svenskar på hemmaplan gör ju allt för att prata ner det de inte kan uppleva själva. De flesta säger att Spanien är dyrt eller ställer frågan där de samtidigt svarar på egen fråga: Det har väl blivit dyrt i Spanien, är det dyrt i Spanien, jag har hört att Spanien är dyrare än Sverige på mat osv...

    Hmm, min lilla och snabba checklista visade ju att underbara räkor på Mercadona kostade cirka 58kr/kilo, färsk lax runt 60kr/kilot, torsk ungefär samma. Fina fläskkotletter runt 50kr kilot, fläskfilé 60kr/kilot. Oxfilé 80-100kr/kilot beroende på om man valde solomillo eller ett vanligt stycke. Dryck billigare överlag med riktig öl på flaska cirka 10kr/liter bröd 10kr för 5 färska mindre pan ... ja, ett lite utdrag från min lille checklista i Juni. Resulterar ju i priser som ligger 30-50% lägre än i Sverige! Det är ju ganska mkt och än mer blir det ju om man räknar vad Spanjoren har i plånboken efter skatt, då blir ju det än mer med tanke på köpkraft!

    Var väl lite mer än jag tänkt mig nu när jag väl gjorde en liten koll. Men, överraskad, inte ett dugg, är ju bara att se vad det kostar att äta ute i Spanien jämfört med Sverige. Dyrare än förr, visst, men avsevärt billigare och överkomligt jämfört med Sverige. Till och med en familj kan ju gå ut och äta gott utan att årets budget har spruckit innan huvudrätten!

    Nick
     
  4. Gnap

    Gnap Ny medlem

    Blev medlem:
    10 april 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    0
    För att inte tala om grönsaker och frukt på marknaden... köpte små körsbärstomater i olika färger och former på fredagsmarknaden i Torrevieja för 1 euro per kilo= ca 9:-, i Sverige tog de 49:- kilot för likadana... Bigarråerna kostade 20:- kilot där och 79:- kilot i Sverige osv. De platta persikorna kostade 9:- kilot på markanden och de kostar nu 40:-/kilo i Sverige. Jag kan fortsätta hur länge som helst... Frukt och grönt är MYCKET billigare i Spanien!
     
  5. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Det är väl i stort sett bara telefon och el som är dyrare här jämfört med Sverige. I varje fall utav sådant som man regelbundet handlar.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag kan bara instämma. Undrar hur det är med vatten (i ledningarna)? I Spanien har vi ju individuella mätare och betalar vattnet enl. förbrukningen, men i Sverige har vi vattenkostnaden i den vanliga hyran. Jag har nollkoll hur mycket vattendelen är...
     
  8. Watcher

    Watcher Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja, det kan man ju undra, mkt som är dolda kostnader i Sverige och det finns nog ett skäl till det också! En sak man kan konstatera är ju att själva fasta kostnaden[ej förbrukning] är lägre i Spanien, iaf vad det gäller el.

    Nick
     
  9. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    I sverige har man det normalt sett inbakat i hyran om man bor i hyreslägenhet. Men har man villa eller annan rörelse så har man vattenmätare precis som här. Priserna på kommunalt vatten varierar i både Sverige och här, men Spanien lär konstigt nog vara en av de billigare länderna i Europa vad gäller vatten. Men det kan vairera oerhört mellan kommunerna i båda länderna.
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Tala om matpriser lite till. Jag tycker det är konstigt att äpplen är dyrare i Spanien än i Sverige. Fast de växer ju nästan hos grannen i Spanien...Det är sällan jag betalar mer än ca 10 kr för ett kilo i Sverige men i Spanien är de närmare 2€ kilot (ellr mer). Javisst, marknaden kan ha billigare men de är inte alltid av det bästa kvalitetet.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Watcher

    Watcher Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Hmm, ja det är lite konstigt faktiskt men det kan ju med EU att göra. Man undrar ju lite när man ser tomater från Holland nere i tomat-landet Spanien. Är väl olika kvoter inom EU som måste följas, ganska idiotiskt som vanligt när det gäller idéer från dessa håll.

    Nick
     
  13. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Det finns väl inga kvoter vad gäller försäljning inom EU. Mycket kan skyllas på Bryssel men inte detta.
     
  14. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Och idag är snittpriset på äpplen (icke KRAV odlade) 33:/ per kg på COOP Sverige. Så 10:- är nog för älgäpplen bra äppelhöstar :)
     
    Last edited: 26 juni 2013
  15. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag tycker inte det är så konstigt att äpplen är dyra i Spanien. Det är bara i norra Spanien det odlas äpplen. I resten av landet är det mer lönande med andra frukter, dessutom är det tveksamt om det överhuvudtaget går att odla äpplen i de varmare delarna. I Sverige däremot kan man odla äpplen överallt utom i fjällen och nordligaste norrland.
     
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Förr hade man stora äppleodlingar i Murcia. Man sa att de var de största i Spanien. Nu vet jag inte var man odlar dem.
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    äpplen

    Nej, det har inte varit älgäpplen. Utan helt vanliga utländska äpplen till det priset. Svenska äpplen har varit lite dyrare men aldrig 2€ kilot. Inte i "min" affär.
    Nu i maj höjdes alla billiga äpplen upp till ca15 SEK. Men det är fortfarnade billigare än i Spanien.
    Nu kan man ju äta annan frukt, men man säger ju: An apple a day keeps the doctor away. (tur att min man inte är en doktor...)
     
  18. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
  19. Watcher

    Watcher Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Kan nog stämma ganska bra även om jag tycker att skillnaden är större när man gör sina inköp. Kan ju vara lite statistik-trix för det får ju inte vara alltför stor skillnad så att alla går i taket när de ser statistiska sammanfattningar ...

    Nick
     

Dela sidan

Laddar...