Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Kunde inte låta bli att svara på Björkmans krönika. Publicerar det här också:
Varför en del svennar sprider hat mot invandrare? Hmm, man får komma ihåg att Sverige är perifer liten stat med inbunden befolkning som dessutom är extremt segregerad. Om det plötsligt hade kommit 2-3 miljoner muslimska flyktingar till Spanien så tror faktiskt jag att även spaniarderna hade reagerat. Så stor är faktiskt den relativa invandringen till Sverige just nu. Det nog svårt från ett spanskt semesterperspektiv att förstå vilken enorm oro invandringen just nu skapar i Sverige, även om landet är ett av de få länderna som (kanske) har råd. Invandringen kommer att kräva uppoffringar av gemene man, kommunala skattehöjningar på 3-4 kr stundar (tokhöga skatter redan), det måste till en låglönearbetsmarknad, bidragen måste kanske sänkas, tillfälliga uppehållstillstånd. Särintressena kommer att löpa amok framöver med växande polarisering som följd. Jag tror jag flyttar till Spanien istället.
spainsmile
"Spanskt semesterperspektiv" ? Sverige "inbunden befolkning"? "Spaniarder"Hm...
Chefredaktören På Sydkusten är född och uppvuxen i Spanien så han vet nog
hur spanjorerna tänker...
F ö så är spanjorerna vana vid immigration. Ett av största invandrarländerna i Europa - om inte störst.
500.000 marockaner bor här= muslimer. Andra folkgrupper är också muslimer.
Rumäner bor mellan 700-900.000. 500.000 ecuadorianer, 250.000 colombianer...Ja det finns folk från alla länder nästan.
800.000 fick amnesti för ett antal år sen...och immigranter från Afrika som kommit i 1000-tals båtvägen under åren till Las Canarias.
Detta trots att landet har varit och är ekonomiskt i misär jämförelsevis.
Nu ska iaf 17000 krigsflyktingar tas emot också till en början.
P :coolsmilie:
Ett bra erbjudande
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
Spanien har hälften sà mànga invadrare (%) som Sverige. (invandrare, inte bara flyktingar) Att sedan rasistiska àsikter inte fàr särskilt mycket vatten pà kvarn beror pà att i Spanien fàr de flesta flyktingar ràda sig själv, mànga faller offer för maffior (piratkopieringar etc) Men det tär inte lika mycket pà ekonomin som i Sverige.
Att sedan det inte skulle finnas rasism och främlingsfientlighet är rent skitsnack. àk ner till El Ejido och fràga Spanjorer vad de tycker om Araber... Eller varför inte fràga gemene spanjor vad de anser om zigenare?
Sen kan man ju tycka att om man flyr ifràn ett krig, sà borde första bästa land där det är fred borde vara hur bra som helst. Men de flesta väljer att gà till Tyskland eller Sverige. Dansk TV fràgade en grupp varför de valde att gà 50mil till sverige genom hela Danmark istället för att söka asyl i Danmark. Svaret de fick var att de fick bättre betalt i Sverige...
Jag klandrar dem inte, jag hade nog ocksà gàtt en vecka till om jag vetat att jag fàtt dubbelt sà mycket i bidrag.
Men varför har inte EU en gemensam flyktingpolitik? Om alla flyktingar hade behandlats lika och fàtt samma hjälp i hela EU. Hade det blivit mycket lättare att slussa ut dem till resten av EU, och hade lättat pà trycket för de länder som fàr ta emot flest.
Ett bra erbjudande
Spanien har hälften sà mànga invadrare (%) som Sverige. (invandrare, inte bara flyktingar) Att sedan rasistiska àsikter inte fàr särskilt mycket vatten pà kvarn beror pà att i Spanien fàr de flesta flyktingar ràda sig själv, mànga faller offer för maffior (piratkopieringar etc) Men det tär inte lika mycket pà ekonomin som i Sverige.
Att sedan det inte skulle finnas rasism och främlingsfientlighet är rent skitsnack. àk ner till El Ejido och fràga Spanjorer vad de tycker om Araber... Eller varför inte fràga gemene spanjor vad de anser om zigenare?
Sen kan man ju tycka att om man flyr ifràn ett krig, sà borde första bästa land där det är fred borde vara hur bra som helst. Men de flesta väljer att gà till Tyskland eller Sverige. Dansk TV fràgade en grupp varför de valde att gà 50mil till sverige genom hela Danmark istället för att söka asyl i Danmark. Svaret de fick var att de fick bättre betalt i Sverige...
Jag klandrar dem inte, jag hade nog ocksà gàtt en vecka till om jag vetat att jag fàtt dubbelt sà mycket i bidrag.
Men varför har inte EU en gemensam flyktingpolitik? Om alla flyktingar hade behandlats lika och fàtt samma hjälp i hela EU. Hade det blivit mycket lättare att slussa ut dem till resten av EU, och hade lättat pà trycket för de länder som fàr ta emot flest.
Nalle :
Du får förklara för oss okunniga vad det är för speciellt med El Ejido då...
Varför är "araber" inte omtyckta där?
Att romer inte är omtyckta nånstans är väl som i alla länder.
Väldigt speciellt svårt problem som tydligen ingen kan lösa.
Inget mått på hur rasistiskt landet är.
P think
Hola a todos!spainsmile
Att Spanien har hälften så många invandrare än Svergie stämmer inte riktigt.
Spanien, är en av de tio länder som har flest invandrare med 6,5 miljoner.
http://www.abc.es/espana/20130912/abci-espana-inmigrantees-201309111955.html
Ett bra erbjudande