Gold Car Banditer

Salos

Ny medlem
Åter igen så har vi blivit eller ett försök till att bli lurade av Goldcar i Alicante flygplats
Lämnade bilen som vanligt i garaget, frågade killen om han ville kika på bilen, men det behövdes inte enl honom. När han försvann in på sitt kontor så passade jag på att ta kort på bilen ,som jag alltid brukar göra både innan och efter uthyrning, Väl hemkommen så ser vi att de har tagit betalt för städning samt 400€ för en skada på stötfångaren höger sida bak. När jag tittar på bilderna före hyrningen så kan jag se att denna skada finns där redan. Jag skriver till firman och påtalar detta samt att jag hotar med polisanmälan för bedrägeri.
Dagen efter så släpps pengarna men inga som helst kommentarer från aktören.
Ett par dagar senare får vi en enkät att fylla i vad vi tyckte om våran senaste uthyrning ! Och då fick jag åter repetera vad som blev skrivet innan....:mad:
Inga svar på den enkäten heller fast jag bad dem att höra av sig....
Så vad ska man lära sig av detta ? Se till att dokumentera fordonet innan och efter, glöm heller inte ta kort på instrumenteringen när bilen är igång.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ja det är en soppa, jag antar att man får prova på tills man hittar en firma man känner sig bekväm med. Själva kör vi nu alltid med Malagacar.com i Malaga som finns en bit ifrån flygplatsen (väl fungerande shuttle) och där är det aldrig något jobbigt snack om försäkringar etc. Personligen hade jag plockat bort Goldcar på listan över eventuella uthyrare om jag blivit drabbad som du, i din text antyder du ju att det inte är första gången.
 
Gav dom en möjlighet till men det är slut nu . Tidigare var det någon som hade slagit hål i vindrutan med en spikhammare.
Har skaffat en bil som nu står parkerad på Umbrella Parking, de hämtar och kör en till flygplatsen dygnet runt , för 270€ om året, dessutom är bilen nytvättad vid avhämtning.
Skönt att slippa allt tjat och misstänksamhet .
 
Biluthyrarna är som flygbolag. Inte mer värda än det senaste klagomålet.
Själv har jag bara goda erfarenheter av Gold Car. De ger mig utmärkta bilar och snabb service utan strul.

Men man måste förstås måste vara mycket uppmärksam på småskadorna. Det är nyckeln till en god relation.

Jag brukar också tipsa om att råkar man ut för någon skada, åk tillbaka direkt och ta en diskussion med uthyraren om kostnaden. Det är mycket bättre än att drabbas i efterhand.
 
Samma sak när man hyr, fota skador på en gång eller visa det när lägenheten/huset gås igenom.

Jag har lärt mig att spanjorer ber inte om ursäkt. Visst finns det de som gör och de verkligen menar det men flertalet gör det inte. Oftast är det mer att "vad jobbig du är som gnäller, spelar roll om du fick betala för två vinflaskor i stället för en".
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det har ju aldrig varit något fel med servicen och bilarna generellt .. det är det bedrägliga beteendet som man lackar ur på ! Att åka 6 mil för att visa en eventuell skada är inte hanterarbart.
Rutan som jag skrev tidigare om ville de ha 1000€ för ,men det sket sig också !
 
Ja Goldcar är ett riktigt banditföretag.Jag har hyrt bil genom Mas Amigos och deras avtal med Centauro under 10 år och alltid varit mkt nöjd.Nu senast bokade jag flyg med Ryan Air och då erbjöd dom bil till lägsta pris via Car Trawler och Goldcar och det blev ganska mkt billigare än Centauro.På vouchern från Ryan står allt förbetalt ,tillkommer i hyrdisken 9,97E.Döm om min förvåning när jag sedan ser att dom i hyrbilsdisken tagit betalt Cargo oficina 9.23E,Fianza tarjeta 66,94E,Smart return 12,36E
När jag försöker kontakta dom via deras hjälpformulär skall man skriva in kontraktsnummer och då står det bara fel kontraktsnummer,beror nog på att det inte skall gå att komma i kontakt med dom.Sammanräknat dessa extrakostnader så blir hyran högre än Centauro där allt ingår från start.Det måste bli slut på dessa bondfångerimetoder och vi som hyr kan straffa dom genom att bojkotta dom som inte sköter sig.Så min varning hyr ALDRIG via car trawler och Goldcar
 
Jag förstår din frustration, men nu var det faktiskt inte Goldcar som lovade "all inclusive".
På Goldcars hemsida står det angående Cargo oficina:

Vad är ‘Premium Location Fee’ i biluthyrningen?
När biluthyrningskontoren ligger inom flygplatserna, kan de vara föremål för ‘Premium läge kontorsavgift’ (Premium Location fee, på engelska).
Med Premium-läge avser man de kontor som är belägna inne på flygplatsterminalen, bilhyran är föremål för en extra avgift på 8% av hyresbeloppet, tillbehör och bränsletank (upp till högst 29 € för varje bokning, exklusive moms), som inte ingår i priset och vars slutliga belopp kommer att bestämmas när kontraktet formaliseras.
Du kan kontrollera denna och annan information i villkoren för ditt kontrakt
Källan: https://www.goldcarhelp.com/se/faqs/254-premium-location-fee

När det gäller Fianza tarjeta är det troligen deposition för bränslen som du får tillbaka om du lämnar tanken full:

Vad är systemet Full-Full?
Detta system inkluderas i Systemet Klassisk Återlämning (SDC). Det liknar det klassiska systemet Full-Full. När kunden hämtar fordonet är tanken full och en deposition betalas. När fordonet lämnas tillbaka med full tank återbetalas hela depositionen.
Priset för depositionen kan du konsultera här: https://www.goldcar.es/se/sdr/
Om bilen inte återlämnas med full tank, debiteras en straffavgift, som motsvarar antal liter bränsle som saknas för att fylla tanken.
Källan: https://www.goldcarhelp.com/se/faqs/65-vad-ar-systemet-full-full

Smart return är vad jag har förstått att man betalar för möjligheten att inte behöva lämna tillbaka bilen med full tank.

Är det via denna du försökt reklamera?
https://www.goldcar.es/incidencias/
Jag bokar alltid med Goldcar via deras egen hemsida förståss, aldrig via någon agent och när man väl läst på om alla extrakostnader så tycker jag fortfarande att de är bland de mest prisvärda.
Framförallt när man utnyttjar deras gratis förare erbjudan via Facebook.
 
Jag förstår din frustration, men nu var det faktiskt inte Goldcar som lovade "all inclusive".
På Goldcars hemsida står det angående Cargo oficina:

Vad är ‘Premium Location Fee’ i biluthyrningen?
När biluthyrningskontoren ligger inom flygplatserna, kan de vara föremål för ‘Premium läge kontorsavgift’ (Premium Location fee, på engelska).
Med Premium-läge avser man de kontor som är belägna inne på flygplatsterminalen, bilhyran är föremål för en extra avgift på 8% av hyresbeloppet, tillbehör och bränsletank (upp till högst 29 € för varje bokning, exklusive moms), som inte ingår i priset och vars slutliga belopp kommer att bestämmas när kontraktet formaliseras.
Du kan kontrollera denna och annan information i villkoren för ditt kontrakt
Källan: https://www.goldcarhelp.com/se/faqs/254-premium-location-fee

När det gäller Fianza tarjeta är det troligen deposition för bränslen som du får tillbaka om du lämnar tanken full:

Vad är systemet Full-Full?
Detta system inkluderas i Systemet Klassisk Återlämning (SDC). Det liknar det klassiska systemet Full-Full. När kunden hämtar fordonet är tanken full och en deposition betalas. När fordonet lämnas tillbaka med full tank återbetalas hela depositionen.
Priset för depositionen kan du konsultera här: https://www.goldcar.es/se/sdr/
Om bilen inte återlämnas med full tank, debiteras en straffavgift, som motsvarar antal liter bränsle som saknas för att fylla tanken.
Källan: https://www.goldcarhelp.com/se/faqs/65-vad-ar-systemet-full-full

Smart return är vad jag har förstått att man betalar för möjligheten att inte behöva lämna tillbaka bilen med full tank.

Är det via denna du försökt reklamera?
https://www.goldcar.es/incidencias/
Jag bokar alltid med Goldcar via deras egen hemsida förståss, aldrig via någon agent och när man väl läst på om alla extrakostnader så tycker jag fortfarande att de är bland de mest prisvärda.
Framförallt när man utnyttjar deras gratis förare erbjudan via Facebook.
 
RochA ,håller inte med dig alls,Goldcar har väl ett samarbete ned Ryan och då kan man inte skriva på vouchern att allt är betalt tillkommer bara 9,97E i hyrdisken.Bilen lämnades tillbaka fulltankad och någon återbetalning har inte skett.Smart return kan man således ej ta betalt för när bilen återlämnas fulltankad.Tarjeta fianza uppfattar jag som en kostnad som låses på kortet när man inte tar försäkring.Nej för mig blir det inte mer Goldcar,jag hyr via Centauro där allt klart och tydligt i avgifter specificeras direkt vid bilbokningen
Skall prova länken incidenzias
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
RochA ,håller inte med dig alls,Goldcar har väl ett samarbete ned Ryan och då kan man inte skriva på vouchern att allt är betalt tillkommer bara 9,97E i hyrdisken.Bilen lämnades tillbaka fulltankad och någon återbetalning har inte skett.Smart return kan man således ej ta betalt för när bilen återlämnas fulltankad.Tarjeta fianza uppfattar jag som en kostnad som låses på kortet när man inte tar försäkring.Nej för mig blir det inte mer Goldcar,jag hyr via Centauro där allt klart och tydligt i avgifter specificeras direkt vid bilbokningen
Skall prova länken incidenzias
Hej har hyrt just nu av record go.är lite klurigt när man kollar priser, tittade först på 1sep till sista sep och då fick jag upp ca 700euro. ändrade då datum till 1sep-27sep och vips sjönk priset med 300 euro. så då slog jag till. behöver bil 20dar till men ordnar det via internet på plats. istället för 47dar på en gång till två perioder tjänar man ca 500euro, man upphör aldrig att bli förvånad. Med vänlig hälsning Henrik
 

Om man spolar förbi hår-reklamen i början så säger han mkt vettigt som alla som hyr bilar borde ta till sig oavsett hyrbilsfirma. Rob är alltså själv i branschen.

Min gissning är att Goldcar är lika mkt bondfångare som alla andra. Finns nog inget biluthyrningsföretag som spelar rent. Har själv haft problem med t ex Avis då min bil i Sverige blev påkörd av annan. Trots att jag inte orsakat skadan och skulle få "gratis" hyrbil under tiden min bil reparerades så drog Avis pengar vid ett flertal tillfällen då dom förmodligen tyckte det var lättare att försöka med mig än att dribbla med försäkringsbolag.
 
Hej har hyrt just nu av record go.är lite klurigt när man kollar priser, tittade först på 1sep till sista sep och då fick jag upp ca 700euro. ändrade då datum till 1sep-27sep och vips sjönk priset med 300 euro. så då slog jag till. behöver bil 20dar till men ordnar det via internet på plats. istället för 47dar på en gång till två perioder tjänar man ca 500euro, man upphör aldrig att bli förvånad.
Tror att det har att göra med biluthyrarens försäkringskostnader. Tror att gränsen går vid 30 dagar.
 
Åter igen så har vi blivit eller ett försök till att bli lurade av Goldcar i Alicante flygplats
Lämnade bilen som vanligt i garaget, frågade killen om han ville kika på bilen, men det behövdes inte enl honom. När han försvann in på sitt kontor så passade jag på att ta kort på bilen ,som jag alltid brukar göra både innan och efter uthyrning, Väl hemkommen så ser vi att de har tagit betalt för städning samt 400€ för en skada på stötfångaren höger sida bak. När jag tittar på bilderna före hyrningen så kan jag se att denna skada finns där redan. Jag skriver till firman och påtalar detta samt att jag hotar med polisanmälan för bedrägeri.
Dagen efter så släpps pengarna men inga som helst kommentarer från aktören.
Ett par dagar senare får vi en enkät att fylla i vad vi tyckte om våran senaste uthyrning ! Och då fick jag åter repetera vad som blev skrivet innan....:mad:
Inga svar på den enkäten heller fast jag bad dem att höra av sig....
Så vad ska man lära sig av detta ? Se till att dokumentera fordonet innan och efter, glöm heller inte ta kort på instrumenteringen när bilen är igång.
Fick tipset av en bekant som jobbar på Konsumentverket att man kan driva tvistefrågor som rör biluthyrning i något som heter ECRCS (ecrcs.eu). Info finns även här https://www.konsumenteuropa.se/sv/N...-2018/sa-loser-du-hyrbilsproblem-i-efterhand/. Har inte använt tjänsten själv.
 
Biluthyrarna är som flygbolag. Inte mer värda än det senaste klagomålet.
Själv har jag bara goda erfarenheter av Gold Car. De ger mig utmärkta bilar och snabb service utan strul.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Biluthyrarna är som flygbolag. Inte mer värda än det senaste klagomålet.
Själv har jag bara goda erfarenheter av Gold Car. De ger mig utmärkta bilar och snabb service utan strul.

Samma här. Alltid snabb och bra service och medlemsklubben ger fördelar. Rekommenderar att gå med i den.
 

Nya trådar

Back
Toppen