Gold Car Banditer

Diskussion i 'Spanien' startad av Salos, 7 augusti 2017.

  1. Salos

    Salos Ny medlem

    Blev medlem:
    24 april 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Åter igen så har vi blivit eller ett försök till att bli lurade av Goldcar i Alicante flygplats
    Lämnade bilen som vanligt i garaget, frågade killen om han ville kika på bilen, men det behövdes inte enl honom. När han försvann in på sitt kontor så passade jag på att ta kort på bilen ,som jag alltid brukar göra både innan och efter uthyrning, Väl hemkommen så ser vi att de har tagit betalt för städning samt 400€ för en skada på stötfångaren höger sida bak. När jag tittar på bilderna före hyrningen så kan jag se att denna skada finns där redan. Jag skriver till firman och påtalar detta samt att jag hotar med polisanmälan för bedrägeri.
    Dagen efter så släpps pengarna men inga som helst kommentarer från aktören.
    Ett par dagar senare får vi en enkät att fylla i vad vi tyckte om våran senaste uthyrning ! Och då fick jag åter repetera vad som blev skrivet innan....:mad:
    Inga svar på den enkäten heller fast jag bad dem att höra av sig....
    Så vad ska man lära sig av detta ? Se till att dokumentera fordonet innan och efter, glöm heller inte ta kort på instrumenteringen när bilen är igång.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på info@spanienforum.se.
  3. Ricber

    Ricber Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2015
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    22
    Ja det är en soppa, jag antar att man får prova på tills man hittar en firma man känner sig bekväm med. Själva kör vi nu alltid med Malagacar.com i Malaga som finns en bit ifrån flygplatsen (väl fungerande shuttle) och där är det aldrig något jobbigt snack om försäkringar etc. Personligen hade jag plockat bort Goldcar på listan över eventuella uthyrare om jag blivit drabbad som du, i din text antyder du ju att det inte är första gången.
     
  4. Salos

    Salos Ny medlem

    Blev medlem:
    24 april 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Gav dom en möjlighet till men det är slut nu . Tidigare var det någon som hade slagit hål i vindrutan med en spikhammare.
    Har skaffat en bil som nu står parkerad på Umbrella Parking, de hämtar och kör en till flygplatsen dygnet runt , för 270€ om året, dessutom är bilen nytvättad vid avhämtning.
    Skönt att slippa allt tjat och misstänksamhet .
     
  5. mixt

    mixt Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    844
    Mottagna gillanden:
    188
    Biluthyrarna är som flygbolag. Inte mer värda än det senaste klagomålet.
    Själv har jag bara goda erfarenheter av Gold Car. De ger mig utmärkta bilar och snabb service utan strul.

    Men man måste förstås måste vara mycket uppmärksam på småskadorna. Det är nyckeln till en god relation.

    Jag brukar också tipsa om att råkar man ut för någon skada, åk tillbaka direkt och ta en diskussion med uthyraren om kostnaden. Det är mycket bättre än att drabbas i efterhand.
     
  6. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    777
    Mottagna gillanden:
    106
    Samma sak när man hyr, fota skador på en gång eller visa det när lägenheten/huset gås igenom.

    Jag har lärt mig att spanjorer ber inte om ursäkt. Visst finns det de som gör och de verkligen menar det men flertalet gör det inte. Oftast är det mer att "vad jobbig du är som gnäller, spelar roll om du fick betala för två vinflaskor i stället för en".
     
  7. Salos

    Salos Ny medlem

    Blev medlem:
    24 april 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Det har ju aldrig varit något fel med servicen och bilarna generellt .. det är det bedrägliga beteendet som man lackar ur på ! Att åka 6 mil för att visa en eventuell skada är inte hanterarbart.
    Rutan som jag skrev tidigare om ville de ha 1000€ för ,men det sket sig också !
     
  8. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    50
    Ja Goldcar är ett riktigt banditföretag.Jag har hyrt bil genom Mas Amigos och deras avtal med Centauro under 10 år och alltid varit mkt nöjd.Nu senast bokade jag flyg med Ryan Air och då erbjöd dom bil till lägsta pris via Car Trawler och Goldcar och det blev ganska mkt billigare än Centauro.På vouchern från Ryan står allt förbetalt ,tillkommer i hyrdisken 9,97E.Döm om min förvåning när jag sedan ser att dom i hyrbilsdisken tagit betalt Cargo oficina 9.23E,Fianza tarjeta 66,94E,Smart return 12,36E
    När jag försöker kontakta dom via deras hjälpformulär skall man skriva in kontraktsnummer och då står det bara fel kontraktsnummer,beror nog på att det inte skall gå att komma i kontakt med dom.Sammanräknat dessa extrakostnader så blir hyran högre än Centauro där allt ingår från start.Det måste bli slut på dessa bondfångerimetoder och vi som hyr kan straffa dom genom att bojkotta dom som inte sköter sig.Så min varning hyr ALDRIG via car trawler och Goldcar
     
    Preciosa och tierp gillar detta.
  9. RochA

    RochA Medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    44
    Jag förstår din frustration, men nu var det faktiskt inte Goldcar som lovade "all inclusive".
    På Goldcars hemsida står det angående Cargo oficina:

    Vad är ‘Premium Location Fee’ i biluthyrningen?
    När biluthyrningskontoren ligger inom flygplatserna, kan de vara föremål för ‘Premium läge kontorsavgift’ (Premium Location fee, på engelska).
    Med Premium-läge avser man de kontor som är belägna inne på flygplatsterminalen, bilhyran är föremål för en extra avgift på 8% av hyresbeloppet, tillbehör och bränsletank (upp till högst 29 € för varje bokning, exklusive moms), som inte ingår i priset och vars slutliga belopp kommer att bestämmas när kontraktet formaliseras.
    Du kan kontrollera denna och annan information i villkoren för ditt kontrakt
    Källan: https://www.goldcarhelp.com/se/faqs/254-premium-location-fee

    När det gäller Fianza tarjeta är det troligen deposition för bränslen som du får tillbaka om du lämnar tanken full:

    Vad är systemet Full-Full?
    Detta system inkluderas i Systemet Klassisk Återlämning (SDC). Det liknar det klassiska systemet Full-Full. När kunden hämtar fordonet är tanken full och en deposition betalas. När fordonet lämnas tillbaka med full tank återbetalas hela depositionen.
    Priset för depositionen kan du konsultera här: https://www.goldcar.es/se/sdr/
    Om bilen inte återlämnas med full tank, debiteras en straffavgift, som motsvarar antal liter bränsle som saknas för att fylla tanken.
    Källan: https://www.goldcarhelp.com/se/faqs/65-vad-ar-systemet-full-full

    Smart return är vad jag har förstått att man betalar för möjligheten att inte behöva lämna tillbaka bilen med full tank.

    Är det via denna du försökt reklamera?
    https://www.goldcar.es/incidencias/
    Jag bokar alltid med Goldcar via deras egen hemsida förståss, aldrig via någon agent och när man väl läst på om alla extrakostnader så tycker jag fortfarande att de är bland de mest prisvärda.
    Framförallt när man utnyttjar deras gratis förare erbjudan via Facebook.
     
  10. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    50
     
  11. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    50
    RochA ,håller inte med dig alls,Goldcar har väl ett samarbete ned Ryan och då kan man inte skriva på vouchern att allt är betalt tillkommer bara 9,97E i hyrdisken.Bilen lämnades tillbaka fulltankad och någon återbetalning har inte skett.Smart return kan man således ej ta betalt för när bilen återlämnas fulltankad.Tarjeta fianza uppfattar jag som en kostnad som låses på kortet när man inte tar försäkring.Nej för mig blir det inte mer Goldcar,jag hyr via Centauro där allt klart och tydligt i avgifter specificeras direkt vid bilbokningen
    Skall prova länken incidenzias
     
  12. goslik

    goslik Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2015
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    35
    Hej har hyrt just nu av record go.är lite klurigt när man kollar priser, tittade först på 1sep till sista sep och då fick jag upp ca 700euro. ändrade då datum till 1sep-27sep och vips sjönk priset med 300 euro. så då slog jag till. behöver bil 20dar till men ordnar det via internet på plats. istället för 47dar på en gång till två perioder tjänar man ca 500euro, man upphör aldrig att bli förvånad. Med vänlig hälsning Henrik
     
  13. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    32


    Om man spolar förbi hår-reklamen i början så säger han mkt vettigt som alla som hyr bilar borde ta till sig oavsett hyrbilsfirma. Rob är alltså själv i branschen.

    Min gissning är att Goldcar är lika mkt bondfångare som alla andra. Finns nog inget biluthyrningsföretag som spelar rent. Har själv haft problem med t ex Avis då min bil i Sverige blev påkörd av annan. Trots att jag inte orsakat skadan och skulle få "gratis" hyrbil under tiden min bil reparerades så drog Avis pengar vid ett flertal tillfällen då dom förmodligen tyckte det var lättare att försöka med mig än att dribbla med försäkringsbolag.
     
  14. RochA

    RochA Medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    44
    Tror att det har att göra med biluthyrarens försäkringskostnader. Tror att gränsen går vid 30 dagar.
     

Dela sidan

Laddar...