Oavsett hur stor pensionen är drabbas de flesta som flyttar ut av SINK. Den kniper en bra del av pensionen utan att ge något tillbaka. Jag skrev i början av månaden till Socialdepartementet och Finansdepartementet:
Jag har två frågor som jag vill ha svar på.
Den första gäller något som inte drabbar oss personligen eftersom vi är bosatta inom EU. Emellertid har vi svenska vänner bosatta utanför EU som har ett helvete på grund av de svenska politikernas ignorans. Problematiken "Angående sjukvårdsförmåner för svenskar och illegala invandrare", beskrivs bäst via denna länk:
https://sites.google.com/site/utlandspensionarer/billstrom1
Fråga 1: Vad tänker ni göra åt att svenska pensionärer bosatta utanför EU och betalar SINK inte har rätt till sjukvård i Sverige? De har ju inte rätt till sjukvård i det land där är bosatta.
Den andra frågan gäller storleken på SINK. Vi har som pensionärer bosatt oss i Spanien och betalar SINK, vilket vi inte hade gjort om vi istället bosatt oss i Frankrike. Med 25% SINK är det en våldsam diskrepans! Vid det senaste riksdagsvalet 2010, lockade de borgliga partierna med en sänkning av SINK med 5 procentenheter. Löftet infriades inte på grund av "det ekonomiska läget".
Uppenbarligen har det skett en enorm återhämtning i den svenska ekonomin eftersom Regeringen nyligen beslutat att ta emot Somalier till en kostnad av 300 miljoner SEK. Det motsvarar just kostnaden att sänka SINK med 5 procentenheter. Sverige är det land i världen som i särklass tar emot flest asylsökande somalier. Av de drygt 30 000 somalier som kom till Europa under 2010 och 2011, sökte sig bortåt en tredjedel till Sverige. Av dessa närmare 10 000 fick cirka två tredjedelar permanent uppehållstillstånd.
Fråga 2: Nu när det finns så mycket pengar att avsätta för att ge så många asylsökande Somalier permanent uppehållstillstånd, kommer SINK att sänkas redan innan valet 2014?