full pension 30 år

matsa16

Ny medlem
Tänkte det kunde vara bra att ta upp det med att man måste jobbat 30 år i sverige för att få tillgodoräkna sig full pension från sverige.
Är inte 100 på reglerna men har hört dom som inte tänkt på det som idag har 3000 kr lägre pension idag därför.
Bra att tänka på om man bor o jobbar utomlands ett antal år. thumb

Finns säkert nån här som vet reglerna exakt !

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola!
Nuförtiden gäller inte det med 30 år har jag för mig utan
pensionen beräknas på varje år du jobbat.
Det dras 16% på alla inkomster man betalar skatt på under livet.
2.5% avsätts till premiepension dvs den du kan påverka
gm fondval.
Det gäller att hålla koll i sitt oranga kuvert...
Läs här:
http://www.pensionsmyndigheten.se/SaBeraknarViDinInkomstpension.html

Finns säkert nån på forumet som vet mer exakt som snart går i pension thumb

Ciao P :sol:

Last edited:
När de klubbade genom den nya pension systemet under Göran Perssons tid,
sade en med full insyn i systemet, "det kommer att bli en ramaskri när folk ser sina nya pensioner". Sedan dess slänger många sina orange kuvert..
Uppskattningsvis får man ca 60% av sin inkomst som pension. Så det gäller att anpassa sin ekonomi i god tid före pensionen. Ex. så 40 talisterna som är vana att låna till allting får tänka om. (de är redan nu en växande grupp hos KRFM) En pikant detalj om rättvisor alá Persson i pensionssystemet är tex sjukpensionärerna. Först får man 80% av lönen när man blir sjukpensionnär, sedan när man blir "riktigt" pensionär får man ytterligare nedsättning kring 40%
Inte lätt att vara sjuk eller gammal i Sverige! (eller bådadera)
För att veta exakt vad man får, så får man räkna ut det själv, därför att alla får olika beroende vad man tjänat, om man berörs av övergångsreglerna, hur mycket man har sparat privat mm.

Det var förresten Göran Persson som helt sonika avskaffade Änkepensionen!!! Helt obegriplig åtgärd då besparningen var i klass "katskit" men med högt symbolvärde. Knappt någon prosterade, förrutom jag och några andra och vi blev därmed "obekväma" då vi inte sade ja och amen till överhögheten....
Inte lätt att leva med principer....

Last edited:
Oavsett hur stor pensionen är drabbas de flesta som flyttar ut av SINK. Den kniper en bra del av pensionen utan att ge något tillbaka. Jag skrev i början av månaden till Socialdepartementet och Finansdepartementet:

Jag har två frågor som jag vill ha svar på.

Den första gäller något som inte drabbar oss personligen eftersom vi är bosatta inom EU. Emellertid har vi svenska vänner bosatta utanför EU som har ett helvete på grund av de svenska politikernas ignorans. Problematiken "Angående sjukvårdsförmåner för svenskar och illegala invandrare", beskrivs bäst via denna länk:

https://sites.google.com/site/utlandspensionarer/billstrom1

Fråga 1: Vad tänker ni göra åt att svenska pensionärer bosatta utanför EU och betalar SINK inte har rätt till sjukvård i Sverige? De har ju inte rätt till sjukvård i det land där är bosatta.

Den andra frågan gäller storleken på SINK. Vi har som pensionärer bosatt oss i Spanien och betalar SINK, vilket vi inte hade gjort om vi istället bosatt oss i Frankrike. Med 25% SINK är det en våldsam diskrepans! Vid det senaste riksdagsvalet 2010, lockade de borgliga partierna med en sänkning av SINK med 5 procentenheter. Löftet infriades inte på grund av "det ekonomiska läget".

Uppenbarligen har det skett en enorm återhämtning i den svenska ekonomin eftersom Regeringen nyligen beslutat att ta emot Somalier till en kostnad av 300 miljoner SEK. Det motsvarar just kostnaden att sänka SINK med 5 procentenheter. Sverige är det land i världen som i särklass tar emot flest asylsökande somalier. Av de drygt 30 000 somalier som kom till Europa under 2010 och 2011, sökte sig bortåt en tredjedel till Sverige. Av dessa närmare 10 000 fick cirka två tredjedelar permanent uppehållstillstånd.

Fråga 2: Nu när det finns så mycket pengar att avsätta för att ge så många asylsökande Somalier permanent uppehållstillstånd, kommer SINK att sänkas redan innan valet 2014?

Oavsett vad man tycker om flyktingmottagning tror jag du gör SINK-frågan en stor otjänst genom att koppla ihop frågorna. Att kanske 100 000 svenskar står utan samhällets stöd skulle kunna bli stora rubriker i kvällspressen och kanske skapa debatt.

Men kopplingen till invandring gör saken omöjlig, ingen journalist med karriärambition skulle ta i saken.

Bättre vore att starta ett upprop inför nästa val, att försöka göra frågan till den viktigaste hos alla utlandssvenskar och därigenom kräva mera bindande löften från båda blocken. Rättvisefrågor går ju hem i Sverige.aO

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Backis, frågorna hänger samman. Som du vet blir folk förbannade när journalister utsätts för yrkesförbud. Det var på vippen att tennisexperten Janne Gunnarsson förlorade sitt jobb när han tänkte privat på Facebook:

"Pengarna räcker inte när vi ska ge 27 000 nyinflyttade somalier socialbidrag !!! Puh."

Detta som en kommentar till att Regeringen inte hade råd att arrangera stora mästerskap.
Hade det varit svensk pensionärer som kompenserats hade inget hänt.
Jag står upp mot PK-media som beskyller Janne Gunnarson för att vara rasist.
Min uppfattning är att dessa media fullständigt spårat ur. Om jag vore jude i Nazityskland inser jag att man måste hålla truten, men så lång har det inte gått i Sverige - ÄNNU.

Det har varit upprop om ändring av SINK år 2006 och år 2010. Resultatet är tomma löften med förklaringen att Regeringen inte har råd.

Det finns bara en utväg, att göra sig av med det svenska medborgarskapet. Dessförinnan vill jag ha klara besked.
Visserligen kommer inte vi att få rösta i Sverige men det kan vara en ledtråd för andra.

Last edited by a moderator:
Vad får en pensionär från Sverige som bosätter sig i Spanien?
1. Rätt att bosätta sig i landet. Förutsättningen, enligt EU, är att sjukvården är reglerad. För att kunna skrivas in i det spanska systemet fordras intyg från Försäkringskassan i Sverige. För varje pensionär som fått ett sådant intyg betalar Sverige till Spanien ett schablonbidrag på något över 40 000 SEK/år.
2. Rätt till sjukvård i Sverige (både akut och planerad) på samma villkor som andra i Sverige.
3. Rätt att kvitta SINK-en mot spansk skatt.
Att svenska pensionärer bosatta i Frankrike slipper betala SINK enligt svensk-franska skatteavtalet kan uppfattas som orättvist men är, mig veterligt, det enda EU-undantaget.
Att personer bosatta utanför EU måste betala SINK utan att få något för den tycker jag är mera orättvist.
Att byta medborgarskap kan ibland vara vettigt, men jag skulle aldrig göra det för att spara några kronor.
Det finns olika system att finansiera sjukvården för pensionärer inom EU. Holländska pensionärer i Spanien betalar ingen skatt motsvarande SINK-en. Däremot betalar de som får holländsk pension och skrivits in i Spanien på basis av denna (p 1 ovan) varje månad en sjukvårdsavgift som dras av pensionen.
Kanske vore det lättare att förstå det hela om man i Sverige – som i många andra EU-länder - skilde på skatt och försäkringsavgifter. Vi kanske då också skulle få upp ögonen att det inte finns någon möjlighet att finansiera socialavgifterna i framtiden.

Bra med lite fakta carl!

Brevet Solenlyser länkar till ligger på Sverigedemokraternas hemsida i Kävlinge och är en del av deras propaganda, därav hopkopplingen mellan SINK och invandrare. De brukar ju ha invandringsfrågan som svar på allt.

Storleken på SINK-skatten kan man diskutera men den beror väl på "arbetslinjen" som alliansen företräder dvs pensionärer jobbar inte och skall då betala mera skatt än vad de som jobbar gör. Det samma gäller ju de pensionärer som bor i Sverige som heller inte får något jobbskatteavdrag. (Jag tror förövrig Sverige är det landet i Europa där pensionärer betalar mest skatt överhuvudtaget).

När det gäller ursprungsfrågan så gissar jag att det handlar om att man måste vara bosatt i 40 år i Sverige för att få full garantipension.
http://www.pensionsmyndigheten.se/Garantipension.html

SINK är i hög grad förenat med känslor. Instinktivt säger man att "Om Sverige betalar sjukvården kan man gott betala litet SINK". Emellertid har SINK ingenting med sjukvården att göra. Finansdepartementet säger att "SINK ger inga förmåner". Det som avgör vem som skall stå för sjukvården är det land som betalar ut huvuddelen av pensionen.

Exempel: Antag att jag bara jobbar de första tio åren i Sverige och resten i Spanien. Man finner vid pensionering i Spanien att Spanien betalar ut mer pension än Sverige. Då är det Spanien som skall stå för sjukvården. Sverige har ändå rätt att ta ut SINK på den del av pensionen som härrör från Sverige - så länge jag är svenskt medborgare.

Exempel : Jag känner en nyttig invandrare, en spanjor, som i tonåren bosatte sig i Sverige där han jobbade fram till pension. Eftersom han har många släktingar i Spanien beslöt att flytta hem. Han tog med sig pensionen och Sverige betalar hans sjukvård. Eftersom han aldrig skaffade svenskt medborgarskap betalar han ingen SINK.

Exempel : En nyttig invandrare från Sydamerika bosätter sig i Sverige där han jobbade fram till pension. Han har många släktingar i Sydamerika och beslutar att flytta hem. Pensionen tar han med sig men någon betald sjuvård från Sverige eller i Sverige är det inte tal om. Den SINK han betalar till Sverige handlar inte om några kronor utan om tusenlappar. Och som sagt, SINK ger inga förmåner.

uora, den som skrev brevet, Nils Andersson, figurerar i SVIV. Han berättade där om att han skrivit till Tobias Billström. Detta brev har lagts ut på diverse sidor. Varför Nils Andersson lagt ut det på SD´s hemsida i Kävlinge har jag ingen aning om. Kan det vara så att han försökt på andra partiers hemsidor men att de vägrat ta in den? SD har aldrig offentligt gått ut och talat om någon sänkning av SINK. Däremot är det flera som framfört att man borde hota de andra riksdagspartierna med att rösta på SD bara för att få en ändring av SINK till stånd. Själv inriktar jag mig på att rösta i Spanien.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Jag känner inte Nils Andersson men att döma av brevet så platsar han inom SD och de verkar också tycka så i och med att de publicerar det på partiets hemsida utan några förbehåll.

Men för att återgå till diskussionen om SINK:

Alltså, det finns tre olika sätt för stater att beskatta: de kan beskatta efter källskatt, domicil eller efter medborgarskap-principen.

Sverige införde i 1947 källskatten som princip dvs pengar som betalas ut i Sverige skall beskattas i Sverige. Merparten av EUs länder beskattar efter samma princip om källskatt. Det är nog inte troligt att Sverige kommer att ändra principen om källskatt (och därmed SINK-skatten) - det finns ingen orsak för Sverige (eller för något annat land) att släppa från sig beskattningsrätten. Så SINK-skatten - som alltså är en källskatt, kommer att vara kvar så länge Sverige tillämpar den här principen.

Det man däremot kan diskutera är storleken på källskatten precis som man kan diskutera storleken på alla andra skatter och även vad skattepengarna används till. Frågan är förstås om Spanienforum är det bästa stället att diskutera svensk skattepolitik på.

Uora, om det är olämpligt att diskutera storleken på SINK på detta forum, var skulle i så fall debatten sker? Politikerna vill inte ta i frågan även om de inför valen lockar väljarna med en sänkning. Svenska tidningar har inget intresse att skriva om utlandssvenskar mer än att dessa är skatteplanerare och skattesmitare.
Så snart vi har vårt spanska medborgarskap kommer jag inte att störa något svenskt forum och då kan ju SINK-frågan få sjunka ner i djupet och alla blir lyckliga och glada.

Att SINK-en kan uppröra känslor - i alla fall bland en handfull insändare på forumet SVIV – kan man se. Vissa är t.o.m. beredda att ge upp det svenska medborgarskapet för att slippa betala SINK, även om jag tror att det måste ligga andra orsaker bakom än bara det. Finns det inte det, bör man tänka på att skatteavtalet kan ändras och har man då bytt medborgarskap i onödan?

Själv kopplar jag inte ihop SINK med rätt till sjukvård. I EU-reglerna ingår att ett land måste stå för sjukvårdskostnaderna. Solen Lyser vet säkert att innan EU-regler om rätt för pensionärer att bosätta sig i EU-länder gjorde varje land sin egen bedömning och jag kan berätta att det då inte var någon självklarhet för en svensk pensioner att få uppehållstillstånd i Spanien.

Att svenska pensionärer bosatta i Spanien och med rätt till sjukvård där på ett eller annat sätt skall betala för denna – varför inte direkt till Spanien? - och inte vältra kostnaden över på skattebetalarna i Sverige tycker jag verkar normalt.

Varför inte ta bort SINK-en och införa en sjukvårdsavgift (som dras direkt från den svenska pensionen) för pensionärer inom EU? Detta skulle då också lösa problemet med svenska pensionärer utanför EU och korrigera snedsitsarna med Frankrike, Spanien och eventuellt andra länder.

Några kommentarer om exemplen.

Exempel 1. Det är inte det land som betalar ut mest pension som skall stå för sjukvårdskostnaderna. Det är det land där man varit längst socialt försäkrad. Har en spanjor varit försäkrad i ett EU-land mer än 50% jämfört med ett annat EU-land så är det första landet som skall stå för kostnaderna. Pensionens storlek har inget med ansvaret att göra.
Anm. EU-reglerna stipulerar också att ansvaret går över till boendelandet om man där har rätt till allmän pension (oavsett storlek).

Exempel 2. Det primära orsaken är att skatteavtalet mellan Sverige och Spanien säger att icke-svenskar i Spanien ej ska beskattas i Sverige. Skulle Sverige införa sjukvårdsavgifter skulle detta ändras.

Exempel 3. Jag tror inte att pensionärer med svenska pensioner skulle vara behjälpta av att få allmän sjukvård betald av Sverige i sina hemländer. Oftast har man rätt till sådan sjukvård om man är medborgare i boendelandet. Bevare oss från ytterligare avtal. Det är ju redan svårt att kordinera avtalen inom EU.

Trevligt att läsa att invandarna varit nyttiga.

Carl, jag tro att medborgarskap upprör lika stora känslor som SINK. Jag har aldrig tänkt återvända till Sverige, inte ens min döda kropp. Att äga ett spanskt medborgarskap känns lika naturligt som att ha spanskt körkort. Alla kontakter med myndigheter blir smidigare med ett spansk medborgarskap, för att nu inte tala om förnyelse av svenska pass. Personligen har jag inget intresse av ett svenskt medborgarskap. Jag känner svenskar som bosatte sig i Spanien för länge sedan, de fick inte behålla det svenska medborgarskapet när de blev spanjorer.

Tanken med en sjukvårdsavgift är naturligtvis det mest rättvisa. För dem som bor utanför EU dras naturligtvis ingen sjukvårdsavgift. Riktigt hur det skulle fungera för vår del vet jag inte. Vi betalar ju skatt i Spanien och den skatten är anpassad för att vi skall få sjukvård här, ingen hänsyn tas till att det handlar om en pension från Sverige. Skall vi betala sjukvården två gånger?

Det hade varit bra att tillsätta en utredning. Vi har danska vänner som bor här utan något dubbelbeskattningsavtal Danmark/Spanien - det är absurt!

SolenLyser skriver ‘Vi betalar ju skatt i Spanien och den skatten är anpassad för att vi skall få sjukvård här, ingen hänsyn tas till att det handlar om en pension från Sverige. Skall vi betala sjukvården två gånger?”

Skatten är nog inte anpassad för att svenska pensionärer ska få sjukvård i Spanien. Spanien kräver - med rätta - att någon (Sverige) ska betala för svenska pensionärer. (Vilket som sagts tidigare är en förutsättning för permanent boende). Man tycker t.o.m att schablonbeloppet är för lågt med tanke på att 65+ normalt har större behov av sjukvård än yngre och borde vara högre. Helst skulle man vilja att varje person har ett personbundet sjukvårdskonto inbetalt under hela hans/hennes aktiva liv, från vilket man skulle kunna dra kostnaderna. Skulle inte förvåna mig om något sådan kommer i framtiden med tanke på hur mycket längre vi numera lever och utvecklingen inom vården (som blir dyrare och dyrare)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Tyckte “nog” lät mindre Besserwisser-aktigt. Kan skriva om det.

Mig veterligt (såvitt jag kunnat utröna) har Spanien inte anpassat sina skatter i samband med att EU-pensionärer fick rätt att bosätta sig i Spanien. (Tidigare fick dessa pensionärer visa upp att de hade en gällande privatförsäkring).

Däremot kompenserades Spanien met ett schablonbidrag från det EU-land där pensionären varit socialförsäkrad längsta tiden.

På Kanarieöarna är medelpensionen 778,37 Euro/månad (6585 Kr/månad) och vår pension är betydligt högre, så jag tror nog inte att vi snyltar på dem. Vi betalar betydligt mycket högre skatt än normalpensionären här. Sanningen är att med EU´s shablonbidrag är Spanien synnerligen gynnat. När vi slutar betala SINK kommer det ytterligare en massa tusenlappar per månad till Spanien för att bygga upp landet på nytt.

Nya trådar

Back
Toppen