Försök till inbrott

Diskussion i 'Torrevieja' startad av steffe.s, 9 februari 2015.

  1. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Tror inte för ett ögonblick att det är så avancerade kriminella som söker sig in i bostäderna för att få med sig kontanter,smycken, telefoner och ipads så att dom utrustar sig med gas. Känns som den ekonomin troligtvis inte går ihop....

    Då vi hade glömt att ta ut nyckeln på insidan i somras så kom låssmeden och öppnade dörren, detta gjorde han på mindre än en minut med ett verktyg som finns i vilken chinashop som helst. Han sa då att man måste se till att låsa dörren alla tre varven med nyckeln (så är det i vårt fall) för att vara helt säker på att dom inte kan dyrka sig in. Att bara stänga dörren från insidan med nyckeln på i räcker alltså inte om man skall sova gott.
    Om det nu hade varit en tjuv som gjort detta så hade han helt ljudlöst kommit in och kunnat ta det som låg inom räckhåll utan att väcka oss.

    /J
     
    Last edited: 10 februari 2015
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Du måste mena kondensvattenslangen?

    //Eckhoff
     
  4. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Hörni inte hitta på nu, de har visst förekommit att man sprutat in gas i husbilar (på västkusten), bl.a hexangas hittades i blodprov hos drabbade, men de är inte jättevanligt, i ett hus går de åt för mycke gas så de tror jag inte är aktuellt.

    Galler är bättre än larm enligt min spanska granne, granne med hund som kollar till ens hus lite då och då är också bra.
     
  5. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Hittade det här
    Gammal men till viss del kanske fortfarande aktuell

    http://www.gp.se/nyheter/halland/1.141343-kampanj-mot-vagran?m=print


    Per Arne Nilsson har kontroll på alla vägrån som sker i sydvästra Sverige.
    De rapporteras i samma databas.
    I Västra Götaland, Halland, Skåne och Småland begicks 160 vägrån mot husbilar 2003.
    Förra året hade siffran sjunkit till 36.
    Genom åren har media lämnat dramatiska rapporter om sovande familjer som gasats i sina husbilar.
    PerArne Nilsson vill poängtera att gasattackerna troligen är en myt.
    Sedan 1995 har inte ett enda fall av våld i samband med vägrån inträffat.
    Inte ett enda fall av påvisad gasanvändning har kunnat upptäckas.
    I sju fall han man hittat spårämnen i blodet av hexan men polisens slutsats är ändå att det är låg
    sannolikhet för att gas använts.
    Vi har aldrig hittat en gasbehållare vid husrannsakan hos förövare.
    De förövare som förhörts har sagt; "Varför ska vi använda gas när det är så enkelt att gå in ändå?"
    Per Arne Nilsson har pratat med narkosläkare om sannolikheten.
    För att söva några inne i husbilen skulle det krävas att 14 kubikmeter fylldes med narkosgas.
    Gasflaskorna måste dessutom släpas upp på taket för att gasen ska kunna ledas ner i husbilen.
    Vem gör sig så mycket besvär för värdesaker som kan finnas i en husbil ?
     
    Last edited: 10 februari 2015
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Om du kollar upp modellen Eckhoff så ser du att den tar in syre via ett speciellt membran i utedelen, sedan leds det via separat slang till innedelen där luft/luften höjer syrehalten. Jag har själv jobbar med värmepumpar av olika slag och har aldrig hört talas om detta tidigare. Dock ställer jag mig tveksam till om Panasonic kan släppa en produkt som kan föra in oönskade gaser från utedelen. Dom bör ju ha testat detta membran mycket noggrant innan som släppt denna produkten.
     
  8. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    På vår dörr har vi dubbla lås som går att vrida om 3ggr,samt på insidan har vi dubbla reglar som vi låser på natten,så skall man ta sig in genom dörren(säkerhetsdörr) så får man slå sönder dörren

    Det är ett billigt alternativ att regla dörren när man sover på natten.

    Min son har dubbelledad gallerdörr,dubbla lås samt Ir-ljus och larm till mobil om ljusstrålen bryts.
    Tror det är enklare att rymma från fängelse än att bryta sig in ,Hi Hi
     
  9. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Anledningen att de är så svårt att hitta är att man inte "söver" folk som på sjukhus, man sprutar in för att omtöckna så redan sovande inte vaknar så lätt, att de inte har hittats några beror på att få/inga vägpirater tagits på bar gärning. Och att de är än färre fall där gas använts men många som tror de blivit rånade med sömngas. Men då de inte kan bevisas efteråt när man inte tagit nån på bar gärning så har de inte hänt enligt vissa :)
    Polisen har 2ggr påträffat misstänkta med flaskor i bilen, men de har inte gått att bevisa att de skulla nyttjas till just rån. Men ingen rök utan eld som utredaren sa.
     
  10. hessu

    hessu Medlem

    Blev medlem:
    28 december 2013
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7
    Äntligen en som fattar att det finns andra modeller än "min A/C
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
  13. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Kan hända att DN,s nyheter bara är populistisk propaganda men nu länkade jag till Gp.
    Sen är det bra tycker jag om man försöker styrka sina teorier med en länk eller liknande.
    Oavsett om man har använt gas eller inte så tror jag ingen i Spanien behöver vara speciellt orolig för att nån ska komma på natten och gasa.
    Och det var väl egentligen där den här tråden startade.
     
  14. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    DN:s Nyheter tidigare.Det du lade in är det enda relevanta......
     
  15. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Ja då förstår jag sen är väl all media lite vriden åt en det ena eller andra hållet.
    Man får läsa lite här och lite där samt vänta nån dag för att försöka få hela bilden.
    Det här blev i alla fall en lång tråd som har engagerat folk.
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ska väl egentligen inte förlänga tråden om gasning men
    om man söker på Spaniavisen.no och "gass" så får man fram
    minst 11 artiklar om att folk blivit sövda av gas och rånade...

    Nån substans i det hela måste det väl finnas? Eller ljuger alla?

    Chao P think
     
  17. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Det är väl bra att forumet lever.
    Är det det här du menar?

    http://www.spaniaavisen.no/wip4/search/?c=0&q=gass

    Jag hittade 153 artiklar varav 5-6 st verkar handla om folk som blivit gasrånade men min norska är inte speciellt bra.
    Jag kan säkert tänka mig att det hänt nån gång men mina svärföräldrar blev rånade när dom sov utan att vakna och dom pratade aldrig om nån gas.
    Dom bara sov en tupplur på eftermiddagen.
    Nån i reportaget hade köpt ett gaslarm men dom jag sett verkar inte hjälpa mot hexangas utan mer mot gasol.
     
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Anca!
    Jo att forumert lever är bra och det gör det men förlänga en tråd
    med gasningar av folk som dom flesta tror är skrönor kanske inte är
    så coolt.
    F ö hittade jag 11 som ansåg sig vara gasade och rånade, allt från ensam kvinna till far,son och par...
    Jag sparade ner alla men som sagt ser
    ingen mening med att lägga in dom om det nu är "skrönor" :D

    Chao P :sol:
     
  19. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Den som vill studera ämnet gas kan hitta mer om det här, då speciellt på sidan 10-11 i denna rapport som är inriktad på problemet med vägpirater.

    *Vägpirater i
    Västra Sverige
    Av
    Per Påhlman och Pether Andersson
    Polisutbildningen vid Umeå Universitet
    UMEÅ 2004
    Rapport nr. 164"

    http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:276368/FULLTEXT01

    Ämnar inte tillföra detta ämne mer då det redan är en för lång tråd....utan slut som det verkar.

    Over and out

    /J
     
  20. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    På andra forum har man moderatorer som låser trådar men så verkar inte vara fallet här.
    den här tråden tar aldrig slut och ibland ser man att nån svarat i nån gammal tråd från 2008 thumb
     
  21. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Det finns moderator även här, men vill inte stänga en tråd som fortfarande lever. Du bidrar ju också i allra högsta grad att få den att leva vidare! Finns dessutom nog med jobb att förhindra spammare som gör allt för att komma in och förstöra.

    Givetvis också ingripa om det blir personangrepp/rasism/mm. mm. Läs i "Forumregler".

    Att inte svara på någon jättegammal tråd är ju faktiskt var och ens eget ansvar. Borde ju vara vuxna människor här med lite förstånd!

    Kompletterar även med den senaste uppgiften för ett par minuter sedan; Radera och stänga av ny medlem som bara vill göra företagsreklam.

    Göran
     
    Last edited: 11 februari 2015
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Du gör ett jättejobb Göran, jag vet hur det är efter 5 år som mod. Om man
    inte sitter 24/7 och bevakar så får man ännu mer kritik...
    Det är ett obetalt jobb och ingen ser vad som kommer in och hur mycket
    man måste radera och mota hela tiden! Jobb som görs bakom kulisserna.
    Finns ju spammare här som inte gör annat än spammar...
    Att stänga 1000-tals gamla trådar...jaaa det är nästan omöjligt.


    P ;;;;;)
     
  23. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Ja det var inget personangrepp på dig Göran.
    Du är väl en av få här som inte bor i Torreveija så dig måste vi vara rädd om ;)
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...