Försök till inbrott

Diskussion i 'Torrevieja' startad av steffe.s, 9 februari 2015.

  1. steffe.s

    steffe.s Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0
    I natt hände det igen, vaknar 02.30 av att någon försöker dyrka upp vår ytterdörr.

    Går upp och bankar på dörren från insidan och tjuven försvinner ut i mörkret igen. Någon som känner igen detta? Vi har ordentlig säkerhetsdörr och nyckeln kvar i låset på insidan samt larm men ändå försöker de.... Inte mycket sömn efter det såklart, undrar vad det är för liga som ränner runt här på en annars lugn plats i Punta Prima..
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Vi har också lgh. i "lugna" Punta Prima men är i Sverige nu. Var i PP har detta hänt? Vi "bor" nere vid Señorío de Punta prima, alltså på havssidan av N-332. Jag blir lite ängslig eftersom det har ringts ett tel.samtal från vår fasta telefon, enl. senaste tel.räkningen, då vi inte varit där. Vilket iofs kan vara en miss från Telitecs sida.
    rocio
     
  4. Billy

    Billy Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2013
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    2
    Otäckt! Vi får nog vänja oss med ökande inbrottsvåg tyvärr. Det gäller att se om sitt boende med säkerhetslösningar och yttre skydd. wi-fi kamera är ett kraftig skrämsel medel. Har man en air-cond på under natten, kan den blåsa in sömngas "samma de använder mot husbilar och vagnar".
     
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Hur ska en AC kunna blåsa in sömngas...? En normal AC hämtar ju ingen luft utifrån, utan kyler eller värmer ju bara luften som redan finns där inne.
    Man har en utedel och en innedel, men det enda som går mellan dem är ju köldmedlet, som är hermetiskt tillslutet och inte får läcka ut?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Var det en tjuv Steffe och inte bara en full Engelsman som gick fel ;)
     
  8. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Usch och fy!

    Ha inte mobiltelefoner, handväskor och plånböcker liggandes på bordet eller byrån i hallen, ha det nära dig under natten. Det bästa är så klart ett kassaskåp men det är det ju inte alla som har.

    Och ha kopior på allt, skriv upp IMEI-nr på mobilen för det vill polisen ha om det blir stulet.

    Inte för att detta förhindrar men det förenklar om man står inför faktum.

    Vis av erfarenhet...
     
  9. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Så tråkigt att höra steffe.s

    Har själv haft inbrott då huset var sprillans nytt och jag inte hunnit byta låscylinder och dom kom in med en nyckelkopia. Då fick dom med sig en massa ouppackat, elektronik mm. Då när jag polisanmälde detta så fick jag reda på att det är bara vid två tillfällen som tjuven är intresserad att "hälsa" på och det är när det är nytt då det finns nya tv apparater mm och när man kommer på tillfälligt besök då man har med telefoner, plattor, datorer och plånboken full med euros,

    Har efter detta gjort det mesta som går att göra utöver byte av alla låscylindrar....
    Montert skyddsgaller, höjt muren, utebelysning med timer, jag har även satt upp IP kameror på ut/in sidan så att ev. "besökare" fastnar på bild.
    Har även larm men det säger försäkringsbolaget att det för det mesta är meningslöst då vaktbolagen kommer när dom känner för det.

    Man hoppas ju nu att man slipper något mer "besök" och framför allt inte om man själv befinner sig i bostaden.
    Hoppas att ni skrämde iväg dom ordentligt nu då ni bankade på dörren så ni får sova gott igen

    /J
     
    Last edited: 9 februari 2015
  10. steffe.s

    steffe.s Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0
    Det var inte första gången de försöker, önskar det var en full Engelsman men tyvärr är det förmodligen någon mycket mer beräknande person/personer. Det man förvånas över är att de försöker ta sig in fast folk är hemma, smyger in när de ligger och sover och rensar på värdesaker. Flera grannar har blivit utsatta när de slarvat och inte låst ordentligt! Tror man kommer ligga halvvaken med ett basebollsträ bredvid sängen ett par nätter nu....
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. steffe.s

    steffe.s Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0
    Bor i början av Calle Escorpiones, andra sidan N-332. Hoppas det bara är en miss med er telefon då
     
  13. steffe.s

    steffe.s Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    Ja hoppas det, tack för tipset! Kommer göra som dig när vi flyttar till nytt i vår, det får bli som Fort knox helt enkelt. 8h god sömn är mycket värt!!
     
  14. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Jag blir inte alls förvånad över att man försöker när folk är hemma.
    Ser likadant ut i gamla trygga Sverige.
    Störst risk är det på dagarna då folk är hemma och har allt i en kökslåda eller ännu värre i jackan innanför ytterdörren.
    Nu är jag inte bättre än alla andra men har inte mycket att stjäla ;)
     
  15. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Jag hörde via bekant att en familj som bodde i tvåvåningsradhus låg och sov på övervåningen,och hade haft balkongdörren på glänt.

    På morgonen vaknar dom av att en stege står upprest mot balkongdörren,fattar först ingenting,men går ner och ser ytterdörren öppen och vid efterkontroll är alla plånböcker ,smycken,dator,en portfölj,mobiler borta.Allting upp och nervänt
    Dom blev så frustrerade att dom kunde inte bo kvar,utan flyttade till lägenhet.

    Det är nog väldigt traumatiskt att få inbrott och där okända rotat igenom ens tillhörigheterangryy

    Bor själv i lägenhet där huskomplexet är omgärdat av höga grindar som låses 22.00,därefter låst portentre,sedan låst lägenhetdörr med dubbla lås
    Så det vore väl själva f..n om någon skulle komma på ide´n att bryta sig in
     
  16. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej min fråga är som ingen har skrivit .Har ni ringt polisen ,Där var jag bor har dom kommit som blixten när någon har ringt sen som jag har läst att man skall låsa så mycket det går eller skaffa hund den varnar och hör alt
     
  17. wille

    wille Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    1
    Sömngas

    Att A/C skulle kunna transportera sömngas är tekniskt omöjligt. Så på den punkten kan alla vara lugna. Det måste till andra sätt, i så fall. thumb
     
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Av egen erfarenhet så vet jag att galler (rejas eller ballestas) är mycket
    effektivt att ha...Visst kan man bryta upp det eller dra ut det från väggen
    men det gör man inte om nån är hemma. Låter hemskt. Verktyg behövs.
    Ett förskräckligt liv blir det hur försiktiga dom än försöker vara.
    Tjuvarna undviker galler...På husen runtomkring inkl mitt har dom gått
    in bara där det är gallerfritt på fönster och dörrar.
    Finns väl ingen gallerfri bostad som inte drabbas snart...Lättförtjänta pengar.

    Har aldrig känt mig så säker som nu, kostar med galler men lugnt...thumb

    Chao P :sol:
     
  19. hessu

    hessu Medlem

    Blev medlem:
    28 december 2013
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7
    Det är inte helt omöjligt för att vissa A/C har funktion som blåser in lite luft utifrån, alltså syretillskott. Har själv en sådan modell.
     
  20. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Ja om inte annat finns nyckelhålet thumb
     
  21. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Blir nyfiken på det som skrivs kring gas, jag har aldrig hört talas om någon AC som släpper in luft? vilken modell är detta? och hur funkar det rent tekniskt?

    Jag funderar även på om det ens är möjligt att släppa in gas i ett helt hus? att det funkar i en liten husbil kan jag förstå -men att göra det i kanske upp till 100kvm!? är det möjligt? Hoppas någon kan berätta vidare kring detta!

    Joe :sol:
     
  22. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Ryssarna använde det för ett antal år sedan när man tagit gisslan på nån ambassad, man använde sk narkosgas (samma som man använder på sjukhusen),,, alla sov så gott efter några sekunder, sen att några dog var kanske inte riktigt ,meningen men,,,
     
  23. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    Det här med att bli gasad är bara en myt inom campingvärlden, det skulle behövas enorma mängder gas för att åstadkomma någon effekt. Nuförtiden tar polisen blodprov och ännu har ingen drabbad haft spår av gas i blodet.
    Ofta är det bara en dålig ursäkt som uppkommit utav att man druckit för mycket alkohol vid en konfrontation med poliser. ” Jag måste ha blivet gasad för jag har sådan fruktansvärd huvudvärk”

    Beträffande luftkonditioneringar som tar luft utifrån ??
    Jag säljer AC och jag har aldrig stött på en sådan AC-anläggning som hämtar in luft utifrån, skulle knappast fungera, inkommande luft måste också evakueras ut, snacka om dålig verkningsgrad.

    Står du på dig så skicka fabrikat och modell beteckning, skall bli intressant.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...