Hej, jag kan inte påstå att jag har några vetenskapliga grunder för min beräkning. ))
Men jag kollade på Blocket och på appen Airbnb, kollade ca 20 bostäder som inte var direkt på stranden och fick fram ett snitt pris på ca 1800 per vecka. Städning kan mycket väl vara som så att det låg utanför på de flesta. Men på appen Airnb så upplevde jag faktiskt att i de flesta så ingick städning.
När vi är en vecka i Spanien och har normal förbrukning så brukar vår el kostnad per vecka utöver fasta avgifter vara ca 400:- vatten ca 150:- Försäkring ca 50:-. Extra kostnader (tvättmedel, diskmedel etc. 50

Slitage skulle jag nog vilja lägga på minst 250:- per vecka vid uthyrning om man tänker sig hur länge saker hade hållit om du endast använt dom själv. Då tänker jag sängkläder, madrasser, kylskåp (på av som sliter mycket) soffor, tv etc. Sen la jag till en 100 lapp för oförutsedda utgifter! Det blev 1000:- per vecka. Säkert väl tilltaget men då slipper man bli besviken i alla fall. Och jag har hört många som klagat på just slitaget när man hyr ut mycket.
Om jag hade gått så långt så jag skulle bedöma uthyrning som lukrativ så skulle jag nog vilja ha minst 2500:- rent efter utgifter per månad. Då måste man ju även tänka på att har du köpt fastigheten enbart för att hyra ut så måste ju alla kostnader kopplade till den även räknas in i vecko priset. I mitt exempel så har jag faktiskt inte tagit hänsyn till kapitalet som har använts för köpet, inte heller årliga kostnader, skatter etc. Skulle jag räkna med det så skulle kalkylen bli betydligt sämre.
Så att köpa en fastighet i Spanien för eget bruk och kunna hyra ut till vänner, bekanta för att täcka upp lite rörliga kostnader absolut. Men att köpa för uthyrning och lyckas få den så pass vinstgivande så den kan kallas lukrativ. Nja inte i mina ögon.
OBS! Nu pratar jag fastigheter med en snitthyra per vecka på 1800:- det ser givetvis helt annorlunda ut om du kan ta 9-14 tusen per vecka för en lägenhet på stranden!