En glad pensionär!

Diskussion i 'Presentationer!' startad av CostaDelSol2016, 23 januari 2017.

  1. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Hejsan alla!
    Åren går fort och nu börjar våra planer ta fart.Har pratat om att flytta till Spanien i många år.
    Jag heter Pia Karlsfelt-Edlund,63år och arbetar i hälso-och sjukvården.Min man heter Kent Edlund 66år,och
    arbetar i byggbranchen.
    Vi bor på Västkusten i villa som vi ska sälja kvartal 1. 2018 och flytta permanent till Costa del Sol.
    Vi flyttar pga klimatet som är gynnsammare för vår hälsa.Den råkalla vintern är riktig tortyr för hälsan.
    Vi tycker om natur och lugn och ro,är riktiga sociala livsnjutare som gärna gör vardagen till fest.
    Är så glad för att Spanien forum finns,så mycket bra information och så många som har erfarenhet som man kan ta del av.
    Jag försöker att lära mig spanska,jag tycker mycket om språket så det får ta sin tid.
    Vi ses och hörs igen.
    Hälsningar Pia och Kent.
     
    Ricber och erkki gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    :)Hej Pia och Kent,
    Vilka spännande planer. Det var roligt att läsa och jag hoppas det blir så bra som ni har tänkt.
    Vi har ett litet hus i solen och jag längtar dit.
    När jag kan jobba mindre ( inte än på ett bra tag) vill jag vara där mer.
    Vintern här på Västkusten är verkligen tuff.
    Önskar er lycka till,
    Emma:)
     
    CostaDelSol2016 gillar detta.
  4. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Lycka till! Fast jag måste nog säga att jag AVSKYR vinter i Spanien. Icke utomhus men inomhus. Spanska hus är så förfärligt dåligt byggda - ingen isolering, att det är svårt att njuta av dem tre+fyra timmar utomhus på tidiga eftermiddagar när det är som varmast, om man måste komma hem till ett kallt och rått hus, TROTS att jag värmer upp 24 timmar om dygnet och betalar dryggt 200 euro i uppvärmningskostnader. Jag önskar att jag kunde åka tillbaka till Caribbean och bo där i stället. Eventuellt i Sverige i ett väl uppvärmt lägenhet.
     
  5. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Det är precis som du skriver Minerva, det beror ju på obefintlig isolering,samt stengolv,och stenväggar,och det spelar ingen roll att man värmer upp då det är kalldrag överallt från springor och tvåglasfönster med aluminiumramar,så det blir lite som att elda för kråkor
    Jag har lägenhet och har varit där 2 veckor i januari för många år sedan med filttofflor och värmepumpen på större del av dygnet,huh det gör jag inte mer utan nu blir det vistelse under maj-okt
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Vad gör Spanjorerna ?
    Det bor väl ändå människor där :)
     
  8. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Välkommen till forumet Pia och Kent! Kul att ni hittat hit och att ni tar steget och flyttar till Spanien!
    Berätta gärna om flytten och håll oss uppdaterade hur det går :) då det är väldigt inspirerande för många att själva göra slag i saken.
     
    CostaDelSol2016 gillar detta.
  9. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    De flesta Spanjorer är väl vana att bo dåligt och har knappt råd med bättre. Min spanska väninna som flyttade till södra kusten från Madrid berättar att hon har hus med central värme och kamin. Hon påstor att det finns några såna i El Puerto och att de i regel hyrs ut till amerikanska militär familier, ty Spaniorer från södra kusten anser att man kan stå ut med kylan under tre månader. Skall försöka hitta en sådan efter sommaren eller skall behöva flytta till varmare trakter.
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Skaffa ett boende i en nybyggd lght med centralvärme, eller skaffa ett boende i söderläge.
     
    Minerva och erkki gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag är här min första vinter, naturligtvis det år då det verkar slås alla möjliga väderrekord vad gäller regn och snö. Men det är ändå mycket bättre än i Sverige. Och nu har vi fått kläm på det där med uppvärmning och får till ett bra inomhusklimat. När vi var i Sverige några dagar över jul nyår så tyckte vi t o m att det inomhus var för varmt och torrt. Det tillsammans med kylan ute kändes i luftrören.

    Vill man ändå garanterat slippa en rå spansk vinter så har ju kanarieöarna ett bra klimat.
     
    erkki gillar detta.
  13. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Hej alla!
    Tack för lyckönskningar och välkomsthälsningen.
    Jag har läst om problem med kalla bostäder,inte trevligt när man flyttar för att få värme.Det känns lite oroande
    då vi kommer att flytta permanent.Det är också en anledning till tankar om begagnat eller nyproducerat.
    Gäller att undersöka hur ev.befintlig värmekälla fungerar.Är det otillräckligt med Luftvärmepump ?
    Jag är en frusen gammal tjej som har en temp.på 22grader i vårt hus.
     
  14. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Vintern är kort och går inte att jämföra med svensk vinter. Jag äter fortfarande min lunch utomhus varje dag. Jag upplever, i brist på centralvärme, att luftvärmepump är det absolut bästa för jämn värme och att hålla den fuktiga vinterluften stången. Dessutom sköter den kylningen under de varma sommarmånaderna.
    För att spara el testade jag med gaskamin, men det ger bara tillfällig värme och ökar luftfuktigheten.
     
    Gunborg-Lars, CostaDelSol2016 och erkki gillar detta.
  15. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    luftvärmepump är det mest ekonomiska, komplettera med mattor och tofflor (kalla stengolv oftast).
    Sen läget är alltid svårt, vår lägenhet ligger mot norr vilket är kanon på sommaren men ruggigt på vintern, ska ni bo där helår så är det nog lämpligare med en i söderläge och markiser.
     
    CostaDelSol2016 och erkki gillar detta.
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja det är vidrigt kallt på vintern inomhus. Det gäller att ha värme på i alla rum dygnet runt. Om man har råd
    alltså. Nya AC är väl bäst och drar minst. Men det är ju sällan tätt vid dörrar och fönster.
    Nya hus...jag vet inte hur den isoleringen som ev finns ser ut. Tycker man ser på nya byggen
    dom gamla vanliga rödtegelväggarna...Hur ser isoleringen ut, nån som vet?
    Många har sagt att dom aldrig frusit så mycket i hela sitt liv som semestrat i december, januari och
    i februari kan ju vara otroligt blåsigt :-D
    Det handlar ofta om pengar...spanjorerna är vana och rättar sig efter hur det är. Många har inte råd med värme
    Händer tyvärr olyckor med gasugnar och andra försök att värma sig.
    Jag bor i nytt hus just nu...14 gr inomhus om jag inte brassat på med oljekamin hela natten.
    Bott i gamla, tex atico med söderläge...Solen värmer om man går ut på terrassen på morgonen men
    14 gr även där inne på morgonen härom veckan. Stora terrassdörar (4 st)
    Bästa tiden är våren och hösten :) Men man kan anpassa sig på vintern om man har bra ekonomi :)
    Chao P :cool:
     
    Last edited: 25 januari 2017
    CostaDelSol2016 och erkki gillar detta.
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag älskar värme. Om jag fick bestämma skulle jag inte ha något emot att medeltemperaturen steg någon grad jämfört med att det blir kallare. Vi klarar oss bra på södra Teneriffa utan någon värme i huset. Dock upplever vi att just denna vinter är kall och blåsig. Vindarna från Sahara brukar vara heta men med tanke på att det snöade i Sahara blev det bara stoft i luften därifrån.
     
    Minerva gillar detta.
  18. Ricber

    Ricber Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2015
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    24
    Som parantes får man väl säga att klimatet skiljer sig från var i Spanien man bor naturligtvis, några graders högre medeltemperatur gör stor skillnad. Kanske ngt att titta på innan man flyttar om man har den möjligheten
     
    Minerva och SolenLyser gillar detta.
  19. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja i dag är det riktigt sommar värme ute över 17 grader och varmare om man sitter i solen
     
    teddi gillar detta.
  20. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Ja, det undrar jag också. Är nya hus bättre isolerade?
     
  21. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    ja idag används ju nästan uteslutande isolerglasrutor vilket åtm. förhindrar det draget sen tror jag att man börjat dra in mer och mer golvvärme vilket är kanon under stengolv, våra golv har ingen värme och dom känns svala t.o.m. på sommaren så höst vinter vår är det mattor och tofflor som gäller tyvärr.
     
  22. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej svaret är nej
     
  23. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jo. absolut

    Ja, äldre hus har ofta ingen isolering överhuvudtaget. Nu beror det pà var i Spanien du köper, olika regioner har olika krav pà isolering. När man bygger idag tittar man mycket mer pà köldbryggor etc, nàgot som man inte var lika noga med pà äldre hus. I början av 2000 talet började man isolera med frigolit. det används än idag. Man änvänder ocksà polyuretanskum. Vi använder frigolit samt mineralull.
     
    Los Suecos och mixt gillar detta.
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...