Elräkning

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kenth, 5 juli 2018.

  1. Gyllis

    Gyllis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    137
    När jag läser allt detta känner jag mig glad, glad för min egen skull som har egen el och saknar grannar.
     
    Kenth gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende, flyg och hotell i Spanien. Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på info@spanienforum.se.
  3. Kenth

    Kenth Aktiv medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    64
    Eller hur o vem vet - en vacker dag står jag kanske utanför dörren med en flaska vin o en skarvsladd....
     
    Gyllis gillar detta.
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    7.697
    Mottagna gillanden:
    549
    Vatten då :)
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    7.697
    Mottagna gillanden:
    549
    Alla har väl sett denna video? Jag tänker på den när vi var på Agamed den gången med korskoppl ledn osv...
    Han är lik en där...fast det här handlar om en som vill bli egen företagare...autónomo...
     
    Dahook, Gyllis, mic och 1 annan gillar detta.
  6. gladisol

    gladisol Medlem

    Blev medlem:
    30 mars 2016
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    44
    Ha ha, är som man är på försäkringskassan här hemma
     
  7. Gyllis

    Gyllis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    137
    "Vatten då :)"


    Dricker bara öl:).
    Har två olika sorters kommunalt vatten. Inne i husen bra och gott dricksvatten, ute på tomten en annan ledning för bevattning (agricultur).
     
    Preciosa gillar detta.
  8. rarizar

    rarizar Ny medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2016
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Hi,
    Jag vill bara uppdatera sällskapet. När vi åkte hem i början av augusti, stängde jag ner huvudbrytaren. Jag ville se om jag får någon konsumtion ändå. Nej, det har jag inte fått. De två sista räkningarna (21/8-18/9 och 18/9-15/10) visade noll i konsumtion.
    Jag vet alltså inte vad det var som konsumerade enstaka kilowatt i våras, men nu är det iaf strypt!
     
    Preciosa och DiBo gillar detta.
  9. Kenth

    Kenth Aktiv medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    64
    Grattis o det är ju så det ska funka! Kanske var det några av dina apparater som drog ström i standby-läge?
    Jag har också haft två 0-fakturor för dom perioder vi inte varit nere så där fungerar det men det som strular är när jag varit i Spanien del av period o det är då jag får "spökfakturor" o tog lång tid o ett gäng mail innan kundtjänsten medgav att distrubitören hade beräknat förbrukningen för de dagar jag klagat på istället för att redovisa verklig förbrukning - lite märkligt kan tyckas o verkar som dom inte riktigt litar på sin egen utrustning o tror att det är ngt fel när mätaren sänder 0 i förbrukning o då kompenserar...
    Nåväl, de ska i vart fall göra en ny undersökning o väntar med spänning på resultatet,,,
     
    Preciosa gillar detta.
  10. leby

    leby Ny medlem

    Blev medlem:
    2 december 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Det verkar ju vara flera här som har koll på era el räkningar. Vi har precis köpt ett litet hus i La Marina och då också tecknat el och vatten avtal. Utmaningen är ju att jag inte kan något den spanska marknaden så utelämnad till att de inte luras och att söka på forum. Nu har det varit så mycket att jag måste erkänna att just dessa 2 avtal inte varit topp prio att reda ut.
    Jag har nu ett avtal med de bolag som ni inte verkar gilla, Iberdrola.
    Eftersom jag inte vet vilka olika typer av avtal som går att ha så kanske ni kan säga om de tariffer jag har är rimliga.
    Kraftuttag: € 49.286174 / kW och år
    Energitid: € 0.163481 / kWh
    Jag har säkrat 9,2kW så räknar med att den fasta kostnaden är ca €450 per år sen tillkommer den rörliga.
    Jämför jag med svenska priser är det ju dyrt men som sagt, har ingen riktig koll.
    Vad säger ni som utrett frågan, vad är rimligt pris?
     
  11. Helen1

    Helen1 Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    128
    I mitt tycke betalar du för mycket.
    Beroende av hur/när ni använder som mest el så kanske en differentierad taxa är av intresse. Då har du ett lågt pris kl. 23-13 alt. 22-12 (beroende av säsong (vintertid/sommartid).
    Alla elleverantörer har detta alternativ (jag har då inte sett någon som inte har).
    Jag skickar länk till två, bara som exempel, så du kan se priser:
    https://escandinavaelectricidad.es/en/tariffs/
    https://www.iberdrola.es/en/electricity/night-plan

    Om du flyger med Norwegian kan den första leverantören vara av intresse då du får 400 Norwergian Rewards som "välkomstgåva", under förutsättning att du anger ditt rewardnummer, samt därefter får du 80 poäng per halvår.
    Det gäller att du jämför totalkostnaden per faktura och inte enbart förbrukningskostnaden. Jag gjorde tabeller med några olika förbrukningsnivåer och jämförde fyra olika leverantörer. Prismässigt är det endast pyttelite billigare med Escandinava de Electricidad men poängen räknar vi som en trevlig bonus.

    Jag kanske ska tillägga att Iberdrolas kundservice inte är direkt positivt omtalad...
    /Helen
     
  12. Kenth

    Kenth Aktiv medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    64
    Har själv för kort erfarenhet, typ bara 6 månader + uppsäkrat med 3.3kWh så ev jämförelse lär halta men som Helen föreslog så är dag/nattaxa att föredra o kommer troligen själv att ansluta till den snart.

    Vad gäller Iberdrolas kundtjänst kan också jag skriva under även om det finns lysande undantag o verkar ibland som de leker ngn form av bad cop/good cop - Tyvärr undertecknar de inte mailen med vare sig namn eller signatur så man kan välja favorit, snyft.
    Har ju haft en längre tids mailväxling med deras kundtjänst och som är upphovet till den här tråden vilken kännetecknas av ömsom vin o vatten.
    Fick i vart fall till slut ett mail där de bekräftade att viss förbrukning var beräknad o slumpvis utplacerad på vissa datum:

    "Efter dubbel kontroll av användningen av de angivna datumen (26/08, 28/08 och 09/09) kan jag se att distributionsföretaget har märkt denna användning som uppskattad. Det här är förmodligen anledningen till att användningen sprider sig över 24 timmar om dagen och grafen visar samma "kurva" alla dessa tre dagar. Samma sak hände den 04/06/2018 till exempel.
    Om mätaren slutar skicka den timliga användningen under en tid, när kommunikationen återställs, finns det en viss användning som inte kan dateras exakt. Distributionsföretaget vet inte när den här energin använts exakt, så användningen verkar ha tillämpats på några slumpmässiga datum. Detta är vad jag antar. Vi kan lämna in ett nytt krav och försöka få mer information från distributionsföretaget
    ."

    Så tydligen kan inte den smarta mätaren så smart att den kan hantera av vi bryter strömmen med huvudströmbrytaren o tolkar då att det är ngn form av avbrott men allt ska tydligen kompenseras i.o.m. att faktisk förbrukning finns loggad utan att det går att härleda till dag o tid - hänger ni med(?)
    Då jag efterlyste den nu så berömda loggen som rätar ut alla frågetecken o gör om dom till utropstecken fick jag följande svar:

    "Vi kan se att alla fakturor har en riktig läsning, ingen uppskattning alls. Verklig avläsning betyder att det finns en första mätareavläsning, med början av faktureringsperioden och en sista, när den nya mätaren läser i slutet av faktureringsperioden, skillnaden är effekten förbrukar duiring den tiden, ingen uppskattning; kolla fakturorna eftersom Iberdrola ger dig den informationen och du har också fått det att om du inte håller med det behöver du kontakta Territory Service of Industry och begära en officiell inspektion."

    Så, nu står jag som en åsna mellan hötappar o vet inte om jag ska skratta eller gråta o känner mej lite som David mot Goliat - det är fortfarande småpengar så jag lär inte koppla in världspressen eller industridepartementet.

    Så med facit i hand så beror kontakten med kundtjänst på vem som öppnar mailet eller tar samtalet om det blir en lustfylld upplevelse eller motsatsen.
     
    PerMor gillar detta.
  13. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    496
    Mottagna gillanden:
    95
    Låter rörigt
     
  14. Kenth

    Kenth Aktiv medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    64
    Rörigt är bara riktnumret :) o verkar som dom inte litar på sin egen mätare eller inte kan hantera att jag bryter strömmen under pågående period och menar att det uppstår oredovisad förbrukning som portioneras ut över slumpmässiga 24-timmars perioder. Hur oredovisad förbrukning kan uppstå är för mej en gåta då all förbrukning redovisas timme för timme och när elen är avstängd förbrukas nu ingen ström - enkelt o elementärt kan tyckas. Men när jag bad om att få ta del av de loggar som ligger till grund för debitering andra datum än när vi är i spanien hänvisades vi till distrubitionsavdelningen så det lär bli nästa pislner...
     
    erkki gillar detta.

Dela sidan

Laddar...