Elräkning

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kenth, 5 juli 2018.

1. Kenth

Kenth Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Oki, men fasta kostnader har väl alla liksom i sverige så länge ett agb är aktivt

2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende, flyg och hotell i Spanien. Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på info@spanienforum.se.
  3. Helen1

Helen1 Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Helt rätt! :)
    /Helen

4. Kenth

Kenth Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Ja, uppfinningsrikedomen verkar oändlig när det gäller att plocka stackars abonnenter på avgifter. Jag kommer ihåg tiden då det var huggsexa om abonnenterna mer än det verkar idag o man utsattes för i stort dagliga tel.samtal från hungriga säljare men diffen varkade marginell vid skärskådning + gick alltid att spela ut dem gentemot varann för att slippa månadsavgifter etc. + går aldrig att runda nätavgifterna som ökar i en oroande takt - jag har svårt att få ekvationen att gå ihop när de öser utdelningar över aktieägarna samtidigt som de är "tvingade" att göra justeringar (alltid uppåt) för att förnya/säkerställa nät o.s.v. sånt borde man ha tagit höjd för redan vid tidigare prissättning o kan knappast komma som en chock. I min värld skapar man vinst via inkomster minus utgifter o det är väl så man skapar en utdelningsbar vinst i de fall man inte räknat helt käpprätt vilket händer i en del branscher o då äskas det aktieägartillskott något som troligen icke behövs hos elbolagen..
    Jag måste dock berömma mitt elbolag som har varit mer än hjälpsamma dels vad gäller det tråden började om + har fått adekvata förslag både vad gäller dag/nattaxa, åttatimmars tariff + en räknesnurra i det fall jag säkrar upp för en högre belastning - Har idag 3,3 kW o kan kanske bli tunt framledes - inte så mkt beroende på ev diskmaskin utan snarare ifall jag sätter in extra värmekällor för att värma en frusen kropp när solen står i nadir...

5. Kenth

Kenth Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Hej igen - har du fått ngn klarhet i varför dom debiterade dej 6 kW/mån ännu?

6. rarizar

rarizar Ny medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hi, Kenth. Nej, jag har aldrig frågat. Den rörliga delen i räkningen uppgår i c:a 0,75 EUR (för 6 kWh), så jag struntade i det.
    Nu är vi här nere och jag tänker ta ner säkringarna innan vi åker. Få se hur det blir då! :)

Hittar du något ledtråd till vad det kan vara, så skriv gärna här.

7. Kenth

Kenth Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Halloj - Ja, det är ju inga jättepengar men likafullt intressant så får du ngn klarhet så medd gärna.
    I mitt case ska de göra en utredning o återkomma inom en månad så får se vart det landar. Vid tidigare kontakt med deras kundtjänst så sas det att oftast beror det på att ngn har access till lägenheten för t.ex. städning o. dyl. men då inte ännu lämnat extranycklar till nån så faller den biten + jag frågade hur stor chansen är att mr/mrs X går in kl 00.00 o brukar el i exakt 24 timmar vid två tillfällen men fick inget svar på den frågeställningen..
    F.ö. tycker jag att deras räkningar är lätta att tyda + finns ett otal möjligheter om man vill ändra förbrukningen, så förutom dag/natt-taxa, 8-timmarsplan så finns det också vintertaxa (22-12 under okt-mars) o sommardito (23-13 mars-okt) så möjligheterna är stora till förändring. Själva är vi för nya för att ta något beslut så får väl växa fram. Jag tror att man som ny abonnent får ngn form av standardplan, som säkert inte är den billigaste, men samtidigt vet vare sig bolaget eller kunden vart förbrukningen landar.
    Eftersom vi verkar ha samma bolag bör du också kunna få fram förbrukningen per timme ifall du vill spåra de 6 kW som spökar i ditt fall - går att få både som förbrukning i siffror eller som en graf.
    Själv väntar jag med spänning på nästa rkg som bör vara noll exkl de fasta kostnaderna + återkommer när jag fått svar på utredningen.

8. Kenth

Kenth Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Kort lägesrapport:
    Har fortfarande inte fått ngn förklaring till de märkliga debiteringarna då ingen var i lägenheten men de har fortfarande några dagar på sig innan 30 dgr gått o deadline är den 9 augusti men fick idag räkningen för juli med noll i förbrukning, bara fasta kostnader, så lönade sig kanske att väcka frågan..
    forts. följer ;)

9. Kenth

Kenth Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Stötte på elbolaget idag o fick, inte helt oväntat, ett bla-ha-svar:
    "In response to your last communication, we inform you that your distributor confirmed that the readings were correct and therefore the usage invoiced is according to the units demanded on the aforementioned period."
    Så lite granna ord mot ord men känner att det är föga lönt att stånga sig blodig då det dels var struntpengar + att senaste fakturan hade 0 i förbrukning. Ska ned några dagar i september o ska bli spännande att se om lägenheten "hemsöks" igen av förhoppningsvis goda andar efter att jag lämnat...

Dela sidan

Laddar...