dyr el...eller hur lurade är vi..

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av cissiomicke, 14 februari 2011.

  1. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Nu börjar jag bli konfunderad. Fläkt i all ära, det köper jag, men kan det vara så att du menar att fläkten kan jämställas med en cirkulationspump?? (ur skatte synvinkel) För cirkulationspumpen betalar man ju elen den drivs med - men man får alltså i daxläget inte köpa en solcell, värma vatten med hjälp av solen och låta det cirkulera i bubbelpoolen ??
    Eller vad menar du ??
    (Flåt ett blåbär i sammanhanget)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Klart man kan sätta upp en solpanel för att driva cirkulationspumpen. Det är ingen skatt på solpanelen utöver IVA. Däremot kostar en sådan solpanel 35 Euro på Ebay. Eftersom min pump bara tar 5W är det inte lönsamt att byta nu. Att använda en solpanel för att driva cirkulationspumpen är dock en intressant ide. Då kanske man kan ta bort givaren som håller rätt på när solen går i moln. Det är bara att prova sig fram.
     
    Last edited by a moderator: 29 juni 2014

Dela sidan

Laddar...