De e någge lurt på internet..

Att köpa flygresor eller hyra bil via internet har sina fördelar absolut, men det finns några lurigheter som jag observerat ibland.

Exempel:

Sist jag var nere i Spanien hyrde jag en bil i två veckor via rentalcars.com
En ny Berlingo för € 96 ! (mycket prisvärt).

En god vän från Frankrike som också var på väg ned kontaktade mig för att höra om hur man kunde hyra bil. Jag tipsade om den websida jag brukar använda (rentalcars.com)
Samtidigt gjorde jag en egen sökning för deras räkning.

Nu hände följande.
När jag bokade från Sverige fick jag ett mycket bra pris.
När jag sökte från Spanien (för att hyra i Spanien) fick jag ett pris som låg ca tre gånger högre för samma typ av bil.
Mina franska vänner återkom och sa att dom inte alls fick så tjusiga erbjudande (när dom sökte från Frankrike) utan det var ungefär dubbelt så dyrt som den bil jag hyrt......
Då ringde jag hem till min son och bad honom göra samma sökning.
Han fick ett pris som låg i samma nivå som min egen hyra.

Hur fungerar det här då ?
Via IP-nummer kan webbsidan lätt avgöra varifrån man söker och anpassa sina erbjudande efter det. Om man vill hyra en bil när man redan är på plats i Spanien så anpassar man genast priset till gängse priser för landets innevånare ( min slutsats).

Jag har också stått bredvid folk på flygplatsen som velat hyra bil direkt från samma uthyrningsfirma som jag skulle hämta ut nyckel hos..... väldigt mycket dyrare.

Något liknande har hänt när jag köpt flygbiljetter. Jag skulle till Paris för några år sedan. Köpte en relativt billig biljett i god tid hos Air France.
En dag senare meddelade frun att hon kunde komma loss och ville med.
Gick in igen och gjorde en sökning. Samma flyg, samma dag.
Då var biljetten dubbelt så dyr.
Sagt och gjort, ringde till sonen och bad honom kolla.
Han fick samma pris som jag bokade för.

Slutsats, webbsidan kände av att jag återkom med ny beställning ( IP-nummer), medan sonens dator var ny och därför bättre pris.

Misstänker att det finns fler som använder sådana här system.

Ett sista exempel:
I går kväll gjorde jag en sökning hos Ryan-air för en vecka till Malaga.
Tror jag fick ett pris t o r på ca 1200 nok (flyger från Norge)
Idag ca 10 timmar senare kostar samma biljett (t o m samma flygstolar) 1600 nok.

Någon som kan bekräfta mina misstankar eller är jag helt ute och cyklar,.?:confused:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej, du har delvis rätt, dock så är det ingen komplott eller sätt för att sätta ditt just dig. Tekniken skapades egentligen i marknadsföringssyfte och används dagliegn. Många av oss har säkert förundrats över hur vi helt plötsligt ser annonser på varenda websida på sånt som vi velat köpa. Troligtvis har vi då innan sökt på google eller besökt websidor som har innehållit den/det produkterna vi ville ha. När du sedan går in på aftonbladet eller vad som helst så visas helt plötsligt en annons på det du vill köpa.

Marknadsföring, tekniken bygger inte så mycket på IP nummer som man kan tro men delvis, däremot så bär din dator MASSOR av information om vad du gör på internet som är otroligt enkelt för andra sidor att snappa upp.

Exempelvis din sökning på flygresor, samma teknik som bygger på marknadsföring men den används i fel syfte. Rentalcars samma sak, och man använder landsspecifik information kopplat till det landets datum så man kan se om sökningen infaller sig under helgdagar där troligheten är högre att det kommer finnas många som vill boka bilen. Då stiger priserna.

Tyvärr är det mycket av detta som gör att du faktiskt kan hyra din bil för den låga kostnaden som du gjort. Utan tekniken så hade medelpriset var högre.

Jag säger absolut inte att detta är rätt, men det förekommer mer och mer.

Hörde en annan sak, att man kan rensa cookies/webbhistoriken på sin dator mellan sökningarna för att få samma priser som på första sökningen.Har absolut ingen aning om ifall det stämmer men kan ju vara värt att testa....

Hörde en annan sak, att man kan rensa cookies/webbhistoriken på sin dator mellan sökningarna för att få samma priser som på första sökningen.Har absolut ingen aning om ifall det stämmer men kan ju vara värt att testa....

Fungerar i de flesta fallen, men det finns fler ställen att lagra information på tyvärr.

Om cookies kan jag intyga att det inte hjälper. Min webbläsare rensar alla cookies automatiskt varje gång jag stänger ned den (Firefox). Det måste finnas fler godisar som lämnar information till olika sidor på nätet.

Lars

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det stämmer nog. Min dotter (som bor i London) hittar alltid väldigt billiga resor med Ryanair hem till Götlaborg. men om jag söker resan samma dag är priset dyrare. Under det första året RA flög från Göteborg kunde jag gå in på deras engelska sida och köpa två enkla resor (=ToR) som blev billigare än en vanlig ToR resa från Sverige. Konstigt var det, tycker jag. Till Spanien har jag aldrig hittat så bra priser av den anledningen att jag måste resa under skolloven, vilket innebär högre priser.

Hmm, blir till att göra ett test vad som händer om man surfar in med dolt ip. Och om det blir någon skillnad med en helt ny ominstallerad dator eller en gammal. Jag känner till tekniken ganska väl men har inte satt mig in i hur man eventuellt kan överlista den.

Att rensa cookies etc. hjälper mot den mesta reklamen. Men inte mot att fà ett billigare erbjudande om de tittar pà din IP.
Dà fàr du använda en proxieserver som finns tex i Sverige och boka genom den.

När det gäller cookies så finns det bra cookies också. Så att rensa cookies kan ställa till det. Det som kan vara bra är att ha en surf-brower och en "nu-skall-jag-boka-browert". Om ni använder IE eller Safari normalt, ladda hem en annan webbläsare som ni sätter privat och att den inte sparar cookies.

Jag har gjort lite tester mot Ryan men hos dem är det främst bokningsläget som styr. För 1 månad sedan kostade en TOR-biljett Sverige-Malaga 4000, nu 2500. Beror på hur många som bokat. Jag testade med och utan cookies.

Men vid andra typer av bokning kan cookien spela roll.

Om cookies kan jag intyga att det inte hjälper. Min webbläsare rensar alla cookies automatiskt varje gång jag stänger ned den (Firefox). Det måste finnas fler godisar som lämnar information till olika sidor på nätet.

Lars

Det finns också en annan typ av cookies som lagras som du inte kan ta bort genom att rensa dina cookies den normala vägen. Du kan däremot blockera och/eller rensa dem via inställningen "Global Settings" i flashplayer om du vill.

Dessa "flash cookies" är betydligt mer otrevliga än sina kusiner eftersom de inte bara kan lagra den vanliga informationen, utan också spela in bilder från din webbkamera och ljud från din mikrofon. Så nästa gång du besöker respektive sida har de kanske inte bara information om när du senast besökte sidan, de kan också ha din bild, din röst och eventuellt ha snappat upp något ytterst privat som de sedan kan skratta åt i lönndom.

De senare versionerna av FP påstås kräva att du först ger ditt samtycke till denna lagring... men det där skulle jag själv aldrig ta seriöst, för vem skulle ens komma på tanken att ge sitt samtycke till något sådant? och vilket syfte har då förekomsten av själva funktionen? Rådet är att du i flashplayer ser till att blockera precis alla möjligheter till lagring, det påverkar inte själva spelaren, bara stänger av möjligheten för andra att snoka i ditt privatliv.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen