Lars at Ejgde
Medlem
Att köpa flygresor eller hyra bil via internet har sina fördelar absolut, men det finns några lurigheter som jag observerat ibland.
Exempel:
Sist jag var nere i Spanien hyrde jag en bil i två veckor via rentalcars.com
En ny Berlingo för € 96 ! (mycket prisvärt).
En god vän från Frankrike som också var på väg ned kontaktade mig för att höra om hur man kunde hyra bil. Jag tipsade om den websida jag brukar använda (rentalcars.com)
Samtidigt gjorde jag en egen sökning för deras räkning.
Nu hände följande.
När jag bokade från Sverige fick jag ett mycket bra pris.
När jag sökte från Spanien (för att hyra i Spanien) fick jag ett pris som låg ca tre gånger högre för samma typ av bil.
Mina franska vänner återkom och sa att dom inte alls fick så tjusiga erbjudande (när dom sökte från Frankrike) utan det var ungefär dubbelt så dyrt som den bil jag hyrt......
Då ringde jag hem till min son och bad honom göra samma sökning.
Han fick ett pris som låg i samma nivå som min egen hyra.
Hur fungerar det här då ?
Via IP-nummer kan webbsidan lätt avgöra varifrån man söker och anpassa sina erbjudande efter det. Om man vill hyra en bil när man redan är på plats i Spanien så anpassar man genast priset till gängse priser för landets innevånare ( min slutsats).
Jag har också stått bredvid folk på flygplatsen som velat hyra bil direkt från samma uthyrningsfirma som jag skulle hämta ut nyckel hos..... väldigt mycket dyrare.
Något liknande har hänt när jag köpt flygbiljetter. Jag skulle till Paris för några år sedan. Köpte en relativt billig biljett i god tid hos Air France.
En dag senare meddelade frun att hon kunde komma loss och ville med.
Gick in igen och gjorde en sökning. Samma flyg, samma dag.
Då var biljetten dubbelt så dyr.
Sagt och gjort, ringde till sonen och bad honom kolla.
Han fick samma pris som jag bokade för.
Slutsats, webbsidan kände av att jag återkom med ny beställning ( IP-nummer), medan sonens dator var ny och därför bättre pris.
Misstänker att det finns fler som använder sådana här system.
Ett sista exempel:
I går kväll gjorde jag en sökning hos Ryan-air för en vecka till Malaga.
Tror jag fick ett pris t o r på ca 1200 nok (flyger från Norge)
Idag ca 10 timmar senare kostar samma biljett (t o m samma flygstolar) 1600 nok.
Någon som kan bekräfta mina misstankar eller är jag helt ute och cyklar,.?
Exempel:
Sist jag var nere i Spanien hyrde jag en bil i två veckor via rentalcars.com
En ny Berlingo för € 96 ! (mycket prisvärt).
En god vän från Frankrike som också var på väg ned kontaktade mig för att höra om hur man kunde hyra bil. Jag tipsade om den websida jag brukar använda (rentalcars.com)
Samtidigt gjorde jag en egen sökning för deras räkning.
Nu hände följande.
När jag bokade från Sverige fick jag ett mycket bra pris.
När jag sökte från Spanien (för att hyra i Spanien) fick jag ett pris som låg ca tre gånger högre för samma typ av bil.
Mina franska vänner återkom och sa att dom inte alls fick så tjusiga erbjudande (när dom sökte från Frankrike) utan det var ungefär dubbelt så dyrt som den bil jag hyrt......
Då ringde jag hem till min son och bad honom göra samma sökning.
Han fick ett pris som låg i samma nivå som min egen hyra.
Hur fungerar det här då ?
Via IP-nummer kan webbsidan lätt avgöra varifrån man söker och anpassa sina erbjudande efter det. Om man vill hyra en bil när man redan är på plats i Spanien så anpassar man genast priset till gängse priser för landets innevånare ( min slutsats).
Jag har också stått bredvid folk på flygplatsen som velat hyra bil direkt från samma uthyrningsfirma som jag skulle hämta ut nyckel hos..... väldigt mycket dyrare.
Något liknande har hänt när jag köpt flygbiljetter. Jag skulle till Paris för några år sedan. Köpte en relativt billig biljett i god tid hos Air France.
En dag senare meddelade frun att hon kunde komma loss och ville med.
Gick in igen och gjorde en sökning. Samma flyg, samma dag.
Då var biljetten dubbelt så dyr.
Sagt och gjort, ringde till sonen och bad honom kolla.
Han fick samma pris som jag bokade för.
Slutsats, webbsidan kände av att jag återkom med ny beställning ( IP-nummer), medan sonens dator var ny och därför bättre pris.
Misstänker att det finns fler som använder sådana här system.
Ett sista exempel:
I går kväll gjorde jag en sökning hos Ryan-air för en vecka till Malaga.
Tror jag fick ett pris t o r på ca 1200 nok (flyger från Norge)
Idag ca 10 timmar senare kostar samma biljett (t o m samma flygstolar) 1600 nok.
Någon som kan bekräfta mina misstankar eller är jag helt ute och cyklar,.?