Bostad i Torrevieja

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kjell Fohrman, 27 februari 2018.

1. Kenth

Kenth Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    212

Otur att vi missade flamingokidsen - Tur att vi missade myggen. Jag har inte heller besvärats av mygg där nere. förra året var det en ynka mygga som inade o likaledes i år. Dock föll jag henne inte på läppen så hon nöjde sig med att hålla ett vakande öga den lilla blodsugerskan.
    Ang. myggplågan i Sverige så var vi för några år sedan och letade fritidsboende och hamnade i Tärnsjö, det som slog oss var de extremt låga priserna på husen. Nämnde det för en vän som då berättade att just Tärnsjö är känt för sin myggplåga i.o.m. närheten till Dalälven som under våren svämmar över och i de gölar som bildas utvecklas rena myggfabrikerna. Såg även ett reportage därifrån och de verkar ha det hemskt då det inte går att vistas ute eller ens gå ut med hunden. Därtill måste de söka tillstånd från EU varje år för att bespruta och det är väl bara att hoppas att ärendet inte hamnar alltför långt ned på listan då det känns som att EU har en del andra spörsmål att ta hand om. I reportaget såg man en stackare som förutom att vara ett intervjuoffer även var ett offer för sugna myggor och det var säkert uppåt hundra som satt på blottad hud. Detta var 2016, d.v.s. innan covid-19 så påbudet om distans hade inte börjat gälla... Numera har vi ett fritidsboende nära Klarälven men då det är såpass strömt så flyter de små liven iväg innan de ens hunnit bli liv.
    Vad gäller coronan så verkar det poppa upp experter på löpande band, en del nyutsprungna och en del vedertagna så det är lätt att gå vilse i djungeln. Personligen anser jag att Spanien, liksom många andra länder, hanterat pandemin på ett bra sätt till skillnad från Sverige som mer vädjat/rekommenderat än att välja påbud. Det jag efterlyser är en mer ödmjuk inställning snarare än att peka med hela handen då det visat sig att den handen vinklats ett otal ggr. Följde ju presskonferenserna från Spanien, därtill lite nödd o tvungen p.g.a. rådande utegångsförbud samt även nyheterna i stort. Tyvärr är det nog så att det numera är så mkt prestige att inget land lär erkänna att deras strategi varit fel + numera finns det så många sidor av myntet att det mest liknar en kub. Jag tror inte att användande av munskydd är av ondo. Visserligen ska man inte överskatta effekten men rent logiskt borde de dämpa spridandet via hosta o nysningar till viss del jämfört med om man inte använder. Fast jag kan ha fel o har haft det tidigare, senast 1968 om jag inte missminner mej, give or take a few :)
    Äldrevården är ett sorgligt kapitel och ett ok som vi lär få bära med oss under många år. Trots alla fagra ord finns det fortfarande en uppsjö brister som behöver åtgärdas. Min fru som arbetar för Stockholms Stad har svårt att få ut skyddsutrustning för sin personal medans hennes kompis som arbetar åt en privat vårdgivare hade fullgott skydd från dag ett. Men det skiljer sig säkert från vårdhem till vårdhem så ingen röd tråd och det är bara att hoppas att det görs en ordentlig översyn + att tidigare misstag rättas till samt att nedskärningar är ett minne blott.

Last edited: 25 juni 2020
    Kjell Fohrman gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på ekonomifokus@gmail.com.

Dela sidan

Laddar...