Betala skatt i Spanien

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av goranwint, 25 april 2012.

  1. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Förkortning på Särskild INKomstskatt för utomlands bosatta, men ditt alternativ är roligare.

    Lotta
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Lotta, Jag vet vad det betyder. Ville vara lite rolig i detta skatte-elände...
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag har två pensioner från Sverige, grundpension och tjänstepension. De beskattas olika. Innan grundpensionen beskattas med 25% görs ett grundavdrag. På tjänstepensionen dras 25% skatt. Så snart jag blir av med det svenska medborgarskapet förlorar Sverige rätten att beskatta min grundpension. Troligtvis kommer tjänstepensionen fortsättningsvis att beskattas. Det är det vi får se!
     
  5. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Tack Solen Lyser! Jag misstänkte att det var något sånt system. Är det inte liknande vid spansk beskattning att de olika delarna beskattas olika?
    Ha en bra dag, alla!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    goranwint, i Spanien är man på Haciendan bara intresserad av hur mycket pengar man erhållit före skatt. Däremot tro jag att Spanien fortfarande tillämpar ett system där skattesatsen minskar varje år efter att man fyllt X år.

    Här litet helgläsning:

    http://www.skatter.se/?q=node/1754

    God Helg!/SolenLyser
     
    Last edited by a moderator: 28 april 2012
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Med anledning av "helgläsningen" ovan, jag fick ett trevligt svar från Skatteverket nu på morgonen som undanröjer alla oklarheter:

    "Spansk medborgare med hemvist i Spanien som inte samtidigt är svensk beskattas inte i Sverige. Det kommer att bli 0 % i Sverige. Skicka gärna begäran om omprövning när du får intyg att du inte är svensk medborgare."
     
  9. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    GRATTIS!thumb
     
  10. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Härligt är det äntligen klart alltså!? Kul och grattis önskar jag med!! Nu är du spanjor på pappret också! thumb
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Patrick, det är nu klart att vi inte kommer att betala någon skatt alls i Sverige. Däremot får jag fortfarande upp detta meddelande från justicia: "El expediente se encuentra en estudio." Så har det stått under nära 2,5 år. Några dagar till?

    Kanske den dagen skall firas genom att byta kostym, SolenLyser -> Spanjoren
    Medborgarskapet ger oss billiga spanska ID-kort (NIE) och billiga spanska pass. Inga påtvingade Madrid resor.

    Nästa gång Cavaflaskorna korkas upp blir när Migrationsverket meddelar att vi befriats från svenskt medborgarskap -> helt befrias från SINK!
     
    Last edited by a moderator: 30 april 2012
  13. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    GRATTIS!!!:sol:

    ;;;);;;);;;)

    Lotta
     

Dela sidan

Laddar...