Betala skatt i Spanien

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av goranwint, 25 april 2012.

  1. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Inför min snart förestående flytt (definitiv) till Spanien är jag lite undrande ang. den spanska skatten. Vore tacksam för svar från någon "fast boende" som har tillgång till en skattetabell. Min inkomst som fattigpensionär rör sig om max 1200Euro per månad.
    Som vanligt; Tack på förhand
    Goranwint :frusen:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Skatten är olika beroende pá region. Om du berättar var du tänker bo kan säkert nágon i den regionen svara. Det spelar ocksá roll om du har pension efter statlig anställning.

    Sök pá "skatt" i sökfunktionen sá fár du mánga träffar.
     
  4. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag har pension efter kommunal och privat verksamhet och kommer att bosätta mig (troligast) i trakten kring Nerja thumb
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola G!
    Vet inte men du måste väl betala 25% iaf eftersom det regleras med
    SINK:en som tas ut i Sverige. Det man betalar i Spanien får man dra
    av så det inte blir dubbelt. Det kan väl knappast bli mer
    än 25% sammanlagt skulle jag tro...:eek:
    Fast - det var väl inte det du ville veta...

    P ;;;;;)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Om man är över 65 år och har en grundpension på 106.787 kr görs ett grundavdrag på 48.500 kr (år 2011) innan inkomsten beskattas med 25% i Sverige. Skatten blir då 14.571 kr. Det motsvarar 13% skatt. Troligen är den spanska skatten max 10% och den betalar Sverige tillbaka denna så snart man med kvitto kan visa att den spanska skatten är dragen.

    Bäst är att fråga Skatteverket, ett svar är nämligen det maximala man kan få ut av att betala SINK.
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jahaja det där lät ju bra dvs nu vet man vad man
    förlorat, visste inte att dom gör ett grundavdrag
    före SINK-bekattningen... spainsmile

    Ciao P :wall:
     
  9. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Föreligger det inte här en missuppfattning? SINK-en dras väl på hela pensionen med ett betydligt mindre avdrag.
     
  10. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag menade att det görs ett mindre avdrag på pensionsbeloppet i Sverige innan SINK-en dras, inte att man själv får göra avdrag. För att göra det enkelt: Man kommer aldrig undan 25% skatt.
     
  13. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    OK :)

    Prisbasbeloppet för 2012 är 44 000 kr så man betalar SINK-skatt på den pensionen som är över 2823 kr i månaden, dvs det automatiska avdraget kan bli 33876kr/år. Nu tror jag vi är överens :)
     
  14. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Känner mig jäkligt dum efter att ha dragit igång denna tråd, men jag kan inte någonstans på RSV.s sidor få fram någon uppgift om ett "grundavdrag" när man betalar SINK skatt. Det står att man inte får göra några avdrag alls.

    Min grundfråga gällde egentligen om någon hade en skattetabell från Andalucien för att veta hur mycket man måste "lägga undan" för att kunna betala spanska skatten på en pension av brutto ca 120.000 skr om året.

    Stämmer det förresten att den spanska skatten beräknas på vad jag får ut efter att ha betalat 25% skatt i Sverige?

    Tack i alla fall till alla intresserade.
    Gspainsmile
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050

    Hola G!
    Nej det var inte dumt alls att du drog igång denna ;;;) Lite nytt kom ju
    fram...tex att det görs ett AUTOMATISKT avdrag hemma innan SINK
    dras på 25%. Visste iaf inte jag...fast jag vet ju inte så mycket..
    Ja frågan för dig var ju vad som spansklandet kommer att dra....
    Jag tror ju - TROR alltså att spanska skatten dras på hela pensionen
    som betalas ut till dig. Dom dribblar väl inte med Sverige och SINK...
    Vilket jobb...Vad säger ni andra?
    Jag ska fråga en som kanske vet...
    Intressant i alla fall. Få se om det kommer en skattetabell för
    ditt område fram här...
    Bra tråd G thumb


    Ciao P ;;;;;)
     
  16. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Du ska inte känna dig dum. Inte alls. Det är ju viktiga frågor och vem vet i slutändan vad det blir. Alla måste ju betala skatt, och så lite som möjligt, tror jag. Men detta tycks vara en skog av bestämmelser. Jag känner på mig att jag kommer att förlora...Måste väl knalla in på lokala skattemyndigheterna här i Sverige för att få deras information till att börja med. Fortsättning lär följa.
     
  17. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Här är länken till skatteverket där det står om avdraget före SINK:http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800019114/44106.pdf

    Och här är länken till Spaniens skattekontor, inte helt lättläst det här :):
    http://www.agenciatributaria.es/AEAT.internet/Inicio_es_ES/_Segmentos_/Ciudadanos/Ciudadanos.shtml

     
  18. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Helt rätt Uora! Där stod det ju om avdraget. Den andra länken var konstig. Den var på ett annat språk! ));) Får se när jag kommer hem till min dator om Google translate kan hjälpa mig. Det programmet funkar ibland om det inte är för långa meningar, tex. påståendet i en husannons att "bilen har egen ingång".
    Jättetack!
     
  19. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Goranwint skriver "Min grundfråga gällde egentligen om någon hade en skattetabell från Andalucien för att veta hur mycket man måste "lägga undan" för att kunna betala spanska skatten på en pension av brutto ca 120.000 skr om året.

    Stämmer det förresten att den spanska skatten beräknas på vad jag får ut efter att ha betalat 25% skatt i Sverige?"

    Kanske denna sida kan hjälpa dig:

    www.advoco.es/hot-topics/98-spanish-incomme-tax-rates-2012


    Där framgår skattetabeller och extrauttag i olika provinser
    Spansk skatt beräknas på bruttoinkomsten dvs före SINK-avdraget
     
  20. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
  21. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Det är ett bra tips att fråga någon som kan! Det finns så många undantag i skattelagstiftningen och det är inte alls säkert att resultaten blir som man har tänkt sig - och det är framför allt inte säkert att spanska skattemyndigheter räknar på det sättet man tror de skall göra.

    Men om man - med många och stora förbehåll - räknar på det som står på advoco.es hemsida så borde det bli ungefär såhär:

    Bruttoinkomst: 13.333E - 6069E (avdrag för de over 65) och - 2652E (avdrag för alla - tog den minsta summan här) = rest 4612 E att betala skatt på.

    24% (lägsta skattesatsen) av 4612E = 1106E dvs ungefär 10.000 SEK vill de spanska skattemyndigheterna ha om man har en bruttoinkomst på 120.000SEK.

    Men som sagt - den här uträkningen är inte att lita på! Pengar på banken, fastigheter och sådant kan strula till det - och jag vet inte om jag har förstått det hela rätt heller för den delen :(
     
  22. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Tack för de senaste svaren. Jag kommer också fram till liknande summor. Jag kollar vidare på andra sätt så länge och hör av mig om jag kommer på något nytt
     
  23. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Den svenska skatten SINK. Betyder det att "we all are going to sink"?
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...