Jag skrev "mindre folk" inte helt dött...
Dessutom handlar frágan om Torrevieja. Ciudad Quesada är inte Torrevieja, inte heller Playa Flamenca eller la Zenia (de tillhör Orihuela).
Trådstartaren frågade om det var helt dött på vintern - vilket det hus jag hade lägenhet i var mycket stor del av året.
Jag har också haft en lägenhet i Paraiso nära Naufragos, där vi bara träffade grannarna i juli - augusti, men då var det å andra sidan ett jä..a liv med många skällande hundar, skrikande ungar och spanska mammor.
Resten av året var det ganska dött eller snarare lungt och skönt
Quesada var kanske lite väl långt från Torrevieja ( jag har bott där också i antal år ) men i de år vi ägde en bostad och levde i Playa Flamenca så var den vanligaste uppfattningen i Sverige att vi bodde i "Torrevieja-området"
Torrevieja är inte bara en stad/kommun utan även ett områdesbegrepp för de som ännu inte skaffat sitt egna boende på Costa Blanca.
Att man kommer över kommungränsen ungefär vid PuntaPrima-rondellen och är i Orihuela Costa blir tydligare den dag man blivit ägare till en bostad och får adress med postnummer och kanske behöver ha kontakt med någon myndighet
Det finns många fördelar att bo centralt i Torrevieja med gångavstånd till ett stort utbud av restauranger, men för den som måste ha bil är dock parkeringsmöjligheter ett stort problem sommartid.
Skandinavier som letar ett sitt drömboende brukar dock ofta ha "stor balkong/terass eller uteplats i söderläge" som ett av de viktigaste önskemålen, då är utbudet lite mer begränsat till "våning 5" i Torres centrala lägenheter eller i möjligen i lite äldre områden strax utanför centrum - annars hittar man sin bostad "på landet" och tar cykeln/bilen/bussen när man vill studera folklivet.
Butiker för dagligvaror och några restauranger finns i stort sett i alla områden, men stora köpcentra tar över både butiker och kunder precis som i Sverige - snart flyttar fredagsmarknaden också ut från cityområdet
/m