Arbetstillstånd i Spanien

Paula1

Ny medlem
Hej, någon som vet hur man ordnar ett arbetstillstånd i Sverige för syftet att få jobba i Spanien?
Tack
;;;;;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola!

Om du är skriven i ett land i Europa behöver du ju
inget arbetstillstånd för att jobba i Spanien.
Eller ..hur menar du :confused:

Ciao P ;;;;;)

Förlåt min luddiga fråga, det kanske var enklare än jag trodde. Men om jag är skriven i Sverige så måste jag helt enkelt skriva ut mig först för att få jobba därnere, bara för att jobba några månader. Halvår går väl någon gräns har jag för mig?

Äsch här behövs inte förlåtas något på detta forum :). Man
måste ju fråga om man ska få veta nå´t..

Dessvärre är jag lastgammal så det där med jobb och skriva sig
mm..det är jag inget bra på.
Jag vet att Spanien anser att har man bott här mer än 182 dagar
så ska man skriva sig här. Ingen frågar väl mig på gatan hur länge
bott (som tur är) men klart att visst ska man då vara skriven och betala
skatt här..visst...
Om man ska arbeta vitt :eek: så ska man ju skrivas in i socialförsäkr.systemet
vilket är viktigt om man ska få sjukvård fullt ut bl a.
Hoppas någon annan som är bra på detta kan svara dig. I denna kategori som
vi nu skriver i dvs "Leva och bo" finns det säkert svar i trådarna bakåt.
Vet att i aug 2010 ca skrev Dagsdotter om frågan men finns säkert
fler frågor och svar om du orkar plöja genom. Eller så kommer någon
av våra eminenta medlemmar med nya tips.

Ciao P ;;;;;)

För att jobba i Spanien, med spansk arbetsgivare, behöver du skriva in dig som tillfälligt bosatt här. Pá blanketten för NIE fyller du i hur länge du tänker stanna. Det lär gá att lämna in blanketten i Sverige men det tar tid att fá den tillbaka. Här nere fár du den pá dagen hos Guardia Civil.

Om du tänker stanna mer än 182 dagar ska du (i princip) anmäla det till Skatteverket i Sverige. Dá blir du utskriven. Annars behöver du inte göra nágot alls hemma. Däremot ska du (i alla fall enligt reglerna) ta upp den spanska inkomsten i din deklaration i Sverige och betala skatt där. Du fár dra av den skatt du betalt i Spanien.

Jag känner till personer som bott och jobbat flera ár här men fortfarande är skrivna i Sverige. Samtidigt som de är skrivna i Spanien, för spanska myndigheter. De betalar skatt bara här och har aldrig haft problem med vare sig spanska eller svenska myndigheter.

Sá mycket beror pá hur du själv väljer att göra.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Äsch här behövs inte förlåtas något på detta forum :). Man
måste ju fråga om man ska få veta nå´t..

Dessvärre är jag lastgammal så det där med jobb och skriva sig
mm..det är jag inget bra på.
Jag vet att Spanien anser att har man bott här mer än 182 dagar
så ska man skriva sig här. Ingen frågar väl mig på gatan hur länge
bott (som tur är) men klart att visst ska man då vara skriven och betala
skatt här..visst...
Om man ska arbeta vitt :eek: så ska man ju skrivas in i socialförsäkr.systemet
vilket är viktigt om man ska få sjukvård fullt ut bl a.
Hoppas någon annan som är bra på detta kan svara dig. I denna kategori som
vi nu skriver i dvs "Leva och bo" finns det säkert svar i trådarna bakåt.
Vet att i aug 2010 ca skrev Dagsdotter om frågan men finns säkert
fler frågor och svar om du orkar plöja genom. Eller så kommer någon
av våra eminenta medlemmar med nya tips.

Ciao P ;;;;;)

Toppen Preciosa, TACK!

Tack till dig Backis också, får se lite från fall till fall vad man hittar på och hur man väljer att göra think

Du har säkert rätt för det allmänna fallet, Nalle. Här uppe stár det Guardia Civil pá NIE:t men Katalonien har ju en litet särskild ordning för poliseriet.

Du har säkert rätt för det allmänna fallet, Nalle. Här uppe stár det Guardia Civil pá NIE:t men Katalonien har ju en litet särskild ordning för poliseriet.

Känns som om guardia civl i Katalonien är extra "hårda" vid trafikkontroller och dylikt än övriga Spanien, bara min erfarenhet kanske :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen