Akut hjälp 2012-06-12 09.00

Lundberg

Medlem
Hej alla,

Jag behöver hjälp, våra pass är borta och den lilla info jag hittar på nätet om svenska konsultatet i Torrevieja är 1 nummer och där svarar ingen. Vår regerings hemsida som ska lista alla ammabasader och konsultat går inte att nå för mig. På det så skulle min fru behöva åka in till sjukhuset här i Torrevija med magont men hur går det utan pass? Vi ar eu kortet för sjukvård men inget som styrker vem hon är.

Snälla har någon info om öppentider, eller om det går att åka till sjukhuset utan pass? Hur fungerar det betalar man där?

Notera jag har mitt pass kvar, det är alla andras som saknas.

Tack på förhand!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Svenska konsulatet i Torrevieja ligger efter genomfartsgatan vid Playa del Cura, det syns på hörnet med både flagga och skylt. Svenska konsulatet, Calle Virgen da la Paloma 4, Playa del Cura 03182 Torrevieja 965 705 646

Sjukhuset tror jag ni kan klara med det blå kortet och om du har en reseförsäkring ( brukar ingå i hemförsäkringen) kan du också besöka privatsjukhuset San Jaime, dvs där kanske ni betala men då få tillbaka pengarna av försäkringsbolaget när ni är tillbaka i Sverige.

Beträffande pass så tror jag du kan få en kopia från din fastighetsadministratör som om jag minns rätt är Björn på Scandinavian Management ( för övrigt är egna kopior på både pass och Nie är ganska bra att ha ... )

Last edited:
Oj oj vilken dag, tack för snabbt svar maarli.

Började med att hämta kopia hos Björn, sedan svenska konsultatet båda gick kanon och var väldigt trevliga. Fick reda på av Svenska konsultatet att Ryanair inte ens godkänner ambassadens passkopior som är stämplade och påskrivna med intyg utan de kräver även en polisanmälan annars väntar 180 euro per person extra (borde faktiskt kalas för hyckleri). Varför de nu behöver bry sig men i alla fall- 80 euro fattigare vidare till Guarda Civil. På vägen såg jag skandinaviska centret och Scandic care skylten tänkte jag skulle stanna och snabbt fråga om de tycket vi skulle åka till vanliga sjukhuset eller privatsjukhuset.

Det skulle jag inte gjort min fru var inte ens med, 2 minuter nonsens och en karta som knappt gick att titta på kostade 50 euro och kallades tydligen konsultation. Har aldrig kännt mig så lurad någonsin. Kommer aldrig gå ditt igen.

Gick förbi Guardia Civil blev otroligt trevligt bemött av en ung polis som tyvärr inte kunde engelska men som verkligen gjorde allt för att förklara för mig att tolken kommer i morgon. Så nytt besök i morgon.

Hemma igen och det visade sig att frun var sämre, vidare upp till sjukhuset. Först var de inte alls sugna på min frus kopia på passet, men det gick bra till sist. 7 timmar senare och försök att få någon som översätter då väldigt få kunde engelska så fick vi komma hem. Överlag bra hantering om än något lång tid med 7 timmar. Och allt kommer bli bra.

Återigen tack maarli, det där med björn hade helt försvunnit ur mitt huvud.

Nästa gång, vilket vi hoppas att ni och även andra slipper, så har privatsjukhuset mycket snabbare service och stor del av personalen pratar engelska. Via akutintaget brukar också svensk/norsk eller annan tolk finnas
Man får vad man betalar för, gäller inte bara fastigheter ...

Dessutom tror jag att ni kommer att ha pass- och NIE-nr kopior själva i fortsättningen, hoppas bara hustrun kryar på sig så ni kan njuta av semesterlivet

PS !
Samla ihop alla kvitton och prata med ditt svenska försäkringsbolag när ni kommer hem, din hemförsäkring har säkert ett reseskydd så du får det mesta tillbaka, möjligen med avdrag för självrisk och jag är säker på att passen blev stulna tillsammans med något annat värdefullt som täcker självrisken ????

/ M

Last edited:
Hej igen tack, ja vi har lärt oss av misstagen. ;:(

Nu blir det kassaskåp i lägenheten, kopior på allt och gud förbjude om det händer igen så blir det privatsjukhuset.

Är det någon som har ett nummer till en tolk i Torre? Verkar vara svårare än jag trodde på polisstationen. Igår sa dom att tolken skulle vara där idag, idag säger dom i morgon.

Och på ryanairs hemsida finns inte en enda text om vad som händer om man blivit av med passen vilket lutar åt att de har något fanstyg för sig så man åker ditt på något.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
ryanair godkänner inte ambassadens passkopior utan kräver en polisanmälan... OK visst det kan jag köpa. Men betalar man en avgift pà 190€/pers, dà helt plöstligt gàr det utmärkt utan polisanmälan...

làter lite som dom katolska avlatsbreven...

Nu blir det kassaskåp i lägenheten, kopior på allt och gud förbjude om det händer igen så blir det privatsjukhuset.

Är det någon som har ett nummer till en tolk i Torre? Verkar vara svårare än jag trodde på polisstationen. Igår sa dom att tolken skulle vara där idag, idag säger dom i morgon.

Och på ryanairs hemsida finns inte en enda text om vad som händer om man blivit av med passen vilket lutar åt att de har något fanstyg för sig så man åker ditt på något.

Skriv ut personuppgifter och vad som har hänt på svenska och översätt det sedan till Spanska med google translation.

Angående sjukhus så har jag goda erfarenheter av offentlig spansk sjukvård vid två tillfälle.
Bara de fick se mitt EU-kort så var det inga problem och allt var gratis. Vid besök nummer två så hade jag t.o.m. hela min sjukhistoria nedskriven och översatt via google översätt.
Mycket bra.

Svenska konsulatet i Torrevieja ligger efter genomfartsgatan vid Playa del Cura, det syns på hörnet med både flagga och skylt. Svenska konsulatet, Calle Virgen da la Paloma 4, Playa del Cura 03182 Torrevieja 965 705 646

Sjukhuset tror jag ni kan klara med det blå kortet och om du har en reseförsäkring ( brukar ingå i hemförsäkringen) kan du också besöka privatsjukhuset San Jaime, dvs där kanske ni betala men då få tillbaka pengarna av försäkringsbolaget när ni är tillbaka i Sverige.

Beträffande pass så tror jag du kan få en kopia från din fastighetsadministratör som om jag minns rätt är Björn på Scandinavian Management ( för övrigt är egna kopior på både pass och Nie är ganska bra att ha ... )

Kanon maarli, vilken tillgång för forumet medlemmar! ;;;)

ett tips om Googleöversättning. Det funkar bättre med spanska/engelska och tvärtom jämfört med spanska/svenska. Fick tipset nånstans här på forumet och det känns bättre. Skickar också ett stort tack till maarli.thumb

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Hola!
Min bästis kan tolka.
Jag har mejlat dig...
Ciao ;;;;;) P

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen