Adress i Spanien innan NIE?

Diskussion i 'Teneriffa' startad av Axxet, 16 december 2014.

  1. Axxet

    Axxet Ny medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

    Behöver man ha en adress i Spanien för att få NIE nummer? Vi har mailkontakt med några olika uthyrare, och nu funderar jag på om jag behöver ha numret innan jag får hyra?

    Har läst en del, och som jag har förstått det, behövs NIE nummer vid betalning av el och liknande?

    Hur gick ni till väga när ni hyrde första gången?

    Ha det gott, Martin
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Kort sagt är det uthyraren som kan vilja ha det, men inte nödvändigt. Behövdes inte för min första 11-månaders hyra. Inte heller för el/vatten, eftersom kontrakten står på ägaren.

    I min förra bostad betalade jag hyra/el och Vatten till agenten (mäklaren) som skötte allt, I min nuvarande där ingen agent är inblandad betalar jag hyran till ägaren via banköverföring, medan el/vattenräkningar läggs i min brevlåda varefter han får dem. Sedan betalar jag dem på posten. Utan kostnad! Det ni Postverket!!. I min nuvarande lägenhet står NIE-numret i kontraktet, men kan inte svära på att det behövdes.

    Jag skaffade NIE (blev faktiskt resident på samma gång) för att kunna få kontrakt med Telefonica/movistar. Bankkonto ordnades med enbart passnumret, men olika krav i olika banker. Däremot ville de (banken) ha ett intyg från min pensionsutbetalare eftersom det är ett kontokort inblandat.

    Summa summarum, så är det bara att fråga uthyraren vad som behövs, och sen köra på.

    Lycka till/Göranthumb
     
    Last edited: 16 december 2014
  4. Axxet

    Axxet Ny medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för svaret Göran =)

    Jag ska kolla med de olika som jag haft mailkontakt med. Antar att vi fixar NIE på plats, efter vi ordnat en adress.

    Börjar dra ihop sig nu =)
     
  5. MagnusH

    MagnusH Medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2014
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    3
    När drar ni ner?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Axxet

    Axxet Ny medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    -MagnusH

    Vi ska vara plats den 1 Februari, blev lite senare än tänkt men vad gör det =) Är i Stockholm nu och ska under morgondagen ordna NIE-nummer på ambassaden. Man behövde ingen adress för att ordna det, skönt att få allt fixat inför resan.
    Enda som är kvar är att bestämma sig för lägenhet, har några vi har kontakt med. Svårt att bestämma genom att bara se bilder på nätet, funderar på att åka ner en vecka tidigare och ta in på hotell, så man i lugn och ro kan kolla på dem =)

    Ska ni köra ett år nästa gång ni åker ner?
     
  8. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Får jag flika in en fråga :)

    Hur vet ni att det är seriösa uthyrare?
    Vi har läst varningar om att folk har blivit blåsta, men hur gick det till?

    Var hittar ni uthyrningslägenheter?
    Vi hittar bara säljes nu...
    Vi ska ner en vecka i början på januari, så vi kan titta på plats.!

    Ursäkta att jag kapar tråden :)
     
    Last edited: 19 december 2014
  9. MagnusH

    MagnusH Medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2014
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi skall se hur länge vill vara nere. Jag tror vi åker hem en vända på sommaren, men är inte säker.

    Vi stannar så länge vi tycker det är roligt och att det fungerar ekonomist osv..minst ett år blir det förmodligen. Vi säljer alla våra saker här hemma är det tänkt. Bor hos släkten när vi är hemma.

    Jag tänkte arbeta med pensionärer och Internet. Härlig blandning :)

    När vi var nere hittade vi flera uthyrare, inne i centrum av Los Cristianos med lägenheter samt det har funnits på Facebook via ett par av de grupper man kan gå med i som drivs av uthyrare.

    Kul att ni skall ner! Det är great där!

    Lycka till och njut av tiden. Skicka gärna uthyrare m.m. om du vill per DM här inne.
     
    Last edited: 19 december 2014
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    De "vanliga" sidorna som segundamano, idealista, yaencontre osv har även hyreslägenheter.
    Finns engelska och svenska sidor om ma googlar...
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. tina...

    tina... Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack jag ska kika lite på dem :)

    Men de som har blivit blåsta när de skulle hyra lägenhet, hur har det gått till?
    Vad ska man hålla koll på?
     
  13. Axxet

    Axxet Ny medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    -tina

    Vi har kollat via olika sidor, bland annat de som rinconda har nämnt ovan. Kan lägga till enalquiler också =)

    Jag vet faktiskt inte hur de olika fällorna ser ut, antar att man måste vara lite kritisk inför kontraktsskrivning, se så det ser ok ut (Finns säkert exempel på nätet)

    Min sambo är spansktalande och har ringt upp några som hade intressanta lägenheter, så vi åker ner den 10 Jan och tittar på dem. Är allt ok så skriver vi kontrakt på ett halvår.
    Något som jag märkt är att de flesta uthyrningar sköts av mäklare, vilket resulterar i en engångavgift till just dem. Vet inte om det är praxis, men har sett att flera gör så. Antar att det är där förtjänsten kommer in. (Någon som har koll?)

    Vilken del har du tänkt att bo i?

    -MagnusH

    Jag sänder över lite kontakter om jag finner några bra =) Dock kommer jag bo på norra sidan, men vi kommer se hur läget i i los cristos också. Men det verkar vara färre lägenheter där.
     
  14. MagnusH

    MagnusH Medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2014
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej Axxet!

    Vi har tänkt att bo i Los Cristianos. Vi älskar den platsen :)

    Hittade en hel del lägenheter inne på enalquiler.com i Los Cristianos med omnejd.
     
    Last edited: 27 december 2014
  15. Marvelicious

    Marvelicious Ny medlem

    Blev medlem:
    15 augusti 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    I normala fall krävs väl att man har NIE för att kunna skriva under kontrakt. Skulle bli lite misstänksam om hyresvärden INTE frågade efter det. Fast ja, finns säkert sjyssta typer också som helt enkelt inte bryr sig om regler.. :p Det tycks också vara ganska vanligt att betala hyran kontant/personligen till hyresvärden varje månad, vilket kan tyckas konstigt/skumt för en nordbo, men verkar vara helt i sin ordning att göra så. Skriver hyresgästen däremot inget kvitto med underskrift för att styrka att man betalat kan det vara skumheter på gång.

    /Maria (www.marvelicious.blogg.se)
     
  16. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Inte behöver man NIE för att skriva ett hyreskontrakt!
     
  17. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    I normalfallet, jo.
    Naturligtvis inte för att hyra en vecka på semester, men för långtidshyra brhövs det.
     
  18. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Var går gränsen och vilken källa har du?
     
  19. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Enligt lagen är långtidshyra allt över ett år...

    Jag tror att de flesta nog helst ser att man har ett NIE men det kan även gå bra att skriva in ett passnummer. Däremot så är ju nästan NIE A och O för allt annat så med tanke på hur relativt enkelt det är att skaffa sig ett NIE bör man nog göra det. Det förpliktigar ju inte till något att skaffa det heller.
     
  20. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Det är ju enkelt att skaffa NIE i Sverige och mycket billigare än på plats. Tar ca en vecka sedan kommer det på mail.
    Bra att ha det gjort för bank, telefoni, försäkringar och allt annat
     
  21. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Lite Off Topic, men ändå... offtopic

    Om man beställer bredband/telefon via Telefonica/Movistar vill de gärna skriva in passnummer i stället för NIE i kontraktet. OK tycker man väl då, men om man tröttnar och vill ha en annan leverantör så kan den levarantören inte ändra Telefonicakontraktet om det bara finns ett passnummer där. Man måste alltså själv klydda med både beställning och avbeställning (gärna till samma dag)

    Blir ju enklare om det nya företaget sköter hela övergången, men som sagt håll ögonen öppna när ni skriver kontrakt.

    Därmed inte sagt att de andra på något sätt är bättre/stabilare än Telefonica men man kan ju vilja byta av olika orsaker.

    think Göran
     
    Last edited: 17 augusti 2015
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det dåliga med att dom tar passnummer är att vi suecos
    byter passnummer.
    Jag tvingade in NIE när jag beställde efter att en bekant nästan
    inte kunde annullera sitt fasta abg efter 20 år då hon inte hittade sitt
    gamla passnr. Till slut hittade hon ett gammalt papper hemma i Sverige...

    Chao P :sol:
     
  23. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Preciosa, det där har jag också tänkt på!
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...