A-B-C-läge i Nerja

Diskussion i 'Nerja' startad av kath, 29 juli 2012.

  1. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej alla köpare.
    Här en lte "off topic" kommentar till Uffes Brainstorming. För mig som vill hyra fanns hur mycket hjälp som helst hos de två mäklarna (Engelska) i Mijas Pueblo.

    Det är ju normalt att mäklaren tar en månadshyra i kommision för sitt "arbete". I detta fall gällde en halv hyra. Men! Jag startar i sex månader med en liten lägenhet (får tillökning i höst av fd fru och hund) och behöver därför större lägenhet då. Då gällde alltså en kvarts hyra. OBS ingen ny kommision om jag hyr större genom dem!

    I detta fall ville de ha två hyror i deposition, men de pengarna sitter kvar hos mäklaren. Alltså inte hos någon med dålig ekonomi som inte vill betala tillbaks efter hyrestidens slut. Sen har mäklaren sett till att comunidad och vatten ingår. Hyra och elräkningar skall betalas hos dem.

    Snacka om service (firman har funnits i 27 år)

    Så 15 februari byter "goranwint" namn till "fool on the hill"spainsmile
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    OK Uffe! Men du var tvungen även om det inte gjorde dig nåt att betala
    möbler separat för att köparen skulle få ner skatten...Säljarna ställer krav trots
    detta enorma utbud...Dom kom med ett motbud som lät "hyggligt".
    Av alla - som jag sa - köp/sälj jag varit med om
    och det är ganska många - så har man fått möblerna med på köpet och
    även alla hushållsattiraljer, porslin också många ggr.
    Nej det går inte friktionsfritt att köpa utan att deala med svarta pengar och
    det är ofta inte säljaren som stoppar ner dom i fickan heller :vissla:

    Skulle vara kul att höra andra köpare hur man har gjort fast man kanske
    inte vill säga det :D Jag kan inte vara ensam om att varit med om alla
    dessa diskussioner/krav om svarta pengar :eek:
    Ciao P :sol:
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nu svarar jag på det med :D Det finns ju hjälp att få från start när man
    tänkt köpa på gestorias/asesorías. Jag har skickat en hel del till
    en asesoría här i Torre när dom frågat mig om hur dom ska få hjälp. Jag
    har ju hela tiden förordat att man absolut ska ha kompetent hjälp när man
    vill köpa från start. Det har ju visat sig behövts flera ggr. Man får så klart
    betala för det men det kan ju löna sig i längden. Det är ju en stor affär
    man gör, kanske den största man gjort. Sen kan man ju fortsätta att ha dom
    första året (om man är nöjd) för frågor som kan uppstå inte minst deklaration/skattefrågor.
    Då är det inte dyrt som jag ser det. 138E/år tror jag sist.
    Ciao P :sol:
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej på er!
    När vi sålde vår förra lägenhet, det är iofs flera år sedan, blev vi tillsagda av vår mäklare att märka de saker vi ville ha kvar med en lapp "privado" annars skulle de automatiskt ingå i köpeskillingen. Och nog tror jag att de flesta hus och lägenheter säljs möblerade. Åtminstone dom jag känner till.
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag fick iaf "allt" med, dvs möbler, tavlor, gardiner, komplett köksutrustning med bestick tallrikar muggar glas osv. Tom lite sängkläder och handdukar fanns. Och strandstolar och parasoller...
    Men jag kommer att byta ut möblerna allteftersom jag ska bo längre tider.
     
  8. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Nej Preciosa, jag var inte tvungen att ta motförslaget om en lite uppdelning av fastighet och möbler. Jag kunde endera sagt NEJ, och då tror jag att säljaren hade gått med på det.
    (Det säger jag för att jag nu vet betydligt mer om säljaren och varför den ville sälja)
    Hade säljaren inte gått med på mitt NEJ, så hade jag gått vidare till fastighet nummer två i min lista! Det hade jag gjort om jag inte fåt ned nummer 1 till det pris jag ansåg den vara värd idag!

    Svarta pengar!? Jag tror faktiskt inte att det är det. Det står angivet i kontrakten om uppdelningen av fastighet och möbler-husgerås, så svart kan det inte var då??

    Däremot i lagfarten, så är det den lägre summan för fastigheten!
    Enligt mig, inte så konstigt då möbler inte kan ingå i en fastighet i en lagfart!

    Eller har jag blivit LURAD på något sätt i det här?
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    OK Uffe men detta kontrakt är ju inte officiellt
    nånstans så nån uppdelning ser ingen. Det är ju inget
    man går till notarien med. Eller visar nån myndighet.

    Dom fick ner priset i lagfarten och du köpte möblerna.
    Om man kan kalla det svart kan man ju diskutera men dom
    dealade till sig lägre skatt :D
    Man har ju rätt att köpa möbler
    fast dom i de flesta köp/sälj aldrig dealas om.

    Känns inte så farligt men säljarna har krav fast det är sånt
    utbud - det var det som var min poäng i tidigare inlägg.

    Lurad...lite, för du har lägre inköpspris i escrituran om du
    ev vill sälja nån gång. Du tjänar ju lite nu pga lägre övf.skatt
    och säljaren får mindre reavinst.
    OT: Om dom inte är skrivna i Spanien
    så innehålls 3% av köpesumman och dom får tillbaks
    dom om det inte blir reavinst. Kan ta ett år efter deras deklaration.

    Ciao P :sol:
    PS. Om man inte känner sig lurad - är man inte det :) DS.
     
  10. Anders T

    Anders T Medlem

    Blev medlem:
    14 juni 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3
    Skulle bara vilja kommentera mäklarvalen tidigare i tråden. Viktigt att veta att de flesta mäklare i Nerja sammarbetar. De delar provisionen när en mäklare säljer en annan mäklares objekt. Vi köpte för ca ett år sedan via Diane Ward Properities ovanför Burriana. Diane var mycket bra tycker vi. Den mäklaren som hade objektet ger jag däremot inte mycket för. Undvik EasyCasa.

    När det gäller Real Estate Agency så har jag hört av andra svenskar som letar objekt där nere att de inte vill sälja andras objekt. Det kan vara fel men är bra att kolla först. Det är nästan omöjligt att hitta alla objekt själv då det finns över 30 mäklare i Nerja. Diane har varit mäklare länge och känner de andra mäklarna. Real Estate är väldigt nya i Nerja.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Exakt så är det, som Anders beskriver det.
    Jag hade faktiskt en uppdelning på tre mäklare som delade på arvodet, som då säljaren står för.
    Lite märkligt kan tyckas, men för att jag inte ville blanda in FÖR mycket mäklare för visningar, så valde jag ut tre st lokala i Nerja. (Real Estate, Edwards och Blue Sky)

    Jag frågade då en av dem, Edwards Estate och då Svenska Emelie, om hon kunde visa en fastighet som...Diane Ward Properties hade i sitt utbud. Så det gick bra! Och den blev det affär på.

    Men, den tredje "mäklaren" som ska vara med och dela, visar sig vara en "Svensk Blocket mäklare" som tydligen har rätt att få en sorts hänvisningsprovision, en viss tid efter att en potentiell kund har hänvisats via "blocket mäklaren".
    Det drabbar ju inte mig, men märkligt är det. Speciellt som de inte tillför någonting!

    Sedan kan jag upplysa om, att Diane faktiskt gav mig helt fel upplysningar om vilka hyresintäkter säljaren hade fått in på fastigheten. Det vet jag med säkerhet nu! Men misstänkte redan då att de var uppblåsta!

    Men det verkar vara ganska vanligt, och kanske lite O-Svenskt, bland mäklare i Spanien. De vill ju att köparen ska se en bra avkastning, och därmed lättare sälja fastigheten. Så det är ett egenintresse mäklare har, när sådana tricks används.

    - Så ta dylika uppgifter från mäklare med en stor nypa salt, om inte hela handen full med salt! Finns säkerligen de som är helt ärliga också, men hur ska man veta vilka som är det och inte.
     
  13. Anders T

    Anders T Medlem

    Blev medlem:
    14 juni 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3
    Mäklare tänker först på sitt arvode, sedan på säljaren och köparen. :)

    Köpte du lägenheten med stenbordet och svarta sofforna Uffe?
     
  14. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Anders T: Stenbord o svarta soffor! Nej det stämmer inte. Las Flores Radhus i tre plan, på Calle Ubeda blev det!

    Var har du köpt då?
     
  15. Anders T

    Anders T Medlem

    Blev medlem:
    14 juni 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3
    Diane visade oss en lägenhet i Las Flores i oktober 2011. Tänkte att det kanske var den. Om du går upp på taket i din lägenhet och tittar över skogsdungen öster ut ser du Urbanisation Aljamar. Där bor vi.
     
  16. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Aljamar, ja men då vet jag!
    Dianne propsade att få visa den, före den vi bad om (Las Flores), via Edwards Estate...Förmodligen för att hon då slapp dela provisionen med andra mäklare:) förmodar jag.

    Men hon hade inte med sig rätt nycklar, kom bra mycket för sent etc...så det var inte mycket att se för oss. Det hände i Nov -2012 på höstlovet.

    Fick senare i veckan se den jag valt ut hemma i Las Flores. Det är ena änden på huset no 1 närmast mot Burriana! Är två separata lägenheter faktiskt!

    Ja om jag går upp på takterrassen, så kanske jag kan se över till dig! Men det är en urbanisattion mellan, på andra sidan gatan där Aljamar ligger, som skymmer sikten!

    Men vi kan gott säga att vi är grannar!

    Mejla mig gärna på:

    Min e-post: [email protected]
     

Dela sidan

Laddar...