A-B-C-läge i Nerja

Diskussion i 'Nerja' startad av kath, 29 juli 2012.

  1. kath

    kath Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej, ny här på detta forum..

    såg en tråd där man diskuterade lägen vid köp av fastighet och jag undrar vad ni alla anser vara bra läge för en lägenhet i Nerja?

    Önskemål för oss är gångavstånd till strand men mer än så vet vi inte...

    Tackar på förhand :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    "bra" lägen är dom som är mest eftertraktade, detta innebär naturligtvis inte att dom är bäst för dig.
    huvudsaken är att du trivs. om du nu inte ska köpa för att hyra ut. dà rekommenderar jag en 2 sovrums max 200m fràn stranden.
     
  4. kath

    kath Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja, vi funderar väl i de banorna att vi ska kunna hyra ut om vi vill och behöver för finansiering.

    Undrar kanske mest vilka områden man ska undvika i Nerja så man inte gör ett stort misstag...
     
  5. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Det värsta med nerja är att säljarna där inte förstått att fastighetsmarknaden kollapsat. Samma objekt nu som för 4 år sedan.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det har alltid kostat "skjortan" där, och runtomkring.
     
  8. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Visst är det dyrare i Nerja stad, än det är på Costa Blanca tex.
    Men d´priserna har pressats i Nerja också har jag noterat efter att jag har följt den marknaden ett tag nu. Kom ihåg att begärt pris, ofta är ett önskepris, där det i dag gäller att PRUTA. Man kan inte ta med sig praxis från Sverige, där utgångspris kanske är 75% av vad de vill få ut!
    Om man lite utanför Nerja, så får man mer för pengarna, om man kan ta det.
    Burriana stranden är den största och populäraste stranden. Ovanför där finns flera objekt till salu. First beach line givetvis dyrt, men 300-500 upp i sluttningen så är det prisvärt idag. Havsutsikt inte omöjligt då det är lite kuperat!

    Om man ska köpa i Nerja, så finns det väl inte direkt några områden som är impopulära, mer en fråga om tycke och smak. Risk kan det vara att köpa i ett helt nytt komplex, där mycket står osålt idag. Men det kan även visa sig bli en bra investering, beroende på hur framtiden utvecklar sig!
     
  9. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Hur har det gått i ditt sökande Kath?
    Finns nu mycket bra objekt till salu i området.
    Ligger själv nu väldigt nära ett förvärv i Nerja, så vi kan utbyta erfarenheter isf!
     
  10. kath

    kath Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej,
    nu först såg jag din fråga...

    Vi letar för fullt på nätet var och varannan dag och känner oss nästan bara alltmer förvirrade... bokade precis en resa ner i slutet på feb och tänkte ta kontakt med en eller flera mäklare så vi kan få kolla på flera objekt då.

    Kul för dig om du har hittat det du vill ha i denna djungel! Det är inte lätt!
    Alla tips mottages tacksamt! :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej Kath

    Jodå jag är nyligen hemkommen efter en vecka i Nerja. Har nu skrivit på lagfarten (deeds) och allt är klart.;:;;)

    Precis som Nalle skriver, så måste du nog först bestämma vad som är viktigast för er!

    Att den är attraktiv att hyra ut, eller om det är ni själva som ska ha bostaden i första hand.

    För egen del, så blev det en kompromiss mellan de båda. Tar max 5 min att gå ner till Burriana stranden:sol:, och 6-7 min upp tillbaka! Finns även viss utsikt över havet från fastigheten. Det går även att gå in till Nerja centrum (balkongen) men det tar cirka 15-20 minuter. Så den är bra för uthyrning, men gå även att bo i under lägre tider.

    När man sitter hemma på nätet och kikar och sonderar, vill man (i alla fall jag) dels ha bra bilder som beskriver hela fastigheten, men även en kartbild så man ser VAR den är belägen.

    Om ni enbart ska använda bostaden själva, och inte hyra ut, så får man "mer för pengarna" om man går lite utanför A-lägena. Tex i La Noria som ligger norr om centrum nära Motorvägen. Men då är det inte riktigt gångavstånd till strand och centrum längre.

    Det kan vara en fördel med en Svensktalande "mäklare" (inom situations tecken då de inte måste vara auktoriserade mäklare som vi är vana med). Några mäklare som jag har använt och uppfyller de villkoren är:

    *The Real Estate Agency, som har kontor i Nerja. Flera Svenska där, tex Yvonne.
    * Edwards Estate. Emelie som jobbar där är Svensk.

    Andra mäklare som inte är Svensk talande:

    Blu Sky, ett Brittiskt par som driver det.
    Diane Ward Properties...

    Sedan så har ni nog redan märkt, att samma objekt kan finnas hos flera olika mäklare, men även ute till olika priser!:eek:
    Så för att inte blanda in för många mäklare, så kan man låta någon av de mäklarna man redan anlitar, även visa fastigheter som ligger ute hos andra mäklare! (Så har jag gjort).

    Oavsett, så när ni närmar er ett köp, så se hur länge objektet legat ute. De som ligger ute till rätt pris, ligger inte mer än några veckor, innan de blir sålda. Har det legat ute en längre tid, så lägg ett lågt motbud!

    Avvakta säljarens reaktion, och utgå från det.
    Ex: Ligger ute för 100, ni bjuder 75, säljaren säger, nej 90 vill jag ha. Då kan ni höja till 80...etc...! Objekt finns många så ni har fördelen på er hand.

    Se även till att ha finansieringen klar då en köpare "med pengar i handen" är mer värdefull ur säljaren och mäklarens perspektiv.

    Till sist, om ni finner ett objekt och ni får köpa det. Anlita en advokat för att gå igenom objektet så ni inte går på en mina. :wall:
    (Har själv anlitat Sanchez Solicitors i Nerja, där Frida från Sverige jobbar).

    Lycka till och skriv om det är något annat du undrar över!
    (om mer privat så: [email protected])

    Är bra läge att köpa nu, tror jag. EURO kursen fortfarande gynnsam, även om EURO nu verkar stiga så sakteliga.
    Oron inom EURO zonen verkar nu klinga av mer och mer, vilket ökar optimismen.
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Uffe täckte upp det mesta.
    Finns en sak till när det gäller att betala...
    Se till att ni vet om mäklaren "kommit överens med säljaren"
    om svarta pengar innan ni betalar handpenning. Det brukar komma
    så sent som möjligt...Så skyller mäklaren på att säljaren har det som ultimatum :)

    Om ni inte vill betala en del svart - som fortfarande är vanligt tyvärr-
    så ta reda på hur det ska betalas.
    Har exempel på både det ena och det andra - senast för ett tag sen
    och köparna hoppade av (vill betala vitt) och säljarna visste antagligen
    ingenting eller visste...nu står det osålt fortf.
    Osmart av mäklare att inte klargöra förrän när det är dags för notarie-
    besöket
    Hände mig också förra året att en dag innan påskrift av escrituran
    kom ett mejl med "fördelningen" av pengarna.

    Säljarna "vinner" kanske lite med att dom får mindre reavinst,
    köparna får betala mindre övf.skatt (8%) men- ska man sälja
    så kanske man själv sen får mer reavinst samt att man t.o.m
    får den extraskatt som skattefolket "tycker" att man ska ha...
    Ingen vinner på detta...oro kan man få länge också om man är lagd
    åt det hållet :D

    Ciao P :sol:
     
    Last edited: 18 januari 2013
  14. kath

    kath Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för jättebra information och stort grattis till inköpet, måste kännas kanon!
    Vi har uppenbarligen lite mer att fundera på think
    Skönt att det är helg nu så man kan få fundera ostört :)
     
  15. kath

    kath Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2
    Bra varning! Tack! Naivt av mig kanske men trodde inte att det var så vanligt i fastighetsaffärer med svarta pengar.
     
  16. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Under Torreviejas "storhetstid", från 80-talet och fram till lågkonjunkturen, var det nog mer eller mindre kutym, men jag skulle tro att det inte längre är lika vanligt förekommande :D
    rocio
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Där har du fel goda Rocio :D Nästan alla som jag är bekant med som köpt lgh
    på 2000-talet har haft ett annat pris i escrituran än i verkligheten.
    Senast nu i januari och i oktober förra året.
    Hoppas jag har otur...

    Ciao P :sol:
     
  18. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Aj,aj..jag trodde i min enfald att i dag, när det är köparens marknad, skulle det vara svårare för säljarna att få pengar under bordet. Man vill väl som köpare helst betala vitt för att få lägre reavinstskatt vid senare försäljning. Å andra sidan blir ju Valor Catastral lägre vilket ger lägre skatter think
    rocio
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag trodde också att det var köparens marknad...
    Valor catastral vet jag inte hur det påverkas?
    Ja om det förändras vid varje försäljning som sker med
    ett objekt...?

    P :sol:
     
  20. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Nej, gör det väl förstås inte. Det är nog bara så att eftersom inköpspriset blir lägre, så blir mellanskillnaden större att betala reavinstskatt på vid försäljning think.
    rocio
     
  21. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    I frågan håller jag nog med Rocio!
    Nu när det är köparens marknad, behöver man INTE gå med på några svarta pengar alls, om man inte vill och står på sig. Det finns inte direkt brist på utbud av fastigheter, så då är det bara att finna en annan. Det lär säljaren veta oxå!

    I mitt fall, så var det aldrig tal om några svarta pengar, och inte hade jag accepterat del heller.

    Däremot så blev det en uppdelning på fastighet och möbler, då det köptes möblerat. Men det väl ganska fair, kanske lite överpris på möblerna, men allt var med i kontraktet och så. Samt att totalpriset blev vad vi kommit överens om.

    Så ni behöver INTE gå med på några svarta pengar, välj ett annat objekt i så fall!
    Det ÄR köparens marknad vilket innebär att köparen har de flesta fördelarna i sin hand. Utnyttja det!
     
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Uffe:
    Jo det är köparens marknad visst men dom försöker alla finter
    som dom kan och har man då aldrig köpt och inte vet att dom
    i sista minuten kommer med förslag som det är j-t svårt att säga
    nej till när man redan har börjat "möblera och flytta in" i tanken.
    Så fult alltså. Nu var det här paret "tuffa" och hoppade av trots
    att dom var ledsna...tappat sugen på att köpa för första ggn
    när dom trodde ett annat objekt var klart så ringde mäklaren
    och sa att det var sålt!!! Trots "garanti" att dom skulle få det.

    Även jag åkte på det förra året när det var notariebesök nästa dag.
    Mäklaren sa att dom lovat ägarnas advokat 5000E lägre i escrituran
    för att dom gått ner i pris och även mäklaren påstod att dom gått ner
    i sitt arvode...dom hade ju varit så "snälla". Köparens marknad...
    när dom får en på kroken så skyr dom inga medel.

    Undantag: Alla bra mäklare...Ovan historier var en norrman,en svensk
    och en spansk som var "huvudfigurer" på dom tre objekten.

    Jag har aldrig varit med om trots många köp/sälj som jag hjälpt
    till med samt egna att man betalat för möblerna...hm...
    Dom brukar ju ingå i de allra flesta fall...exceptionellt think

    Ciao P :sol:
     
  23. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Kan vara så. Personligen har jag fördelen att jag är van och rutinerad av affärer via mitt yrke. Så man "köper inte" vad som helst. Kanske just därför det tar tre år för mig, från att marknaden började studeras, till att det blev ett köp?

    Ett förtydligande om att betala för möblerna! Det visades möblerat, och inget sas om att de inte ingår. Så därför ingår de i köpet!

    Men efter att våra prisförhandlingar kommit till en punkt, där säljaren var "pressad" så kom ett motdrag att mitt bud accepterades, men då vill de dela upp en del för fastigheten och en annan liten del för möbler och husgeråd.
    Förmodligen av skatteskäl för säljaren. Så jag betalade den summa vi kom överens om, fast lite uppdelat på två poster.

    Personligen ser jag inte att det gör någon skillnad för mig, och det är rätt skönt att få med möbler och husgeråd, så kan man byta ut efter hand senare.

    Både kostsamt och tidsödande att åka omkring och fylla ett helt hus!

    Brainstormar nu lite!
    Eftersom de är brukligt att säljaren anlitar en mäklare, som är ett proffs på att sälja fastigheter. Så varför har ingen kommit på iden att bistå köparen mot en viss avtalad ersättning?
    Köparen är ju nästan alltid relativt okunnig och ovan situationen, så ett behov finns även där. Advokaten kommer ju in först när man funnit ett objekt och enats om priset.
    Eller finns det sådan hjälp, fast jag har missat det?

    T.ex "Cath", skulle ni tänka er att anlita en sådan hjälp?
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...