PIN 24 och permanent residencia

  • Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum
S

SolenLyser

Guest
När vi flyttade till Spanien skaffade vi NIE-nummer. Detta numer skulle senare komma att användas när vi deklarerade och kallas då NIF-nummer (F=fiskal) På den tiden utfärdades Residenciakort med NIE-nummer och foto. Synnerligen praktiskt! Det föll dock inte EU på läppen, Spanien skulle minsann inte få utfärda några ID-handlingar för svenska medborgare. Kortet fungerade dock de fem åren som giltigheten föreskrev. Istället fick vi ett grönt A4-ark med NIE-nummer men utan foto. Det betyder att A4-arket var värdelöst såvida man inte samtidigt kunde visa upp sitt pass med foto. Har man haft residenta i fem år omvandlades den tidsbegränsade residencian till en permanent dito. Permanent residencia stod det på våra ark.

Vi har precis skaffat PIN 24, en metod att logga in på vår Hacienda när vi skall deklarera. PIN 24 innebär att man får en PIN-kod via mobilen. Vi använder DNI-nummer eftersom vi har DNI-kort. Man måste vid inloggningen uppge när DNI-kortet går ut (efter tio år). Frågan man ställer sig är hur den som har ett NIE-nummer och dessutom har permanent residencia fyller i utgångsdatum.
Någon med erfarenhet?
 
Last edited by a moderator:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag undrar - utan att veta - om du verkligen kan använda NIE, det är ju inte en ID-handling som sådan. Har råkat ut för det i något annat sammanhang och då har man fått använda sig av passnumret.

I det sammanhanget var NIE endast för dem som kommer utanför EU, där får de ju ett "riktigt" kort med foto, som jag har förstått det.
 
Peztis, om det är så återstår bara en utväg, att skaffa ett "elektroniskt certifikat". Nackdelen med ett sådant är att det är knutet till en speciell dator. Jag läser att det värdelösa deklarationsprogrammet PADRE som kräver senaste JAVA skall fasas ut. Då skall man kunna deklarera i såväl en iPhone som en iPad. Misstänker att det blir en stor cirkus vid kommande deklaration. Vamos a ver.
 
“Residenciakort” togs bort av Spanien och andra EU-länder efter gemensamt beslut. Istället infördes registreringsbevis som intygar din rätt till uppehälle i Spanien (om man som utlänning från annat EU-land befinner sig längre än tre månader i landet). Detta bevis skall vara giltigt tills vidare och har inget slutdatum. (Detta som en allmän info och inte till SolenLyser som säkerligen känner till det).

Det är ju ganska vanligt med intyg som man måste använda tillsammans med pass eller id-handling för att se att intyget gäller rätt person.

http://europa.eu/youreurope/citizen...ormalities/registering-residence/index_sv.htm

Cit "Man måste vid inloggningen uppge när DNI-kortet går ut (efter tio år). Frågan man ställer sig är hur den som har ett NIE-nummer och dessutom har permanent residencia fyller i utgångsdatum."

Om man måste uppge när DNI-kortet går ut och det är giltigt tio år ger väl det svaret på frågan eller har jag missuppfattat det hela

Stämmer det att ett elektroniskt certifikat är knutet till en viss dator?
 
Carl, har man DNI kort är det inga problem. Problemet är om man har ett NIE-nummer och det på A4-arket står att residencian inte har någon tidsbegränsning.
Det elektroniska certifikatet skapas i en dator och används i samma dator, enligt den myndighet som utfärdar certifikaten. Med export och import måste man kunna flytta det.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det nummer som man har på residenciakortes baksida fungerar inte alls att uppge, har provat det utan framsteg.

Det där med elektroniska certifikat verkar vara en djungel. Jag håller emellanåt på att försöka nysta i det men det tar lite tid när man har mycket begränsade språkkunskaper. :)
 
Jag är inte direkt någon dumskalle, vill jag iaf hävda, men här begriper jag inte alla moment.

NIE och NIF vet jag nog betydelsen av.

Jag har aldrig fått någon särskild handling som följer med en NIE-registrering. Numret har jag men alltså ingen handling.

Vid Recidensia finns alltså ytterligare ett nummer på baksidan av kortet, vad är det för nummer?

Har man som resident NIE-nummer eller ersätts det av Resedencia-kortets nummer?

Tidsbegränsade residencia är utfasat? Det är alltså enl det gamla systemet som Eu inte gillade?

Och vad är DNI-nummer?
 
Bara ett kort svar angående "baksidesnumret" på det lilla gröna Residenskortet. Det är bara ett serienummer på själva kortet, alltså har inget att göra med personuppgifterna. Jag fick själv ett nytt kort vid flytt från Mijas till Estepona. Samma NIE, men olika "löpnummer" på baksidan.

Göran
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag trodde för ett ögonblick att jag funnit lösningen via denna video
https://www.youtube.com/v/flWH1yx_UqE?rel=0
Det finns en ruta ¿permanente? som man kan kryssa för.
Emellertid har denna ruta att göra med att man skapar en permanent inloggningskod (Cl@ve PEMANENETE) som inte kräver den PIN-kod som man får via ett SMS.
Och så är det nog tyvärr:
Cl@ve PERMANENTE es un sistema de autenticación diseñado para personas que necesitan acceder frecuentemente a los servicios electrónicos de la Administración. Se basa en el uso de un código de usuario, su DNI o NIE, y de una contraseña que se establece en el proceso de activación y que sólo debe ser conocida por ti. Para acceder al proceso de activación es necesario que previamente te hayas registrado en el sistema.
 
Om man deklarerar för första gången bokar man tid i sin kommun och en tjänsteman gör deklarationen gratis åt Dig. Då skall man komma med mycket skinn på näsan och med ett Excell-blad som visar samtliga inkomster ouch utgifter omräknade till Euro.

Utan skinn på näsan uppmanas man komma tillbaka med alla underlag översatta till spanska - en onödig utgift!
 

Nya trådar

Back
Toppen