usa vapen
Det finns alltså ingen risk att en regerings vapenmonopol kan leda till otrevligheter? Vad vill du helst se, att folket är rädda för regeringen eller att regeringen är rädd för folket? Nu känns det ju inte så troligt att vi ska behöva vara rädd än på ett tag, men ändå. Hur ser det ut om trettio år? Vem har makten? Är han/hon folkvald? Hur ser kontrollen ut? Vill vi ha ett fritt samhälle eller ska vi fortsätta öka kontrollen?
Hm, det finns väl vapenintresserade som vill skjuta på mål och annat? Jag antar att du har någon hobby, intresse eller liknande? Jag spelar musik, skriver och gör film. Skulle regeringen förbjuda något av det skulle jag bli vansinnig. Varför ska jag inte få skjuta automatgevär om det är det jag vill?! Nu sker ju en snedvriden kulturpolitik som gör fri konkurrens omöjlig i Sverige. Men det är iaf tillåtet att göra vilken konst jag vill.
Texter om att mörda oskyldiga barn eller andra otrevligheter kan väl ses som lika farligt för samhället också? Ska det förbjudas?
Jag är kanske inte personligen så intresserad av att skjuta, men vem vet. Skulle det vara fritt så skulle jag kanske uppskatta att dra till en skjutbana och dra av några salvor... Svårt att veta då jag inte kan påstå att jag trivdes i det militära och inte haft någon möjlighet att testa senare i livet.
I Sverige har vi dessutom extremt hårda lagar på jaktvapen, som inte är speciellt effektiva vid rån och annat. Man får inte äga hur många som helst, får inte låna ut hur som helst och annat larv. Jag tror inte många jaktvapen förekommer vid bankrån osv. Det är inte heller troligt att lagligt köpta vapen skulle användas till bankrån heller då de kan spåras.
Jag vänder på resonemanget. Finns det något försvarsbart syfte att enbart statens hantlangare ska få bära vapen?
Hur som helst så är det väl dumt att hoppas. Röstas någon som vill ha alla vapen fri så vill ju antagligen majoriteten av det amerikanska folket det. Vem är du att vilja förneka dem det?