Varning för biluthyrningsföretag

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Preciosa, 28 maj 2013.

  1. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi löste parkeringen med att ställa den på Europarking mitt över flygplatsen. Dom har 3 olika sätt och priser, första är på 199€ och då lämnar man och hämtar den själv, ca 300m från terminalen och då måste man springa gatlopp över gatan mellan, den andra kostar 285€ och då lämnar man bilen på deras plan och bussas upp och samma vid hämtning av bil men dom sa också att normalt kör dom upp bilen, blir också billigare för den eftersom dom då går tillbaka över vägen. Det sista var att dom lämna och hämta bilen på flygplatsen och priset kommer jag inte ihåg. Tilläggas skall att det ingår 12 hämt och 12 lämningar samt att dom alltid tvättar bilen utvändigt när dom lämnar ut bilen.;:;;)

    //Eckhoff
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hej!
    Jag har bokat bilar mängder av gånger med flera uthyrare och dom flesta har det fräcka sättet att ta betalt för full tank och man skall lämna med tom tank.
    Har tröttnat på detta och bokar numera alltid Centauro,där får du betala full tank och lämnar med full tank så återbetalas bränslekostnaden på ditt konto.
    En annan sak,har aldrig varit med om att man besiktigar bilen med uthyraren innan avfärd,hämtar bara ut nycklar vid utlämningstillfälle och betaler aldrig några extraförsäkringar.
    En lustig händelse drabbade mig en gång vid hemresa var det punktering på däck eftersom det satt en stor skruv i däcket,bytte till reserv och lade en lapp i bilen med namn och adress samt info om punktering då jag lämnade bilen 4.30 på morgonen och ingen fanns på återlämning.Väntade mig räkning för lagning av däck men det kom aldrig:confused:
    En annan gång hade någon idiot ställt ut en vägkon mitt i vägen och det gick aldrig att väja så jag körde över den och en liten bit av plastkofångaren lossnade.Samma procedur ,lapp med namn och händelse samt avvaktan räkning som heller aldrig kom:confused:Dock hört av andra att vissa biluthyrare påtalar repor med osv. som sannolikt fanns tidigare som dom blivit ersättningskyldiga för;:(
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Sist jag hyrde, fick jag en full tank, och lämnade den full. Brukar alltid vara sà hos de jag hyr hos. Ska vara nogrann med att den är full när du lämnar tillbaka bilen, för det blir mycket dyrt om de ska tanka bilen.
    Sist var det med record jag hyrde.
     
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    De bolag jag hyr av här på Teneriffa när jag måste hyra en extra bil (händer emellanåt), har policyn att man lämnar tillbaka bilen med samma mängd bränsle som det var när man fick den. Man kan alltså få bilen med halv eller kvarts tank eller så. (Inte mindre än kvarts, tror jag... då tankar de upp den.) Men är det kvarts tank när man får den, återlämnar den med kvarts tank.
    Detta gäller bolagen Cicar och Autoreisen. Andra bolag kör med policyn att du betalar ett hutlöst pris för en full tank och ska återlämna den tom. (Detta skulle aldrig funka för mig, eftersom jag normalt bara hyr 1-2 dagar.)

    En gång råkade jag till och med tanka för mycket (skulle återlämna den med 3/4 tank, men råkade tanka fullt), och då fick jag lite pengar för det extra bränslet! (Minns inte hur mycket, förmodligen inte fullt vad det kostade, men detta var med Cicar, när vi först kom hit, för 2 år sen. vet inte om de kör samma numera.)
     
    Last edited: 2 juni 2013
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Som tidigare sagt. Vid hyra 3 dagar eller kortare har alla här nämnda biluthyrare villkoret hämta full lämna full dvs inga extra kostnader för bränslet.
    Det är vid längre hyra de kör "betala för full tank lämna tillbaka tom". Detta system har de haft max 4-5 år. Naturligtvis för att det är ett sätt att tjäna lite extra.
    Oavsett så är de spanska uthyrarna något billigare även om man väljer "Extra allt" än t.ex Hertz, Sixt, Avis mfl.
     
  8. DS-civilekonom

    DS-civilekonom Medlem

    Blev medlem:
    3 november 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Steget 98,
    Vilket försäkringsbolag har du i Sverige som erbjuder "hyrbilsförsäkring"? Jag frågade Länsförsäkringar, och dom har det inte.
     
  9. steget98

    steget98 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Ligger i Folksams produkt "Resklar"
     
  10. tokean

    tokean Medlem

    Blev medlem:
    5 juli 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0
    Har också hyrt av Centauro i Alicante flertal ggr. Har fyllt upp tanken på väg mot avlämningsställe varje gång. Fungerar klockrent. Pengarna för bränslet sitter på kontot 24 timmar senare.
    M v h Tommy ;)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nils

    Nils Medlem

    Blev medlem:
    30 januari 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20
    Hej Steget98.

    Vilket försäkringsbolag använder Du som har möjlighet till att försäkra mot självrisk för hyrbilar??

    Har frågat "vårt" försäkringsbolag och de har inte sådant.

    Mvh Nils
     
  13. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Se två inlägg ovanför din fråga så har Steget98 svarat
    "Ligger i Folksams produkt "Resklar""
     
  14. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej!
    I dag har jag fått svar från Folksam ang. ers. för självrisk på hyrbil utomlands. Dom ersätter upp till 10.000 kr. Eftersom några här på Forumet har varit lite frågande om detta så mailade jag till dom igår och fick alltså bekräftat att det stämmer. Jag har själv Folksam hemförs. + Resklar så jag ville också ha s.a.s. "svart på vitt". Vi brukar ibland hyra bil när vi flyger till andra platser i Spanien och då är det bra att veta säkert. Jag tyckte det var lite oklart i förs.villkoren om det gäller även utomlands vilket det alltså gör.
    rocio
     
  15. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Har också gjort som flera här, skaffat egen bil då man blir så less på alla extraavgifter som "tvingas" på en när man hämtar ut bilen.
    Gick alltid runt bilen och kollade om det finns skador som inte är noterade....i garaget syns det ju väldigt dåligt så därför stannar jag även utanför i dagsljus (om man kommer på dagen) och har vid två tillfällen hittat repor som inte varit noterade. ;:(

    Jag brukade på slutet boka mina bilar på www.rentalcars.com via telefon och då fixade dom alltid till billigaste pris/uthyrningsbolag en bil som jag fick lämna fulltankad tillbaka.

    När man nu kommer så slipper man stå i kö och vänta 20-40 minuter för att få ut en bil. Istället står det en kille/tjej och väntar med min namnskylt o med en framkörd och nytvättad bil :):)
     
  16. steget98

    steget98 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Vad var det jag sa? thumb
     
  17. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej janneman, var har du bilen stående när du tar hem, vi har europarkalicante och betalar 285€ med 12 hämt/lämn inkluderat.

    //Eckhoff
     
  18. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Hej Eckhoff,

    Har den hos ett företag som heter Easypark i Alicante. Betalar 265€/år för 24 st "transfers" vilket jag antar menas 12 gånger med framkörning och hämtning och en vagnkärra att lägga våra väskor på :) Snygg dokumentering där milen skrivs upp då dom tar emot den Jag kommer inte att utnyttja dessa 12 gånger men det är hopplöst billigt för denna service. (Törs inte tänka vad motsvarande skulle kosta i Sverge think

    Antar att dom har koll på varandra när det gäller priserna så det blev ett flertal rekommendationer från bekanta som avgjorde i vårt fall...

    //Janneman
     
  19. Nils

    Nils Medlem

    Blev medlem:
    30 januari 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    20
    Har kollat runt lite på försäkringar och hyrbilskostnad.

    Holiday autos Sverige har lägre hyrpriser på bil än holiday autos england samtidigt är deras försäkring dyrare så slutpriset med försäkring hamnar på samma.

    Finns försäkring att köpa i England som borde täcka upp allt insurance4CarHire.
    för oss som inte är folksamkunder.

    Nils
     
  20. DS-civilekonom

    DS-civilekonom Medlem

    Blev medlem:
    3 november 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,
    Vilket biluthyrningsföretag på Alicante flygplats kan DU rekommendera och varför? :)
    Tacksam för tips.
     
  21. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Har provat en hel del där och Hertz är nog det som varit smidigast och haft kortast kö på flygplatsen.

    Om du inte vill lägga en massa tid på att åka en bit bort för att hämta och lämna så skall du undvika Dickmanns. Vi slösade bort säkert 2 timmar totalt med väntan på transferbuss, transfer. Samma sak vid återlämnandet + besväret att hitta tillbaka till samma ställe och lämna bilen.
     
  22. besj

    besj Ny medlem

    Blev medlem:
    8 december 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Ingen som känner till något liknande företag kring Barcelona flygplats? Jag har bara hittat sanslösa priser typ 1000 € per år...
     
  23. Jo500

    Jo500 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    Så det är alltså inte en självriskeliminering du har köpt till utan en fullständig hyrbilsförsäkring. Du skulle alltså i stort sett kunna hyra en bil som från hyrbilsföretagets sida inte har någon försäkring alls också täcker din svenska försäkring detta?

    Jag förstår att det inte hyrs ut totalt oförsäkrade bilar men jag vill bara vara på säkra sidan - detta handlar alltså inte om självrisk utan om en genomgående bilförsäkring?
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...