vad får er att längta tillbaka till Sverige under sommaren?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Lars at Ejgde, 26 juli 2012.

  1. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Backis, Sant, man ska inte generalisera. Därför skrev jag det föreg. inlägget, att man inte ska tro att hela Spanien alltid är bara "mañana"...
    :)
    Det finns bra yrkesfolk i Sverige med. Fast jag har inte mycket erfarenhet av dem. Gár mycket själv. Eller med hjälp av händiga barn, vänner osv...
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    Såg en artikel där de intervjuade en dam som har en affär där de säljer svenska matvaror. I artikln säger hon att hon säljer mellan 90 och 100 liter fil i veckan. Tar hem varor från Axfood en gång i veckan. Fil finns alltså, enl. artikln, att köpa där nere. Dessutom säger hon att hon tar hem de varor som folk efterfrågar, på begäran. Går det inte att be dem ta hem vispgrädde? Vanlig mandelmasa är jättelätt att göra själv. Skala och skålla mandel, vanlig sötmandel alltså. Mal till fint mandelmjöl. Blanda med lika stor mängd florsocker sommandel. Tillsätt äggvita, litet i taget tills konsistensen är önskvärd. Går att ha i litet, litet vatten om man vill ha den lös, men jag gillar det inte. Enkelt och gott. Smakar som den gör här hemma, men godare än den köpta.
    Baka semlorna själv, gör massan själv och njut. Grädden är ju då en öppen fråga, men se ovan.
     
  4. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    Backis. Sitter fortfarande kvar här i Sverige, men är på väg ner så snart allt är ordnat. Då blir det Costa Blanca. Nåväl, som inlägg i den här tråden kan jag berätta att som det är nu så är det helt och hållet hantverkarneas marknad. Som du säger får man vara rent tacksam om de kommer. Min syster önskade hjälp med en renovering. Inget svårt och skulle säkert ge en snicare eller snickarfirma många vackra slantar, men hon fick vänta och vänta att de skulle komma och titta. Tre olika lovade komma, en enda dök upp över huvud taget och han ville ha hutlösa 300.000 svenska kronor för att bygga ett nytt golv i ett rum på 40 kvm. Det blev ingen affär av det till slut. Om du har möjlighet, gå in på weben och titta på gamla program som heter Fuskbyggarna så får du se vilken tjusig arbetskår svenska hantverkare kan vara. Vem fan vågar lita på dem nuförtiden?
    Har släkt i Spanien, de har, som du säger fått vänta ibland, men hederligt arbete till normala priser har det blivit i alla fall. Dessutom trevligt bemötande och ansträngningar att tillgodose kundens önskemål, och inte snorkighet och "det här begriper du inte, lilla vän" - attityd som här är det inte.
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag frágade ett par skandinaviska hantverkare här i Torre. De har inte kommit än. Inte ringt heller. Den ena frágade jag för tre ár sedan...Men de spanska killarna kom som de lovade och nu är mina fönster bytta... :) glad som lärkan, det är jag!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Dela sidan

Laddar...