Vad behövs för att jobba i Spanien?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Marra86, 24 juli 2014.

  1. Marra86

    Marra86 Ny medlem

    Blev medlem:
    3 september 2013
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag försökte söka i forumet men hittade ingen tråd som svarade på min fråga så jag startar en ny, ifall det redan finns en tråd och jag var för dålig på att söka så ber jag om ursäkt.

    Hur som helst, som rubriken lyder, vad behövs för att jobba i Spanien? Ett jobb naturligtvis men vad annat?

    Jag har hittat ett jobb, har NIE-nummer, ännu inget bankkonto men det skall jag fixa imorgon. Behövs något annat? Seguridad social har jag hört om, var kan jag få det i Fuengirola?

    En annan sak. Stannar man längre än tre månader i Spanien måste man väl registrera sig som residencia eller vad det heter. Var kan man göra det?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Med Nie mummer och bankkonto så är det bara att söka jobb, det är allt som behövs.
    Bostad förutsätter jag att du har.
    Vad du också skall göra när du väl har bestämt dig för att stanna är att registrera dig i utlänningsregistret hos nationalpolisen. Nationalpolisen ligger på bussgatan strax bortanför stadshuset (mot borgen till).
    Därefter bör du mantalsskriva dig. Det har inga skattemässiga konsekvenser, men är ett grundkrav för ett flertal administrativa ärenden. Du kan då bland annat skriva in dig i röstlängden, för kommunvalet.
     
  4. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Ledsen Johnny, men tågordningen är ändrad sedan ett år tillbaks ungefär. Polisen tar inte emot dig om du inte har registrerat dig först. (Padron)

    Marra!
    Du får upplysningar/hjälp samt blanketter på turistbyrån på Paseo Jesús Santos Rein. Där finns också Foreigners Office. Bara att fråga där.

    Vad gäller sjukvård så borde detta ordnas genom din arbetsgivare. I annat fall måste du ha en privat sjukförsäkring.

    Göran
     
    Last edited: 24 juli 2014
  5. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Sjukvård

    Om det handlar om ett "riktigt" arbete med kontrakt så betalar arbetsgivaren in social seguridad och då ingår sjukvård, pension och a-kassa. För att få pension och a-kassa måste man ha jobbat ett tag, men sjukvården får man direkt.
    Handlar det om att du skall vara egenföretagare, så betalar du själv in dina avgifter och omfattas av välfärden i princip enligt ovan.

    Är det däremot svartjobb då behövs en privat försäkring.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Ingen nämner skatt. Hur handhar man skattefrågan om nu arbetsgivaren i Spanien betalar in "min" skatt, hur deklarerar men det i Sverige den dagen om man flyttar tillbaka efter 6 månader ??
     
  8. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
  9. MrKrångel

    MrKrångel Ny medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Lånar tråden lite.

    Jag ska flytta ner till Spanien och börja jobba i Spanien. Hur som helst så ska jag ansöka om ett NIE-nummer här hos ambassaden.

    Krångliga biten är att, jag kommer arbeta via ett (spanskt bemanningsföretag) till ett annat Företag. För att de ska kunna skriva kontrakt måste jag ha ett NIE-nummer.

    Men för att ansöka om NIE-nummer här hos Ambassaden så måste jag ha ett arbetskontrakt? Planerar heller inte att köpa bostad, så att ha det som anledning funkar inte.
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    har du fàtt jobb redan? kan du àka ner och ansöka om det pà plats? hos polisen i Spanien borde det väl räcka med ett anställningslöfte
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Ambassaden har blivit mycket restriktiva. Troligen för många som ordnade ” bra att ha NIE ” utan att ha omedelbar användning.
     
  13. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    När jag skulle flytta ner hade jag alla nödvändiga papper med mig till ambassaden, men de vägrade handlägga ansökan (även för en annan som var inne samtidigt med giltiga handlingar). Kändes som att det handlade om dagsformen på de som arbetade där just då. Jag fixade NIE på plats i Spanien men det känns ju lite vanskligt att vänta tills dess i ditt fall.

    Så gör ett nytt försök. Har du ett hyreskontrakt du kan visa upp på ambassaden? Det visar ju att du ska bo och vistas i Spanien längre period, oavsett arbete. Det krävs inte ägande för NIE.
     

Dela sidan

Laddar...