Kenth
Känd medlem
Min gamla trotjänare i Spanien som stod parkerad ett längre tag efter sviterna från coronan råkade ut för ett batteribyte då batteriet inte tog laddning längre och parkeringsfirman tog 90€ för bytet o var bara att betala o se glad ut eller rättare sagt betala men man slipper att se glad ut.
Uppdagades då jag önskade tvätt inför upphämtning och batteriet var troligen samtida med bilens tillverkningsår.
Däremot är det konstigt med moderna bilar som man tydligen inte kan lämna längre tider utan att det händer grejor…
Hade en BMW X1 2018 o när jag kom hem från Spanien efter två månader, sånär som en dag, varnade displayen, efter avstängning att jag omedelbart skulle starta motorn då batteriet var djupurladdat och skulle det ske upprepade gånger rekommenderades batteribyte á 8.500:- + uppdatering av datorn då den annars trodde att gamla batteriet satt kvar o då överladdade. Dessutom var det svårt att lokalisera batteriet då det satt dolt i motorrummet, mot torpedväggen, under div. stag m.m. till skillnad mot min tidigare BMW där batteriet satt i bagageutrymmet.
Så jag bytte till en Mercedes Shooting Brake också 2018 för att undkomma bonus malus, fördjupade mej i instruktionsboken som numera till sidantal påminner om den bibel man fick vid konfirmationen och fann att samma fenomen gällde mercan – Mon dieu!
Så med hjärtat i halsgropen lämnade vi bilen i 1½ månad med underhållsladdning men vid hemkomst visade det sig att säkringen löst ut och då den befinner sig på annan plats är man utlämnad till fastighetsskötarna vilka ibland återställer, ibland inte...
Dessutom kan man inte som förr lyfta av en av anslutningarna till batteripolerna för då slutar bl.a. elhissarna fungera + säkert en del annat vitalt. Och någonstans känns det som om elektronikfel kan bli nog så kostsamma.
Mercedesen var ganska naken vad gäller utrustning förutom öppningsbart panoramatak men visade sig ha i högsta grad aktiva sensorer som stänger taket vid regn eller i det fall man glömt taket öppet längre tid än sex timmar, något jag blev varse när jag väntade på frun utanför en närakut, och i efterdyningarna efter Covid så får man inte sitta jämte o hålla handen utan är hänvisad till utsidan och under de 1½ timmar besöket tog så levde bilen sitt eget liv och väste, pyste och knäppte vilket torde belasta batteriet.
BMW var fullsmetad med utrustning men inget som borde påverka batteriet vid parkering.
Så nånstans känns det som tekniken blivit övermäktig – visst är det ballt att bilen parkerar själv via ett knapptryck, dragkroken fälls ut elektriskt o.s.v. men allt har ett pris uppenbarligen.
Både BMW o Mercedes är ju premiumbilar men har en kompis som har en Volvo V40 av samma årsmodell o även där rekommenderas att man startar o kör bilen var fjortonde dag.
Så vad hände? Jo, chosefri som jag är rattar jag numera en Volvo V50 2009 som säkert kan stå parkerad flera år utan att ngt händer.
Uppdagades då jag önskade tvätt inför upphämtning och batteriet var troligen samtida med bilens tillverkningsår.
Däremot är det konstigt med moderna bilar som man tydligen inte kan lämna längre tider utan att det händer grejor…
Hade en BMW X1 2018 o när jag kom hem från Spanien efter två månader, sånär som en dag, varnade displayen, efter avstängning att jag omedelbart skulle starta motorn då batteriet var djupurladdat och skulle det ske upprepade gånger rekommenderades batteribyte á 8.500:- + uppdatering av datorn då den annars trodde att gamla batteriet satt kvar o då överladdade. Dessutom var det svårt att lokalisera batteriet då det satt dolt i motorrummet, mot torpedväggen, under div. stag m.m. till skillnad mot min tidigare BMW där batteriet satt i bagageutrymmet.
Så jag bytte till en Mercedes Shooting Brake också 2018 för att undkomma bonus malus, fördjupade mej i instruktionsboken som numera till sidantal påminner om den bibel man fick vid konfirmationen och fann att samma fenomen gällde mercan – Mon dieu!
Så med hjärtat i halsgropen lämnade vi bilen i 1½ månad med underhållsladdning men vid hemkomst visade det sig att säkringen löst ut och då den befinner sig på annan plats är man utlämnad till fastighetsskötarna vilka ibland återställer, ibland inte...
Dessutom kan man inte som förr lyfta av en av anslutningarna till batteripolerna för då slutar bl.a. elhissarna fungera + säkert en del annat vitalt. Och någonstans känns det som om elektronikfel kan bli nog så kostsamma.
Mercedesen var ganska naken vad gäller utrustning förutom öppningsbart panoramatak men visade sig ha i högsta grad aktiva sensorer som stänger taket vid regn eller i det fall man glömt taket öppet längre tid än sex timmar, något jag blev varse när jag väntade på frun utanför en närakut, och i efterdyningarna efter Covid så får man inte sitta jämte o hålla handen utan är hänvisad till utsidan och under de 1½ timmar besöket tog så levde bilen sitt eget liv och väste, pyste och knäppte vilket torde belasta batteriet.
BMW var fullsmetad med utrustning men inget som borde påverka batteriet vid parkering.
Så nånstans känns det som tekniken blivit övermäktig – visst är det ballt att bilen parkerar själv via ett knapptryck, dragkroken fälls ut elektriskt o.s.v. men allt har ett pris uppenbarligen.
Både BMW o Mercedes är ju premiumbilar men har en kompis som har en Volvo V40 av samma årsmodell o även där rekommenderas att man startar o kör bilen var fjortonde dag.
Så vad hände? Jo, chosefri som jag är rattar jag numera en Volvo V50 2009 som säkert kan stå parkerad flera år utan att ngt händer.