Vad är det för fel på moderna bilar?

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kenth, 4 januari 2023.

  1. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    301
    Min gamla trotjänare i Spanien som stod parkerad ett längre tag efter sviterna från coronan råkade ut för ett batteribyte då batteriet inte tog laddning längre och parkeringsfirman tog 90€ för bytet o var bara att betala o se glad ut eller rättare sagt betala men man slipper att se glad ut.
    Uppdagades då jag önskade tvätt inför upphämtning och batteriet var troligen samtida med bilens tillverkningsår.

    Däremot är det konstigt med moderna bilar som man tydligen inte kan lämna längre tider utan att det händer grejor…
    Hade en BMW X1 2018 o när jag kom hem från Spanien efter två månader, sånär som en dag, varnade displayen, efter avstängning att jag omedelbart skulle starta motorn då batteriet var djupurladdat och skulle det ske upprepade gånger rekommenderades batteribyte á 8.500:- + uppdatering av datorn då den annars trodde att gamla batteriet satt kvar o då överladdade. Dessutom var det svårt att lokalisera batteriet då det satt dolt i motorrummet, mot torpedväggen, under div. stag m.m. till skillnad mot min tidigare BMW där batteriet satt i bagageutrymmet.

    Så jag bytte till en Mercedes Shooting Brake också 2018 för att undkomma bonus malus, fördjupade mej i instruktionsboken som numera till sidantal påminner om den bibel man fick vid konfirmationen och fann att samma fenomen gällde mercan – Mon dieu!
    Så med hjärtat i halsgropen lämnade vi bilen i 1½ månad med underhållsladdning men vid hemkomst visade det sig att säkringen löst ut och då den befinner sig på annan plats är man utlämnad till fastighetsskötarna vilka ibland återställer, ibland inte...

    Dessutom kan man inte som förr lyfta av en av anslutningarna till batteripolerna för då slutar bl.a. elhissarna fungera + säkert en del annat vitalt. Och någonstans känns det som om elektronikfel kan bli nog så kostsamma.

    Mercedesen var ganska naken vad gäller utrustning förutom öppningsbart panoramatak men visade sig ha i högsta grad aktiva sensorer som stänger taket vid regn eller i det fall man glömt taket öppet längre tid än sex timmar, något jag blev varse när jag väntade på frun utanför en närakut, och i efterdyningarna efter Covid så får man inte sitta jämte o hålla handen utan är hänvisad till utsidan och under de 1½ timmar besöket tog så levde bilen sitt eget liv och väste, pyste och knäppte vilket torde belasta batteriet.

    BMW var fullsmetad med utrustning men inget som borde påverka batteriet vid parkering.

    Så nånstans känns det som tekniken blivit övermäktig – visst är det ballt att bilen parkerar själv via ett knapptryck, dragkroken fälls ut elektriskt o.s.v. men allt har ett pris uppenbarligen.

    Både BMW o Mercedes är ju premiumbilar men har en kompis som har en Volvo V40 av samma årsmodell o även där rekommenderas att man startar o kör bilen var fjortonde dag.

    Så vad hände? Jo, chosefri som jag är rattar jag numera en Volvo V50 2009 som säkert kan stå parkerad flera år utan att ngt händer.
     
    Gyllis gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Jan Lundberg

    Jan Lundberg Ny medlem

    Blev medlem:
    21 december 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Det finns många försiktighetsåtgärder när du kör en elbil, särskilt BMW och Mercedes.
    De håller fortfarande på att utveckla sin batteriteknik.

    Batteriet i din BMW X1 håller naturligtvis mellan 3 och 5 år, men det kan variera kraftigt beroende på batteristorlek, batterityp, väderförhållanden och körvanor.

    Det är bättre att du följer den här guiden för att få veta mer.
    https://discover.bmw.co.uk/article/bmw-owners-guide-maintaining-your-bmw

    Eftersom elbilar fortfarande är ett utvecklingsstadium Så det är bättre att vara säker och köra med rätt säkerhet.
     
  4. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    301
    Till saken hör att båda bilarna var bensinbilar, likaså min väns Volvo (där ett byte av batteri skulle kosta 6.500 SEK).
    Båda mina tidigare bilar hade start/stop-funktion som jag brukar koppla bort efter start då den funktionen sliter lite eller t.o.m. mkt på batterierna även om de påstås vara dimensionerade för det.
    Såg i länken du skickade att ett BMW-batteri i bra kondition håller laddning i minst två veckor vilket i mitt tycke inte direkt är ngn lysande reklam jämfört med äldre bilar vars batterier är problemfria långt över två veckor parkering.
    Nu är jag så lyckligt lottad att jag i garaget har tillgång till underhållsladdning förutsatt att inte säkringen går men måste vara trist för de som är hänvisade till gatuparkering. Så, sammanfattningsvis, det var bättre förr :)
     
    Jan Lundberg gillar detta.
  5. Cameo

    Cameo Ny medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag är verkligen benägen att hålla med.

    Har haft en volvo s70 som laddade ur redan efter 1-2 veckor. Efter mycket felsökning vad som tjuvdrog ström så bytte jag till en Audi Q5 /diesel. Den startade inte i -15 grader. Hade även problem med att den laddade ur efter 2+ veckor. Bytte till en BMW med liknande problem som ovan.

    Nu har jag en liten Toyota Aygo som kan stå 2 månader, för att starta fint i -20 grader.
     
    Jan Lundberg gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    603
    Köpte en ny Volvo V50 2005, den startade väldigt sällan – sämsta och dyraste bil jag haft...
    Så man kan nog ha otur oavsett modell och tillverkare.
    Felet på min visades sig vara, efter flera års problem" generatorbaserat. Volvo var så "snälla" att de tog halva kostnaden som goodwill...
    Blev inga fler Volvo efter det.:)
     
  8. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    301
    Sicket elände o 2005 fanns det nog en massa barnsjukdomar kvar då den såg dagens ljus -03 eller -04. Tyvärr verkar generatorproblemen kvarstå enligt mina volvokillar - Jag bytte AC-kompressor i somras då den bara kylde ibland o när jag i höstas hörde ett missljud o reklamerade sa de på Bilia att det troligen var just generatorn. F.ö. är jag mer än nöjd då den mer eller mindre ser ut som den just kommit ut fr löpande bandet o grannarna tror att den är sprillans ny trots att den är 13 år gammal men lacken är i perfekt skick o likaså sätena så tidigare ägare har vårdat den väl + har gått endast strax över 10 000 mil så kamremmen är bytt p.g.a. ålder o inte mil ;)
    Just på grund av skicket betalade jag t.o.m. ett överpris o har hittills inte ångrat mej - snarare tvärt om. Till skillnad från mina andra bilar tar den mindre plats i garaget så nu kan även frun åka med in o ta sig ur utan problem + papegojburen får plats trots att den är hyfsat skrymmande vilket underlättar när vi ska inackordera gojorna vid Spanienresor.
    Jag har ägt ett otal Volvo V70 både privat o tjänste. Tjänstebilen var f.ö. en biogasbil som medförde en del fördelar + att banken sponsrade med ytterligare en slant i milötänkets tecken men det var en plåga att tanka då det tog sån tid att man kändes att man åldrades och hamnade man bakom en sopbil var det bara att åka därifrån då inte ens åkarna orkade tanka fullt, det kryllade inte direkt av mackar samt man hamnade ofta i lång kö efter taxibilar + pumparna var ofta trasiga p.g.a. kompressorhaveri. Tanken var ett mix av bensin o biogas vilket inverkade på körsträckan o det var ett evigt tankande när jag åkte till skåne för att kika på en husbil o på den tiden fanns det inga biogasmackar längs europavägen så jag lovade mej dyrt o heligt att aldrig mera en biogasbil, ngt jag infriat.
    Annars är V70 en suverän bil utrymmesmässigt o har man fritidskåkar så är en kombi nästan ett måste.
    MEN jag förstår din aversion och hade säkert agerat likadant!
     
  9. Nils

    Nils Medlem

    Blev medlem:
    30 januari 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19
    Jag har harvat en del med batterier. Min bil tar runt 6 Ah per månad. Sedan hängs det ju på all skit som kan krångla och dra ström o kostar.

    Batterier ät känsliga, om det är halvladdat så kommer det att tappa kapacitet och ta skada. Batteriet --ja mina biltema då---tar inte mer än 8 ampere i laddning som nytt. Så man får ju köra minst en timme var månad för att hålla batteriet i skick.
    Jag bytte ett traktorbatteri i år. Fungera bra men var 15 år gammalt. Biltemabatteri med indikeringsglas som fortfarande visar grönt.
    Så fungerar det när inte biltillverkarna hängt på all skit som de lurar kunderna att betala.

    Själv lyfter jag numera av batterianslutningen vid längre driftstopp.
     
  10. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    301
    Trist läsning men trevligt att det ordnade upp sig till slut även om det verkar ha tagit sin lilla tid + Audi räknas også som en premiumbil.
    Verkar som batterierna är en akilleshäl o då min BMW kostade nästan 300 000 o Mercan en bit över en kvarts miljon tycker jag någonstans att man kan kräva mer.
    Det är ju även problem med elbilarna vars batterier tar stryk i kyla vid användning av värme eller AC sommartid så känns inte aktuellt i dagsläget, dels beroende på att jag inte har den plånboken, och avvaktar utvecklingen även om det är en sanning med modifikation då jag i somras åkte med en taxichaufför som sålt sin Tesla som gått hur mkt/långt som helst med försumbar batteriförlust och nu rattade en välutrustad Mercedes som enl. egen uppgift gick 65 mil på en uppladdning men jag förmodat att prislappen blir därefter, typ en bit över millen...
    Li-jon-batterier är känsliga för kyla och en av mina kamrater, en snickare, gjorde vinterjobb på Gröna Lund och hans laddningsbara märkesmaskin som i normala fall hade en imponerande batteritid räckte endast ynka 5 minuter. Nu skiljer det sig ju i stl mellan borrmaskiner o elbilsbatterier men då principen i stort är densamma ska det bli spännande att följa utvecklingen till den dag då även vi dödliga kan handla utan att belåna hus eller annan fast egendom
    Såg att någon skulle sälja sin Toyota Prius här inne för ett tag sedan till efter i mitt tycke ett hyfsat pris men då den var lite till åren kommen så vankades det kanske ett batteribyte inom kort till en kostnad av 17.500:- o vips så känns batteribytet till Volvon (90€) som ett fynd :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    301
    Även jag har harvat en del med batterier under mina dar o när jag började så var det i gluggen mellan 6v o 12v så var en stund sedan...
    Det verkar som parkeringen vid flygplatsen också lyfter bort en batteripol då jag alltid måste ställa klockan när jag hämtar bilen. De har som service att starta bilen via hjälpstart om så behövs men då jag i stort sett alltid begär tvätt inför upphämtning (som också ingår) så märker de ju då konditionen på batteriet + sparade ju tid vid batteribytet i.o.m. att det gjordes innan jag anlände
     

Dela sidan

Laddar...