Verkar som det är en del som har många synpunkter om RyanAir utan att ha egna erfarenheter, tycker jag. Det får man väl ha, men det blir mer trovärdigt om man har egen erfarenhet.
RyanAir säljer som bekant enkelresor hela tiden, men man kan givetvis boka fler i en bokning, men ändå enskilda resor.
Nåväl, om vi räknar enkelresor, så har jag nog flugit med RyanAir ett 50-tal gånger! Från minnet, så har det bara krånglat lite en enda gång. Det var på Skavsta och det var snöstorm. Större delen av Europas flyg var försenade, så även RyanAir pga yttre förutsättningar. Vi kom iväg, men ett par timmar för sent. Men jag var ute i god tid, så jag kunde ta den förseningen.
Att RyanAir är ett av få flygbolag som tjänar pengar på sin verksamhet, kan tyckas märkligt. Gå med vinst är en grundbult i et företag, så är det bara.
Men RyanAir använder mindre flygplatser, som sannolikt BETALAR RyanAir för att de ska flyga där! (Vad hade Skavsta varit idag utan RyanAir?)
- De har den modernaste flottan i Europa, vilket medför mindre förbrukning av flygbränsle= lägre kostnader för RA = Mindre miljöpåverkan.
Ett annat exempel på hur drivna de är: Om ni har hyrt bil via RyanAir, så vet ni att Hertz är det utvalda företaget. Ni får betala för en full tank med drivmedel vid hämtning på flygplatsen. "Lämna tillbaka den tom" säger Hertz då! Hur många lämnar tillbaka hyrbilen med tom tank? Svar: Ingen!
Jag skulle gissa att genomsnittet är halv tank! Det värdet tillfaller RyanAir såklart!
Det finns mängder av exempel på liknande upplägg, där RyanAir är hästlängder för SAS och andra flygbolag, när det kommer till att finna källor till Intäkter.
Bokade nu resa i höst TOR Malaga, och vi undersökte även Norwegian, men som vanligt!.. var RayAir ungefär halva priset mot Norwegian. Att sitta lite trångt i tre och en halv timme kan jag ta, om jag reducerar våra flygkostnader med 4-5 tusen SEK.
Men jag ska försöka att se programmet på Söndag kväll....! Jag har ju egen erfarenhet och kanske kan se var de vinklar till det.