Vågar man åka med Ryanair

Det du säger håller jag med om och om det bara var det skulle jag inte se någon anledning att inte åka med dem heller.

Jag ser ett stort bekymmer med när du åker på destinationer där de inte har flyg varje dag. Om någonting strular kommer du inte hem. (Och inte iväg heller för den delen) Vi har lånat ut lägenheten till folk som inte kommit hem och tvingats först stanna en vecka till med löfte om att komma med nästa vecka. Följden var missade jobb och skola. När de skulle komma hem kom bara halva familjen med resten skulle få vänta en vecka till. De köpte svindyra biljetter med annat bolag för att komma hem och de åker inte heller Ryan mer.

Det är väl många destinationer där flyget inte går varje dag, är det bolagets fel att det strular? Eller är det resenärerna som velar?
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Håller man sig till spanska fastlandet kan man ju åka tåg, bil eller buss annars. MC, cykel, moped eller gående har förekommit.
 
Det är väl många destinationer där flyget inte går varje dag, är det bolagets fel att det strular? Eller är det resenärerna som velar?
Naturligtvis syftar jag på att det är bolaget som "strular" Resenärer som strular får väl stå sitt kast vem de än åker med!!!

Om t.ex SAS har 2 avgångar i veckan dit jag ska och de "Strular" bokar de om mig med en partner eller annat bolag så jag kommer fram. Det gör inte RYAN. Pengarna tillbaka, visst!!!
 
Naturligtvis syftar jag på att det är bolaget som "strular" Resenärer som strular får väl stå sitt kast vem de än åker med!!!

Om t.ex SAS har 2 avgångar i veckan dit jag ska och de "Strular" bokar de om mig med en partner eller annat bolag så jag kommer fram. Det gör inte RYAN. Pengarna tillbaka, visst!!!
Allt står i deras tuffa villkor och för en biljett som kanske kostar 190:- kan det vara svårt att boka om. Förr kunde man boka om själv, som fullt betalande.
 
Så bra att det står i villkoren. Jag har ju dragit slutsatsen utan att läsa det finstilta - Inte värt det.
(Jag talar inte om ombokning, Jag talar om att komma fram om flygbolaget ställer in eller ändrar ett flyg i sista minuten)
 
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Verkar som det är en del som har många synpunkter om RyanAir utan att ha egna erfarenheter, tycker jag. Det får man väl ha, men det blir mer trovärdigt om man har egen erfarenhet.
RyanAir säljer som bekant enkelresor hela tiden, men man kan givetvis boka fler i en bokning, men ändå enskilda resor.
Nåväl, om vi räknar enkelresor, så har jag nog flugit med RyanAir ett 50-tal gånger! Från minnet, så har det bara krånglat lite en enda gång. Det var på Skavsta och det var snöstorm. Större delen av Europas flyg var försenade, så även RyanAir pga yttre förutsättningar. Vi kom iväg, men ett par timmar för sent. Men jag var ute i god tid, så jag kunde ta den förseningen.
Att RyanAir är ett av få flygbolag som tjänar pengar på sin verksamhet, kan tyckas märkligt. Gå med vinst är en grundbult i et företag, så är det bara.

Men RyanAir använder mindre flygplatser, som sannolikt BETALAR RyanAir för att de ska flyga där! (Vad hade Skavsta varit idag utan RyanAir?)

- De har den modernaste flottan i Europa, vilket medför mindre förbrukning av flygbränsle= lägre kostnader för RA = Mindre miljöpåverkan.

Ett annat exempel på hur drivna de är: Om ni har hyrt bil via RyanAir, så vet ni att Hertz är det utvalda företaget. Ni får betala för en full tank med drivmedel vid hämtning på flygplatsen. "Lämna tillbaka den tom" säger Hertz då! Hur många lämnar tillbaka hyrbilen med tom tank? Svar: Ingen!
Jag skulle gissa att genomsnittet är halv tank! Det värdet tillfaller RyanAir såklart!

Det finns mängder av exempel på liknande upplägg, där RyanAir är hästlängder för SAS och andra flygbolag, när det kommer till att finna källor till Intäkter.

Bokade nu resa i höst TOR Malaga, och vi undersökte även Norwegian, men som vanligt!.. var RayAir ungefär halva priset mot Norwegian. Att sitta lite trångt i tre och en halv timme kan jag ta, om jag reducerar våra flygkostnader med 4-5 tusen SEK.

Men jag ska försöka att se programmet på Söndag kväll....! Jag har ju egen erfarenhet och kanske kan se var de vinklar till det.
 
Verkar som det är en del som har många synpunkter om RyanAir utan att ha egna erfarenheter, tycker jag. Det får man väl ha, men det blir mer trovärdigt om man har egen erfarenhet.
RyanAir säljer som bekant enkelresor hela tiden, men man kan givetvis boka fler i en bokning, men ändå enskilda resor.
Nåväl, om vi räknar enkelresor, så har jag nog flugit med RyanAir ett 50-tal gånger! Från minnet, så har det bara krånglat lite en enda gång. Det var på Skavsta och det var snöstorm. Större delen av Europas flyg var försenade, så även RyanAir pga yttre förutsättningar. Vi kom iväg, men ett par timmar för sent. Men jag var ute i god tid, så jag kunde ta den förseningen.
Att RyanAir är ett av få flygbolag som tjänar pengar på sin verksamhet, kan tyckas märkligt. Gå med vinst är en grundbult i et företag, så är det bara.

Men RyanAir använder mindre flygplatser, som sannolikt BETALAR RyanAir för att de ska flyga där! (Vad hade Skavsta varit idag utan RyanAir?)

- De har den modernaste flottan i Europa, vilket medför mindre förbrukning av flygbränsle= lägre kostnader för RA = Mindre miljöpåverkan.

Ett annat exempel på hur drivna de är: Om ni har hyrt bil via RyanAir, så vet ni att Hertz är det utvalda företaget. Ni får betala för en full tank med drivmedel vid hämtning på flygplatsen. "Lämna tillbaka den tom" säger Hertz då! Hur många lämnar tillbaka hyrbilen med tom tank? Svar: Ingen!
Jag skulle gissa att genomsnittet är halv tank! Det värdet tillfaller RyanAir såklart!

Det finns mängder av exempel på liknande upplägg, där RyanAir är hästlängder för SAS och andra flygbolag, när det kommer till att finna källor till Intäkter.

Bokade nu resa i höst TOR Malaga, och vi undersökte även Norwegian, men som vanligt!.. var RayAir ungefär halva priset mot Norwegian. Att sitta lite trångt i tre och en halv timme kan jag ta, om jag reducerar våra flygkostnader med 4-5 tusen SEK.

Men jag ska försöka att se programmet på Söndag kväll....! Jag har ju egen erfarenhet och kanske kan se var de vinklar till det.
Berätta det gärna här, dom brukar tycka annat. http://www.flygtorget.se/forum/
Jag hört och sett annat, har du aktier i Ryan?

Enkelresor är det även hos andra och vi som åker till Malaga har aldrig sett halva priset, dessutom har det aldrig tagit 3½ timma, inte ens till Mallis, det är över 4. Så fakta en lördagskväll kan bli lite fel.

Det där med full tank kör flera med för att man ska kunna lämna tillbaks bilen snabbare, ex. Goldcar och ingår i kalkylen. RA har givetvis provis på alla sidotjänster som alla andra. Nya flygplan är inte heller gratis eller billigare än ett gammalt, till AGP såg jag att dom kör samma som SAS, Winglets.

Endast RA kör 6 legs på en dag med samma personal, det är överskott på flygpersonal så de pressas hårt och bara RA brukar tanka med små marginaler, för att köra bränslekilon kostar pengar. Någon är alltid billigast och särskilt billiga till AGP dit vi båda åker, tycker jag inte att dom är någonsin om man ska bestämma själv när man vill åka.

Ibland är faktiskt RA dyrare, men varje gång vi åkt till Malaga, dit jag åkt sedan årtionden, var RA billigast för det mesta, ofta marginellt emot Norwegian om man räknar tillägg och lite bättre komfort i de andra också. Sedan kommer SAS inte långt efter då man slipper Skavsta och tjafs om väskor etc. och alla platser kan bokas .
Som ensamvarg med handbagage kan RA vara bra antagligen. Jag skulle säkert åkt det om jag inte hade familjeansvar.

Att man skäller på RA är inget nytt, man gnäller på de andra med och Kalla fakta är inte direkt kända för att vara objektiva, om Lena Sundström som mest hatat SD förr i det hon gjort, blivit objektiv kan man betvivla.
 
Ska man åka som barnfamilj vilket vi ska göra så märkte jag att med tilläggen så kostar Ryanair och Norwegian ungefär lika mycket. Så då kan man välja vilket man vill :)
 
Hej Nellie!
Då skulle åtminstone jag välja Ryanair. Då kan jag vara nästan 100% säker på att planet avgår på utsatt tid, vilket är viktigt för oss som måste ansluta med annat färdmedel, t.ex. tåg. Flera gånger har Norwegian ändrat avgångstid och som följd av detta gjort att vi, och även vänner till oss, tvingats omboka tågbiljetter till ett högre pris :arg:.
rocio
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Berätta det gärna här, dom brukar tycka annat. http://www.flygtorget.se/forum/
Jag hört och sett annat, har du aktier i Ryan?

dessutom har det aldrig tagit 3½ timma, inte ens till Mallis, det är över 4. Så fakta en lördagskväll kan bli lite fel.

Om man enbart läser tidtabellen, så tar det fyra timmar, ja!
Men om man verkligen har flugit med RyanAir, så vet man att rutten tar 3,5h, så fakta en lördagskväll är baserat på egen erfarenhet, men ändå FAKTA!

Att de gör så, tror jag beror på att de vill ha lite marginal, för att landa på utsatt tid, om de skulle bli lite försenade i starten, eller motvind etc. "Ännu en flygning med RyanAir on time" statistiken...

Aktier i RyanAir: Nej det har jag inte, men tack för tipsetthumb.

Om jag transporterar mig till Malaga med RyanAir, Norwegian, eller SAS är egalt för mig. flygTiderna, mellanlandningar, flygplatser, TOTALpriset, etc, så väger man ihop och kommer till ett val.
Som tur är, är valet fritt!
 
http://www.youtube.com/watch?v=SIu295DWj94

Debatten är väl snarare att Ryan kanske tummar pà säkerheten för att tjäna ett par € mer.
De är billiga och jag ska själv flyga med dem till SE i sommar. och har flugit med dem x antal ggr. Den enda som stör mig är deras jädra lotteriförsälning etc. men som tur är kan man ju slà dövörat till.
 
Naturligtvis syftar jag på att det är bolaget som "strular" Resenärer som strular får väl stå sitt kast vem de än åker med!!!

Om t.ex SAS har 2 avgångar i veckan dit jag ska och de "Strular" bokar de om mig med en partner eller annat bolag så jag kommer fram. Det gör inte RYAN. Pengarna tillbaka, visst!!!

Okey, det är ju surt. Det visste jag inte.
 
Den enfaldiga Lena Sundström har slagit till igen, det mesta har vi sett förut. En flygvärdinna ramlade ut genom dörren hon skulle stänga, hos lönsamma RA, då antages det vara stress.
Hos det konkursfärdiga SAS verkar det mer avstressat, då en annan flygvärdinna tog plats i gången, i en timma under flygning, med att tala med passagerare i raden framför mig, har dom så lång rast under flygning, när andra bolag istället brukar sälja?

Under 28 år har 3 plan tvingats nödlanda pga dåligt väder en dag pga bränslebrist. Dom sa att det tankas mer än piloterna skriver upp, vem betalar resten och ska man ha mycket mer än dit man ska eller till närmaste, hur ofta behövs det?
 
Last edited:
Flyger med ryan ca 4 ggr per år tur o retur , andra året nu .
Det har fungerat bra, lite trångt om man är lång , o stolarna går inte fälla så jag tycker att 3 - 4 timmar är max vad jag vill sitta så i ett flyg..
Överlag är jag nöjd med ryan pga det oftast låga priset.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Flyger med ryan ca 4 ggr per år tur o retur , andra året nu .
Det har fungerat bra, lite trångt om man är lång , o stolarna går inte fälla så jag tycker att 3 - 4 timmar är max vad jag vill sitta så i ett flyg..
Överlag är jag nöjd med ryan pga det oftast låga priset.
Man kommer inte så långt då. Är det flygtiden till CB?

Fasta plaststolar emot Norwegians skinnstolar eller SAS fällbara tygstolar mm, man får vad man betalar för. Så RA kör väl mest korta linjer?

Det som gäller är att läsa alla regler noga, annars kan det bli dyrt. SAS hade varmt i planet, sådant kostar pengar och RA brukar ha kallt hörde jag, även andra kör kallt har vi märkt, så olika klädsel gäller för vad man betalar.:frusen:
 
Kostar pengar att ha varmt i kabinen? :cheeky

Nej du Eldorado, så är det inte. Blev tvungen att ringa en vän som är pilot. Han hälsar att är det något som är "gratis" så är det värme och kyla i ett flygplan. Värme från motorerna och kyla ifrån luften utifrån, där det utan problem är -50 på 10.000 meters höjd.
 
, o stolarna går inte fälla så jag tycker att 3 - 4 timmar är max vad jag vill sitta så i ett flyg..

Tycker det Är det bästa med Ryan. Finns inget värre nÄr passageraren framför dig vräker tillbaka sitt säte sà mycket han kan.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen