Växla till Euro i Sverige eller Spanien

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av lovisa, 22 augusti 2011.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    I denna tråd skrev jag innan att jag undrade var gränsen är
    när man ska ta ut pengar...Jag gick i måndags till Cambankens automat
    vid Mercadona I Torrevieja centrum (dom har tre i rad) efter kl 18.
    Allt gick bra tills jag skulle få sedlarna, 600E..Kortet kom ut men inga sedlar.
    Aldrig hänt mig förut.
    Vi tittade oss omkring om vi såg något suspekt men nej och luckan satt som berg. Man tänkte ju så klart på det eminenta sättet där dom spärrar med nån manick så sedlarna stannar tills kusten är klar och vederbörande kan
    ta bort den och få ut sedlarna. Men icke. Stod någon text som vi inte hann uppfatta. Panik, kväll och stängt. Reklamerade på uppmaning av Swedbank
    via internet. Gick kl 8 till Cam och sa som det var..Och en chef kollade
    på datorn att det var "error" på automaten. Dagen efter fick jag pengarna.
    Chockad att det var så "lätt"..thumb
    Swedbank har ännu inte svarat på min reklamation..5 dagar har gått.
    Dom sa när jag ringde i måndags att något fel hade varit med korten...
    men att det var konstigt att beloppet var avdraget på mitt konto :wall:
    Sen tyst i 5 dagar...
    Samma kväll gick jag till Bankia och fick ut 500E (gräns där) utan problem..Tror Cam inte hade dinero i automaten..min teori.

    Ja så kan det också gå men efter orolig natt så löste det sig :D

    Ciao P :sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Luckyjoe

    Luckyjoe Ny medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2008
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    1
    När jag var i Fuegirola så använde jag mitt Ica bankkort (kreditkort) i uttagsautomater utan problem. Och utan kostnad.
    Kollade visserligen inte kursen.
    Pengar förde jag över via internet till kortet när det behövdes.
    Skaffade ett konto på Cajamar, använde det utan problem MEN, när jag tog ut pengar (i €) på Forex i Sverige, så kostade det 10€ i uttagsavgift på Cajamarbanken, jag avslutade kontot snabbt.

    Nackdelen med Ick bankkort med kredit är att man automatiskt får en kredit på 10.000 Sek.
    Därför har jag nu skaffat ett vanligt Ica bankkort utan kredit för mindre inköp, som jag själv måste föra över pengar på.

    Jag blev alltså "bara" lurad av Cajamar. :arg:
     
  4. kimmen

    kimmen Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    1
    Vi har nyligen kommit hem från Nerja där vi både tog ut pengar i bankomat och även betalade med kort flera gånger.

    Vid automatuttag med bankkort blev kursen den första gången 9,32 (Swedbank Visa) och andra gången 9,26 (Skandiabanken Visa). Vid betalning med kreditkort (Coop Visa) hamnade kursen i snitt runt 9,15. Skillnaden i kurs mellan uttag kontra köp visar sig bero på att Coops Visakort har 0% i "valutapåslag" medan både Swedbank och Skandiabanken har runt 1,5-1,6%.

    Just nu är Forex Euro-kurs 9,65. Om man gör åt några tusen Euro om året utomlands blir det ganska mycket pengar man kan göra trevligare saker med än att göda Forex.

    Slutsats:
    Det är alltid en bättre affär att ta ut pengar på plats eller att betala med kortet utomlands än att växla på Forex.


    /kimmen
     
  5. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Vad bra att du kollade upp kurserna så noggrant!
    Just nu säljer är Forex 1 Euro för 9,59 och köper för 8,83. Och det är jättestor skillnad! Så jag är nog överens med dig - sämsta stället att växla på är Forex.
    Intressant det med Coops Visa - man kanske skulle skaffa ett sånt :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Luckyjoe

    Luckyjoe Ny medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2008
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    1
    Valuta!

    Här kan man se all valuta i realtid!
    Kolla till höger under reklamen på "Realtidskurser"
    Rött =ner,
    Grönt = upp
    Alltså innan Forex lägger på sina %
     

Dela sidan

Laddar...