Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej på er!
Hur brukar ni växla pengar när ni åker ner till spanien?
Vad är billigast och bäst?
Växla på växlingskontor, föra över pengar från svenskt konto till spanska kontot och hämta ut på banken i spanien?
Kul att höra hur ni gör.
Med vänlig hälsning Thomas
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vi tar ibland ut pengar i automat och använder då vårt spanska bankomatkort som är knutet till ett bankkonto.
Annars använder jag mitt Norwegian kreditkort, ingan uttagsavgift eller andra avgifter tillkommer och kortet är gratis. Dessutom får jag poäng när kortet används som kan växlas in till flygresor. Använder detta också vid stora inköp i butiker.
Vill inte använda mitt vanliga svenskt betalkort/Master Card när jag är utomlands.
Fast Norwegian har 1,75% i valutaväxlingspåslag.
rocio
Ett bra erbjudande
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
Det har jag aldrig blivit debiterad. Tittade just på min räkning från det senaste bankomatuttaget i Torrevieja mars...
Vi planerar en vistelse i Spanien på ca 8 månader. Enligt er, vore det vettigt för oss att skaffa konto i spansk bank och föra över pengar? Tycker att 50 öre per euro låter hiskeligt mkt!
Det har jag aldrig blivit debiterad. Tittade just på min räkning från det senaste bankomatuttaget i Torrevieja mars...
För att ta ett dagsfärskt exempel hade SEB 9.33 på sin Avistakurs klockan 16.00. Det är den kursen du får när du gör en banköverföring. (Kursen varierar såklart under dagen)
Samma bank hade i dag klockan 16.00 en sedelkurs på 9.83. Alltså den du på när du tar ut sedlar i automat eller på kontoret.
Du kan verkligen spara pengar på att vara uppmärksam på hur pch nör du växlar.
Ett bra erbjudande
Lillamy, det tar inte alltid bara 24 h, jag vet att jag har fått vänta upp till tre arbetsdagar en gång.
Gå in på din data bank så ser du att alla banker har en garanti på max 24 timmar inom eu och om du skickar i EUROs k r i v a
Nej det där stämmer inte med alla banker. Jag kan bara tala för Swedbank eftersom det är den banken jag använder. Där kan du välja på "Normal"-prioritet som är gratis samt "Express" som kostar (150sek tror jag men osäker på beloppet)?
Normal - Mottagaren har normalt pengarna nästa bankdag men det kan ta upp till 3 bankdagar innan beloppet når mottagaren.
Express - Mottagaren har beloppet nästa bankdag.
Citat från Swedbank.
"Normalbetalningar avsänds utan förtur så snart kan ske, dock senast två bankdagar efter det att uppdraget nått bankens avdelning för utlandsbetalningar. Expressbetalning handläggs med förtur och expedieras samma dag av bankens avdelning för utlandsbetalningar under förutsättning av uppdraget kunnat nå denna avdelning före kl. 14.00, resp före kl. 12.00 på dag med förkortat öppethållande."
du ska titta på eu betalning och skicka pengarna i euro
Citat från Swedbank.
När får mottagaren pengarna?
Om du skickar EUR till en mottagare inom EU/EES d.v.s. en Europabetalning så har mottagaren normalt pengarna bankdagen efter betalningen är gjord.
Vid betalningar i andra valutor och till andra länder får mottagaren ofta pengarna inom 2-4 bankdagar. Det kan dock ta längre tid bland annat. beroende på hur mottagarbanken hanterar betalningen.
Ska du betala i SEK eller utländsk valuta?
Bankens generella rekommendation är du skickar mottagarlandets valuta när det är möjligt i annat fall USD eller EUR. Svenska kronor är möjligt att skicka till vissa länder men rekommenderas inte eftersom det kan innebära att betalningen tar längre tid men också att betalningen ofta blir växlad till en sämre växelkurs i utlandet.
kostar inget heller..