Uthyrning

Diskussion i 'Hyresmarknaden' startad av Scribe, 31 maj 2016.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Du får läsa om tråden....från där det började med om det blir mer kostnad för föreningen eller inte.
    Jag skrev aldrig att det alltid blir problem med det ena eller andra.
    Det är nackdelar och fördelar med ägarlägenheter. Man hyr ut som man vill, hur mycket man vill
    och till vem man vill. Klart det kan gnissla vet jag själv efter alla år.
    Detta går ju inte i en Brf hemma.
    Fördelen är att man kan tjäna pengar på det.
    Men man får som sagt vara beredd på det mesta i turistområden.

    P :coolsmilie:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Ddog

    Ddog Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2016
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag måste be om ursäkt. Läste om och efter läst det igen såg mer var svar om annans kommentar att de inte stör, då förstår jag svaret.
     
  4. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ni som hyr ut det är inte olagligt att hyra ut Läs på www.spaniaavisen.no utan att man har registrerat sin bostad men läs
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det har aldrig varit olagligt att hyra ut. Konstig artikel.
    Det är skatt som inte har betalats. Och så står det att
    huvudanledningen till att hyreslagen kommit till är att
    skydda hyresgästerna :) Skydda hotellnäringen handlar
    det om samt att få in lite av missade skattemiljarder.
    Sen fattar jag inte de 12%-en som står längre ner...:eek:

    P :coolsmilie:
     
    Last edited: 16 juli 2016
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej p dom 12%en är skatt som man skall betala på hyres inntekter graciass
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo då jag ser vad det står men skatten är 19% på hyresinkomster år 2016.

    P :coolsmilie:
     
  9. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej p 19% är rätt så man vet inte var dom får sina uppgifter från dom borde läsa Spanien forum graciass
     
  10. Goralm

    Goralm Ny medlem

    Blev medlem:
    29 december 2015
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Det går visst att hyra ut

    Jag kommer in lite sent här i tråden och läst olika argument för och emot uthyrning. Min uppfattning efter att ha haft lägenheter i ett par år är att det visst går att få ett bra tillskott på sin uthyrning! Jag kan förstås haft väldig tur att hitta två perfekta lägenheter folk vill hyra, men tror det mer beror på att lära sig uthyrningsmarknaden och att vara beredd att lägga ned tid.

    Jag har provat anlita flera olika hyresfirmor som lyckats halvbra eller inte alls, så nu hyr jag huvudsakligen ut själv viket går mkt bättre.
    Det går att hyra ut alla tider på året även om det är lättare i högsäsong och det går få ut bra priser. men det går inte av sig självt.
    Tycker inte det varit något större slitage, folk brukar sköta sig.

    Men som sagt, för att lyckas måste man ha koll på vilka lägen som funkar, att lägenheten är anpassad för uthyrning, att ha rätt pris, att ha bra "kundservice" (den tar tid), att ha bra marknadsföring, att ha bra partner på plats för det praktiska m m m m. Mycket att tänka på. Man får lite grann se det som man är verksam inom hotellbranschen (och den är tuff) och som alltid handlar det om att ha en bra produkt/service och marknadsföra den ordentligt. Om man nu vill få in pengar på uthyrning dvs.
    Sen är det förstås nice att ha sitt eget ställe i solen att åka till när man vill:)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja hyresfirmorna lägger inte ner så mycket tid på att bostäderna blir uthyrda bara dom får sina pengar av dom som vill hyra ut så du gör helt rätt det kan vara lite jobbigt i början men sen flyter det på
     
  13. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Svar på trådens första fråga!

    Jag hyr ut i Nerja sedan 2012. Har nu tre boenden där, och använder dem lite själv, men kanske då endast 3 veckor per år och bostad. Övrig tid hyrs det ut, så mycket det går.

    Amortering..är ju ingen KOSTNAD..då man reducerar sin skuld! Men likväl pengar man ska ut med, om man har lån på sin bostad.

    BRA läge är A och O och man bör ha en bostad där det hyr ut bra året runt, om man vill ha bra avkastning på sin bostad. Det uppfyller Nerja, tycker jag.

    Jag har provat att anlita ett företag som både hyr ut och sköter städ o tvätt etc...men faktum är att då blir det inget över till mig alls. Det försvinner 1/4 el av hyresintäkterna direkt i kommissioner och iva! Så HYR UT själv, om ni kan, har tid och lust.

    Så numera hyr jag ut allt själv, och då nettoavkastar bostäderna med cirka 3% per år. Då räknar jag INTE in amortering eller avskrivning med i det!
    Så ska ni även inkludera amortering, så GLÖM att allt täcks av uthyrningen. Ni har ju även en uthyrningsskatt som ska betalas kvartalsvis.

    Ex. En bostad som kostade 200.000 EURO ger en nettoavkastning på ca 6.000 EURO per år, efter alla kostnader är betalda (utom amortering / avskrivning).

    Jag snittar ca 45 veckor uthyrt per år. Jag anlitar lokal firma för städ och tvätt, samt diverse rep och UH. OM man är på plats själv och gör även det jobbet själv, ja då kan man höja sin avkastning något till kanske 5-6% netto!

    MEN en faktor som man kanske inte tänker på, är värdestegringen! Jodå...fastigheterna tickar på upp igen...men det är nog något som man ska se som grädde på moset, eller lök på laxen. Inget att räkna med!
     

Dela sidan

Laddar...