Torrevieja med omnejd?

slingland

Ny medlem
Hej, jag heter Jesper och har nu under ca ett års tid förberätt för permanent flytt till spanien med min familj (sambo+son 11 år) vi har varit i Torrevieja 2 ggr under året och har bla klart med skandinaviska skolan för sonens skolgång.
det vi har kvar i Sverige är i stort sett att sälja vårat hus och kommer troligen att göra det till våren då det har sjötomt och det känns inte rättvist att sälja det under mörker och snö.

till vår undring, vi är lite kluvna vart vi vill bo, självklart så spelar skolans placering i Punta Prima roll så vi vill inte ha längre än ca 25km till skolan.
vi vill ha ett hus på ca 120-200m2 och en tomt på ca 1000 m2 ioch uppåt, garage är ett måste då jag själv är pensionerad motocrossförare som nu för tiden kör på motionsnivå men även sambon och sonen kör så vi har nåra motorcykalar med oss i bagaget.
svårt att finna dom kraven i centrala Torrevieja och gör man det så är priset ca 400 000euro, vår budget för husköp kommer va ca 200 000euro och tittar man i byar som typ, Dolores, Almoradi, Catral så kan man hitta fantastiska hus i vår prisklass.
hur är dom byarna att bo i?
bor det mest spaniorer där och är dom tillmötesgående till utlänningar som flyttar dit?
bor det mycket ditflyttade utlänningar där? typ skandinaver , britter, ryssar?

nån som har tipps på mäklare ? både spanska som svenska, har träffat Jolanta Lindgren på Scandi-house vid våt senaste besök.
vet att mäklarfirman JL Morales har mycket fina hus, nån som vet något om den?
kyliga hälsningar från ett kallt Stockholm//Jesper

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Jesper, välkommen till forumet spainsmile

De städerna du nämner tror jag är trevliga att bo i men det kommer kanske in nån
som har bättre koll på dom här :)

Om ni ska köpa så läs igenom den långa tråden ang köp av fastigheter-
många sidor lång- som ligger sist i Kategorin "Fastigheter" på
forumet.
Det är viktigt att ni har en bra större advokatfirma som hjälp att kolla
upp att allt är som det ska med huset. Gärna en som är expert på
sälj/köp-processen. Det är mycket pengar det handlar om.
Ägare, fast.register, olagl tillbyggn, skulder på det ena och andra mmmm...

Lycka till! Chao P :sol:

... vår budget för husköp kommer va ca 200 000euro och tittar man i byar som typ, Dolores, Almoradi, Catral så kan man hitta fantastiska hus i vår prisklass. Hur är dom byarna att bo i?

Just orterna du nämner, i första hand Dolores och Catral bör dessa kollas extra noga beträffande lagligheten för bostäderna ... för knappa 10 år sedan byggdes många nya hus i området, kommunala tillstånd och med allt fungerande i form av el, vatten och avlopp

Dock var dessa byggda på mark avsedd för jordbruk i många fall, så man har eller hade dock inte rätt att nyttja detta till bostad. Åtskilliga hus har rivits eller fått rivningsförläggande och jag tror inte "karusellen" slutat snurra ännu

Riktigt dyra förråd ....

Du kan säkert få fram statistik av boende och deras bakgrund (om de är spanjorer eller inte) om du Googlar fram till stadens "ayuntamiento". Iaf större städer har denna tjänst på sin hemsida. Jag tror dock inte att det bor våldsamt mycket turister när man kommer några kilometer inåt landet, från Torrevieja . Alltså längre än San Miguel eller Los Montesinos. Turisterna vill ha närhet till havet i första hand.

marrli har rett ang boliger i området rundt Catral og Almoradi. Det er nok derfor prisene er så lave der også. Folk er redd for å kjøpe pga problemene som dukket opp da nye boliger ikke var lovlige. Men om du bruker en god advokat, så skulle det ikke være noe problem å finne ut av dette heller. Det finnes lovlige hus der som du kan få til en veldig god pris!

Langs kysten finnes også større hus i din prisklasse, men de ligger gjerne i urbanisasjoner som ikke har så mye tomt å skryte av, samt at det ofte er begrenset hva du får gjøre med eiendommen.

Jeg anbefaler deg å dra ned, titte rundt og se etter skilt med "Se vende" i de områdene du kunne tenke deg. Så tar du kontakt med en megler du føler deg trygg på (spansk, engelsk, spansk... spiller ingen rolle om du kan kommunisere med dem og bruker advokat i tillegg). Ofte kan hvilken som helst megler få til en deal med selger eller megleren som har huset til salgs. Eller bruke denne boligen som utgangspunkt til å finne en lignende eller bedre bolig i samme område.

Ellers er det ofte lurt å ta kontakt med en eller flere meglere og be dem om prospekter som passer dine krav. Du vil kjøpe, de vil selge.. og de vil kunne finne en rekke boliger som passer deg. Men vær klar og tydelig på kravene dine. Ikke la dem få frie tøyler på det som er viktig for deg (avstand til skole, garasje, størrelse og pris f.eks).

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Stort tack för alla svar och tips:)

vi va nere i midsomras och träffade skolans rektor och fick då klart med skolan vi är nu nyss hemkommna efter en vecka som vi har åkt runt och fått mycket lokalkännedon, som jag skrev tidigare så är jag gammal crossåkare så jag har även letat upp och besökt crossbanor på vår senaste resa, då jag är uppväxt och alltid har bott på landet här i sverige så tror jag inte Kah skulle trivas i för tätt område och en tomt Atea på 3000 m2 skulle aldrig fungera då vi har planer på att kunna erbjuda skandinaviska crossåkare att komma ner och träna vintertid, så då måste jag ha lite yta för att kunna ställa upp bussar och husbilar.
vi har haft besök av en husmäklare idag och vi kommer va ute i mars 2014 med vårat hus för försäljning så får vi hoppas att vi kan flytta under nästa sommar ;:;;) sköt att ha vintern på sej att läsa på och lära sej om spanien och framtida hus köp, nybörjarkurs i spanska står på agendan i början på 2014 också.

vi har planer på att kunna erbjuda skandinaviska crossåkare att komma ner och träna vintertid,

Om du inte redan känner dessa, så finns en annan famlij som hjälper hojåkare med träningsmöjligheter - dom hyr dessutom ut bostäder
Du kan läsa mer på deras website, http://spanienservice.se och därifrån komma vidare till motocross... samarbeta eller konkurera ?

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen