Till Torrevieja aug 2010

Diskussion i 'Presentationer!' startad av Mihox, 8 juni 2010.

  1. Mihox

    Mihox Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juni 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan!
    Jag och min sambo har precis fått arbete i Torrevieja och kommer flytta ner i slutet av sommaren! spainsmile

    Vi kan i stort sett ingen spanska så om någon här kan /eller känner någon som kan & vill lära ut vore det kanon.

    Har läst en hel del trådar, men inte hittat någon angående införsel av katter till Spanien. Vi kommer ha med oss våra två små älsklingar och jag har svårt att hitta uppdaterad info om vad som krävs. Någon?

    Annars ville jag mest säga Hej! :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Välkommen till Torrevieja!!

    Och välkomna till forumet!

    Kul att ni fått jobb här i Torre och antar att ni har bra bostad också?
    Ang spanska kurser så har ju föreningen Masamigos (7000 medl)spanskkurser.
    Masamigos.com. Kolla hemsidan. Är en skandinavisk klubb.
    Finns säkert fler kursgivare.
    Kan inget om djurinförsel men på jordbruksverkets hemsida under "djur" står det hur man ska gå till väga. Är väl säkrast att kolla där eftersom det bör vara väl uppdaterat.

    Saludos P ;;;;;);;;;;)
     
  4. Mihox

    Mihox Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juni 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tipsen, funderar på att bli medlem både i Mas Amigos och Club Nordico. Alltid bra att ha kontaktnät :)
    Kommer att arbeta med verksamhet liknande Mas Amigos uthyrningsdel så boende blir inga problem.

    VI kanske får anledning att arbeta ihop i framtiden Precious, om du är inom fastighetssvängen?

    Saludos!
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nej..

    jag är inte inom fastighetssvängen. Man kan ju tro det efter alla inlägg
    jag gjort i trådarna om bostäder, köpa/hyra eller hyrköpa..
    Men jag har bara svarat på frågor från många som vill flytta till Torre och
    även övriga Spanien.
    Har ju en del erfarenhet efter att ha köpt,sålt och hyrt själv i många år och
    även hjälpt andra med samma ärenden för att det varit kul.
    Är pensionär så jobba är det sista jag vill...men det är alltid kul att
    hjälpa till med det man kan och har lärt sig i och om det spanska samhället..och om Torrevieja i synnerhet..

    Tror också det är bra att gå med i klubbar. Man får mycket info och hjälp
    och lär känna folk på orten.

    Här på forumet kan vi ju få svar på många frågor också.

    Lycka till med jobbet och fortsätt skriv här. Ju fler som skriver ju mer levande
    blir forumet till gagn för alla spanienälskare.

    Tycker P ;;;;;)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Mihox

    Mihox Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juni 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    0
    Ah, ok ber om ursäkt om jag drog förhastade slutsatser :)
    Läste förresten att du ej rekommenderar köp/permanentboende runt "rektangeln", exakt vad räknas in i det området? *nyfiken*
    VI funderar lite på att bosätta oss i västra utkanten, runt Calle Mar Jónico-"ish". Vet att det är lite äldre del och slitet, men läget verkar smart. Tankar och vetskap runt detta mottages tacksamt! :)
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050

    Be inte om ursäkt - som jag sa- man kan ju tro att jag är i husbranchen efter alla bostadsinlägg..gapskrattt. Hade jag varit yngre hade jag nog tyckt om det jobbet. Kunskap och även svada har jag...

    Jag varnade lite för att bo i rektangeln (inte runt) där marknaden är pga oväsen,tidiga morgnar och oframkomligt i fall man behöver något akut på fredagar.Kan ju vara hantverkare el ambulans tex..eller taxi. Omöjligt!
    Rektangeln är mellan calle Moriones och calle Almudena och calle San Pascual
    och La Galera. Lite små avstickare på tvärgator dessutom.

    Jag tittade på kartan var ni ska bo. Jag gillar den delen av Torre. Har inte bott på den sidan men stranden Los Náufragos är ju kanonfin i närheten. Hyrde på andra sidan kanalen (innan playa Acequion) från stan sett så jag gick ofta dit förr. Tycker denna gamla del verkar mysig.
    Sen flyttade jag till Playa del Cura-sidan och fastnade där och sen..i ett hörn av "rektangeln"..

    Saludos P;;;;;)
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Oj mysigt att ni ska bo i Torre! Det skulle jag oxå vilja, men kan inte än...
    Språkkurser. Det finns en skola som heter Königen i centrum /María Parodi). Sen har jag hört att det finns gratiskurser för dem som har arbete, nu minns jag inte vad de heter, men lär finnas i alla städer. Preciosa kanske vet vad jag menar...
    Ett annat sätt att lära sig är via internet. Det finns många sidor där folk hjälper varandra. Tex InterPals, SharedTalk, Language Exchange...Alla dessa sidor är gratis och fungerar utmärkt, jag har testat dem alla i olika omgångar. Man kan skriva mail, chatta, prata via skype osv, man väljer själv. Lycka till.
    Den sidan av Torre där ni tänker bo är helt ok. Har inte bott där själv dock. Jag har mitt nära playa dei cura.
     

Dela sidan

Laddar...